Hallo Citroen liefhebber
Wie kan mij iets vertellen over de omkeerbakken aan de versnellingsbak niemand scheind daar problemen
mee te hebben ik kan er nergens iets over vinden het betreft de rechter kant er komt een ratelent geluid uit als de auto rijd dit is ook het geval als de c35 op 3 wiellen staat ik wil dit repareren mijn vraag is kan dit zonder de motor uit te bouwen en wie kan mij er iets over vertellen de onderdelen moet ik nog zien te vinden dus als je deze onderdelen hebt laat het even weten het zal mij benieuwen of dit Forum goed werkt bij voorbaat vast mijn dank
Wil Jansen
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Beste tiest,
Ik denk dat je voldoende ruimte hebt om de reductiekast uit te bouwen zonder de motor en bak uit de wagen te halen. Eerst de aandrijfas verwijderen en dan de reductiekast. Dernk aan de vulringen, want volgens mij wordt het differentieel gecentreerd door de reductiekasten. Ik heb er nog een aantal liggen. Dus neem even contact op. Sowieso de oude meenemen voor het meten.
Groetjes, Tonie
C35 FOREVER
hoe weet je btw dat hij ook herrie maakt als je op drie wielen rijd; scherp de bocht door?
Omkeerbak ? Heeft dat iets te maken met het feit dat sommige Citroënmotoren de verkeerde kant op draaien ?
Schijt aan originaliteit.
Hallo Tonie
Bedankt voor jou reactie zeer zinvol heb inmiddels twee berichten gestuurd naar je maar nog geen reactie van de stelringen wist ik niets een van de reden dat ik niet zomaar ben gaan uitbouwen wat ik zeker wil weten is dat ik kan uitbouwen zonder de moter en bak er uit te halen een en ander kan ik thuis doen dus als jij of iemand anders daar een andwoord op heeft hoor ik dat graag ook ben ik natuurlijk geintreseerd in de onderdelen wacht op reatie Gr Wil
Hallo Citroen liefhebbers
Hier een kleine uitleg over de omkeerbakken van een C35 en of een Fiat 242 deze bakken zijn er voor omdat de motor normaal andersom zijn geplaats in een o.a Citroen CX dus met de bak naar voor als je de motor om draait rijd de C35 met 4 versnellingen hard achteruit en 1 versnelling vooruit en dat is natuurlijk niet de bedoeling dus vandaar de omkeerbakken deze zitten links en rechts naast de bak daarop zijn de aandrijfassen weer gemonteerd ik hoop dat een en ander nu een beetje duidenlijk is maar dat deze omkeerbak kapot gaat heb ik nog nooit gehoord dus eenieder die iets weet reageer vast bedankt Gr Wil
Je kan de reductiekasten idd uitbouwen terwijl het blok en de versnellingsbak blijven zitten. Als je de voorwielen verwijdert kan je de aandrijfassen afbouwen (losdoppen van de reductiekasten, wielzijde is ingestoken met een borgbout). Je zou vervolgens ook de reductiekasten van de versnellingsbak kunnen scheiden. Verstandiger lijkt mij eerst de assen te controleren op speling. De tripiode koppeling (dacht bakzijde) heeft nogal eens last van slijtage. Haal de as ui het huis en controleer de loopvlakken even op indeukingen, etc.. Deze zouden geheel glad moeten zijn.
Ze zijn moeilijk verkrijgbaar maar indien ze beschadigt zijn kan je ze omdraaien (links en rechts verwisselen) dan heb je weer een glad loopvlak.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tiest schreef:Hallo Citroen liefhebbers
Hier een kleine uitleg over de omkeerbakken van een C35 en of een Fiat 242 deze bakken zijn er voor omdat de motor normaal andersom zijn geplaats in een o.a Citroen CX dus met de bak naar voor als je de motor om draait rijd de C35 met 4 versnellingen hard achteruit en 1 versnelling vooruit en dat is natuurlijk niet de bedoeling dus vandaar de omkeerbakken deze zitten links en rechts naast de bak daarop zijn de aandrijfassen weer gemonteerd ik hoop dat een en ander nu een beetje duidenlijk is maar dat deze omkeerbak kapot gaat heb ik nog nooit gehoord dus eenieder die iets weet reageer vast bedankt Gr Wil
Wil,
Zou je AUB op het plaatsen van leestekens en hoofdletters willen gaan letten? Jouw bijdragen zijn erg moelijk leesbaar op deze manier
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Beste Tiest,
in tegenstelling wat door de anderen wordt aangegeven is het niet mogelijk de reductiekasten uit te bouwen met de motor-versnellingsbak ingebouwd.
Los nog van de te beperkte ruimte om de kast uit het differentieelhuis te nemen, zit het dikke gedeelte van de reductiekasten vanuit de binnenzijde van het koppelingshuis vastgebout met twee bouten.
Om deze te kunnen verwijderen moet de motor er voor weg. Op dat moment is het eenvoudiger om dan maar de hele aandrijflijn in een keer uit te bouwen en dan in alle rust en met voldoende ruimte de reductie kast te vervangen.
Er zijn inderdaad wel ervaringen met defecte reductie kasten: vaak werden deze vergeten bij het olie peilen of bij het verversen en zonder smeermiddelen loopt de meest degelijke tandwieloverbrenging stuk, dus zeker ook deze reductie kasten.
