Totaal aantal Berichten: 14
- Berlingo 1.9D MultiSpace
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
Ha, de ultieme kans om dit forum te benutten. Mijn vrouw belt zojuist dat er een oranje waarschuwingslampje knippert. Het symbool ziet eruit als een soort douche met een paar druppels eronder. Of een omgekeerde kachelpook. Met een beetje fantasie kan je er wel iets van maken.
Snel even een user manual gezocht, alleen type 3 te vinden en daar komt geen enkel lichtje met iets dat lijkt op zo’n icoon voor.
Wie o wie weet wat dat lichtje kan zijn of heeft een link naar een beschrijving van het dashboard van een Berlingo1?
Groeten,
Walter
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
OK, intussen wat verder gespeurd op het Internet. Het enige dat ik kan vinden is een waarschuwingslampje voor water in het dieselfilter. Helaas alleen beschrijvingen en nergens een afbeelding van het icoontje.
Dat filter zal ik vanavond dan maar eens snel aftappen, misschien een fles Forte of zoiets erachteraan om eventueel zwervend water te binden, en kijken of er bij de tankdop water in het systeem kan komen.
Groeten,
Walter
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is inderdaad het waarschuwingslampje voor diesel in het brandstoffilter. Het feit dat hier een waarschuwingslampje voor bestaat geeft al aan dat het iets is wat van tijd tot tijd kan voorkomen. Bij deze auto kun je het water aan het dieselfilter aftappen. Dit water is gewoon door middel van bv condensvorming in je brandstoftank in je dieselolie gekomen. Het aftappen hoort onderdeel te zijn van het regulier onderhoud en lijkt me niets om je zorgen over te maken.
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik weet uit ervaring dat ook een slecht contact kan leiden tot het branden van oa dit waarschuwingslampje. Verder sluit ik me heelmaal aan bij de recatie van Graddus.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
graddus schreef:
Dit water is gewoon door middel van bv condensvorming in je brandstoftank in je dieselolie gekomen. Het aftappen hoort onderdeel te zijn van het regulier onderhoud en lijkt me niets om je zorgen over te maken.
Dat idee had ik ook al, dus ik heb haar verteld gewoon te blijven rijden zolang er geen andere lampjes gaan branden. Het is alleen gek dat ik nergens een afbeelding kan vinden.
Olie wordt elke week gepeild, want ik heb de auto pas een paar weken en met een km stand van 390000 moet je niet opkijken van een beetje olieverbruik. Maar de olie blijft netjes op peil. Verbruik is ook netjes met 1:16,6 dus de olie wordt niet aangelengd met diesel. Tot zover alles goed op een remlichtschakelaar en interieurverlichtingsschakelaar na die ik al heb moeten vervangen.
Bedankt voor het meedenken,
Walter
- 2CV 6 Special
Dit lampje brandt wel eens bij onze Berlingo als de auto scheef staat:
Volgens het instructieboekje is dit voor het oliepeil, en gaat branden wanneer dit te laag is. Ik dacht dat je dit lampje bedoelde.
Dat lampje van water in het brandstoffilter heb ik nooit gezien.
Zal zo eens kijken als onze Berli thuiskomt.
Jeroen
- Saxo 1.5 D
- Saxo 1.5D
- Xsara Picasso 2.0 16V
toniclight schreef:Dit lampje brandt wel eens bij onze Berlingo als de auto scheef staat:
Volgens het instructieboekje is dit voor het oliepeil, en gaat branden wanneer dit te laag is. Ik dacht dat je dit lampje bedoelde.
Jeroen
Dat lijkt inderdaad het betreffende lampje. Ik zal vanavond eens vragen of de auto scheef stond toen het lampje ging knipperen. Want het oliepeil meet ik steeds op dezelfde vlakke parkeerplaats en die stond van het weekend net iets onder maximum. Van mijn 2003 Berlingo weet ik nog wel dat het oliepeil op de digitale km teller werd weergegeven, maar dat type 1 ook al een sensor had ergens is me nieuw.
Bedankt voor deze info,
Walter
- 2CV 6 Special
Die sensor is erg gevoelig. Maar als ik jou was, zou ik toch even peilen voor je gemoedsrust.
Jeroen
Nog erger is het als die sensor niets doet, wat helaas ook vaak voorkomt.
Vertrouw dus niet blind op die sensor, maar peil zelf.
Dat symbool brandt bij mij meestal als ik de berlingo op de heuvel geparkeerd heb (net voor de deur) en er binnen een half uur weer mee wegrij, dan is de olie denk ik ook nog niet allemaal het carter in gelopen.
Met de hand pijlen bij koude motor geeft uitsluitsel over het olieniveau