Hallo allen,
al lang heb ik niets meer gepost, wel veel (bijna alles) gelezen. Met veel plezier overigens.
Dat weinig posten had verschillende redenen, die ik best wil vertellen maar dan met een koffie/thee/bier/tequilla en niet online.
Wat ik zoal heb gelezen heeft me ertoe gebracht toch maar wel tijd moeite en geld in mijn xm te gaan steken.
Een jaar of drie geleden heb ik mijn xm 2.0 ingeruild voor een v6-12v. Met deze auto was het een en ander aan de hand, maar dat was op te lossen. echter na enige tijd ontdekte ik dat er meer aan de hand was. na heel lang twijfelen heb ik besloten maar eens na te gaan of het zin heeft [en dat hoop ik wel] om alle kuren aan te pakken.
Bij deze wil ik vragen of jullie me kunnen helpen met meedenken en met jullie kennis van madam
volgende punten vragen om aandacht:
1 kilometer teller valt erg vaak naar nul. Ander tellerblok ligt al op de plank [dank Marco] Zijn er behalve de opnemer -bij mij linksvoor naast het motorblok- en de teller zelf nog andere verdachten?
Teller heb ik alvast even op de juiste stand gezet, je gelooft niet hoe eenvoudig dat is… Wel viel me op dat er een erg zwarte aanslag zit in het tellerhuis. klinkt als oververhitting.
2 Trilling in de motor. omschrijven is lastig, maar iig is de trilling er bij stationair in stilstand ook. bij verschillende toerental-snelheid combinaties is het minder maar een echt duidelijk patroon herken ik niet.
compressie is gemeten en ok, gehele ontsteking is vervangen. dus nu blijft voor mij over: motorsteunen of injectoren. Zijn er nog andere opties wat jullie betreft? wellicht klopsensor [vervangen is een k#t klus voor zover ik dat gelezen heb]
Overigens olie- en kv verbruik is minimaal/nul, motor komt ook goed op temperatuur en verbruikt niet te veel. Ze trekt nog goed. Aangezien dit mijn eerste v6 is kan ik natuurlijk niet beoordelen wat wel en wat niet hoort.
Dat verbruik moet ik met weigerende teller dus wel berekenen aan de hand van afgelegde afstanden [die ik vaker rijd en dus ken]
Heeft er iemand hier in de buurt wellicht een v6-12v waar ik eens naar kan luisteren? [Amsterdam Watergraafsmeer]
3 van de ene dag op de andere is mevrouw over gegaan op hard. terwijl ik haar altijd voorzichtig behandel, dat doe je toch immers met een franse furie?
plan is nu: uitlezen en resetten van vc, spoelen en het hele forum doorlezen. Heeft er iemand meegemaakt dat de vering ineens voelbaar op hard ging en er niet meer uit wil?
en ja het sportlampje is definitief uit.
Verder zijn er nog een boel kleine zaken als ramen die niet willen maar daarover is zoveel te vinden dat ik dat gewoon ga proberen met wat ik hier gelezen heb.
groeten en alvast veel dank
p.s. op mijn xm zit een nummerplaat sticker van de xm-club. Wegens gebrek aan bekende historie zou ik graag iets meer van haar weten. Enne ik heb haar gekocht dus no hard feelings over wat dan ook.
‘Tis de JL-NN-78
du pain… du vin… du Citroën
Overigens voordat men mij verkeerd begrijpt: op m’n teller staat 211111, de teller die ik van Marco heb gekregen stond natuurlijk op een andere stand dus die heb ik ook op 211111 gezet zodat alles netjes klopt wanneer ik die monteer.
En nee ik ga hier niet uitleggen hoe ik dat gedaan heb, daar lijkt dit forum me niet voor bedoeld.
grt
du pain… du vin… du Citroën