Ik heb nog een potje met staalsnippers liggen van wat eens de tanden waren van een dergelijke reductie kast. De reductie kast bleek na aanschaf van de bus geen stalen dekseltje meer te hebben (aan achterkant dikke deel) en heeft dus lange tijd droog gelopen.
Let op bij vervangen of bij het zoeken naar vervanging dat aan beide zijde dezelfde kast gemonteerd wordt. Er zijn in de loop der jaren drie verschillende typen eindoverbrengingen in deze kasten gebruikt.
Als je verschillende monteerd betekend dit dat je differentieel altijd dit (relatief grote) verschil moet opvangen, en daar is het niet voor bedoeld, daarbij gaat je snelheidsmeter ook afwijken.
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Citroen vrienden nu ik deze reaties lees word hel wel heel ingewikkeld voor ik kan beginnen met de reparatie van mijn C35 wat nu,het is voor eenieder denk intressant om er achter te komen wat wel kan en wat niet het is heel veel werk om alles uit te bouwen er zijn nu tegenzijdige berichten of het wel of niet kan Rinus kan wel eens gelijk hebben want je hebt volgens een revisie bedrijf 7 cm nodig om de differentieelhuizen,of omkeerkasten uit te bouwen en dat is erg krap gezien de ruimte naast de balken ook wist ik niet dat er nog verschillende kasten zijn,maar ik weet nu al iets meer over wat mij te wachten staat wie nog meer weet laat het even weten we worden er alle wijzer van en Eric bedankt voor de gegevens van het boek kom er later op terug vast bedankt nu ik wacht even af wat er nog meer voor nieuws komt bij voorbaat vast allen bedankt Gr Wil
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tiest,
Medemod waterman vroeg je om iets meer leestekens te gebruiken. Gefeliciteerd! je hebt 1 (één!!) komma weten te introduceren.
Dat moet beter kunnen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
In het kader van “ook ik weet het beter” nog een klein duidelijke bijdrage:
De vier rode pijlen geven aan waar de extra bevestigingsbouten van de reductiekasten zitten, aan beide zijden een M9 en een M7 of M8 (afhankelijk van bouwjaar) met de boutkop aan de binnenzijde van het koppelingshuis. Kan dus alleen zonder motor worden verwijderd, maar dan is er in het subframe nog steeds geen ruimte voor demontage!!!!
Om wat voor een versnellingsbak/motor type gaat het in jouw geval?
Keuze of zoeken van reductiekasten hoeft geen groot probleem te zijn zolang je maar weet wat je doet:
op de 4-bakken zitten 2 typen reductiekasten: de korte en de langere overbrenging. met slagletters is het aantal tanden van het grootste tandwiel aangegeven op de bovenzijde van de kast. Ik meen 47 of 49 tanden. (47 voor de langere overbrenging)
op de 5- bakken zit bij mijn weten een andere eindoverbrenging (ik meen 45 tanden maar weet dat niet zeker) in de technische specificatie in het citroen werkplaatshandboek staans ze netjes opgesomd.
Het uitbouwen is echt geen drama, je moet het gewoon goed voorbereiden, en er rekening mee houden dat het geen eend is!!! de bak weegt zo’n 100kg, de motor doet daar nog zo’n 200kg bij (droog!!!!).
Als je meer wilt weten, vragen staat vrij (kost allen wat moeite)
groeten Rinus
waar rook is, is…
LHM only!
Ik ging ervan uit dat het zonder het blok eruit ook wel moest lukken. Als Rienus het wel eens gedaan heeft zou ik daar voorlopig van uit gaan. Beste is nog, tekeningen scoren en het zelf een beoordelen.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Nog een laatste kleine bijdrage:
De plaatstalen steun, waar de versnellingsbak aan hangt, is over beide aansluitflensen van de reductiekasten heen gebout. Deze zul je helemaal los moeten maken om een reductie kast te verwijderen, hiervoor is ook geen ruimte. De bouten waarmee deze is gemonteerd zitten met vloeibare pakking/borgvloeistof gemonteerd. En er is eigenlijk geen ruimte om gereedschap te plaatsen en om kracht te zetten:
De motor en versnellingsbak moeten echt gedemonteerd.
Als je advies nodig hebt PB is zo geschreven.
succes, Rinus
waar rook is, is…
LHM only!
Hai Rinus
Harstikke bedankt voor de begeleiding ik weet nu wat mij te wachten staat het word een hele klus,maar nu ga ik ook maar de motor zelf reviseren dan pak ik alles tegelijk ik hou je in iedergeval op de hoogte met het verloop nog maals bedankt en ook Eric bedankt Gr Wil
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er zijn drie versies van de reductie kasten gebruikt:
de tandwiel verhoudingen 49-26 en 47-28 voor de vierbakken met dus een reductie van: 0.531 en 0.596
en een tandwiel verhouding van 51-33 op de vijfbakken met een reductie van 0.647
op de 47-28 is op de bovenzijde “L47” ingeslagen.
elk van de reductie kasten heeft zijn eigen aandrijving (overbrengingsverhouding) van de snelheidsmeterkabel!!!
Dus goed controleren waar de reductiekasten vandaan komen
succes Rinus
waar rook is, is…
LHM only!