airco / koelvloeistof?
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 04 oktober 2009 08:13 PM

Beste leden,

Ik heb op het xantia forum al een balletje op gegooid en kom nog niet tot een echt duidelijke oplossing van mijn probleem.

Xantia 3.0V6 automaat is de client.

bij het inschakelen van de airco wordt er binnen de 15 min een duidelijke geur van koelvloeistof waar genomen.

maar let op!!

Dit probleem doet zich niet structureel voor.

Daarnaast ook niet structureel loopt de koelvloeistof temperatuur soms hoog soms iets verhoogd op.


Deze klacht vindt plaats bij zowel koude als warme motor.

Op het xantia forum werdt geopperd dat het wel eens een slecht werkende thermostaat zou kunnen zijn.
De wagen lijkt normaal op temperatuur te komen dus ik kan me nog niet zo zeer in die opmerking vinden.

Nu even wat voor geschiedenis:

De auto heeft een hele tijd koelvloeistof verlies gehad bij komende klachten waren beslagen ramen ongeacht of de airco aan of uit stond. aanslag op de ramen.
Telkens bij het afpersen bleek dat het expansievat op de naad lekte.
Dit vat is tot 4x toe vervangen de laatste keer was echter ook de dop vervangen deze leek de oorzaak te zijn.
een 1000km verder geen problemen.

toen vakantie caravan gehuurd naar GB gereden rit van ook ongeveer 1000 km toen in eens wat koelvloeistof verlies.
bij gevuld probleem leek weg.
tot ik naar de volgende camping reed. POEF en een hoop stoom (temperatuur was al die tijd normaal)
Er bleek een soort overdrukbol op de naad te barste zijn gegaan. verklaring was oud geworden lijm.
is wel aannemelijk zit er immers al meer dan 10 jaar op xantia is van okt 97.
Het bolletje vervangen en de vakantie vervolgt ongeveer 2000km gereden geen probleem.
Detail is wel dat ik tijdens de vakantie de airco niet gebruikt heb. Lekker ramen open (dakraam) vindt ik namelijk ook heerlijk rijden. ik gebruik de airco eigenlijk alleen op de snelweg of in file.
op de terugweg van de vakantie kwamen we tijdens spits bij antwerpen waar tot overmaat van ramp de weg afgesloten werdt ivm ongeval in een tunnel.
we stonden eerst in de schaduw maar toen we weer ietsjes konden rijden kwamen we in de volle zon buitentemp gaf 25 graden aan.
Dus ik de ramen dicht en de airco aan
het werdt al snel aangenaam zoals gewend.
binnen 15 min in eens koelvloeistof geur. Ik begon al in mijzelf te vloeken van is het nu nog niet over…...
Ik keek op mijn dash en zag dat de koelvloeistoftemp. aan het stijgen was. even voor de 100grader marker ging de airco uit merkte je duidelijk omdat de temperatuur steeg en de blower ging harder blazen.
Ik dacht dat is vreemd. zou ie nu stuk zijn ??
Ik de schakelaar bedient zodat die ook uit was zodat de koelvloeistof temperatuur zou zakken.
dit gebeurde echter niet.
Ik even uit de auto en de 2 fans draaide volle toeren dus dat was het probleem niet.
Ik de kachel op warm gezet en toen kwam de temperatuur weer naar beneden.

Ik heb de airco niet meer geprobeert in de file.
later toen we op de a15 reden heb ik de airco weer een keer ingeschakelt buiten temp 20 graden volgens de auto.

Weer koelvloeistofgeur en weer de temperatuur omhoog. dus nu de zaak maar meteen afgezet.
De volgende dag weer een keer airco geprobeert
toen weer de geur maar geen temperatuur verhoging.
later die avond ging ik naar huis en toen bleef de waarschuwings lampbranden (rood lampje bij de meter van koelvloeistof en de stop lamp) dus ik kijken jahoor vloeistof niveau veel te laag.
ik heb de zaak bij gevuld. airco niet gebruikt en ben naar huis gegaan zonder problemen en zonder verlies.

Toen is de wagen weer gebruikt voor woonwerk verkeer.
50km enkelereis
ochtend 8 graden airco aan geen problemen
middag naar huis 20graden airco aan geen problemen
zo rijd ik al 2 weken rond inmiddels
ik heb geen last meer van vochtige ramen en geen aanslag meer. dit was meestal binnen 2 dagen terug na schoon maken en ik heb voor ik op vakantie ging de laatste keer de ramen schoon gemaakt dus al 1.5 maand schoon.


Vandaag vanaf de verjaardag van citroën terug naar huis deed ik bij utrecht de airco aan en jahoor temperatuur weer omhoog en de bekende geur.

16 graden was de buitentemp.

Er is al eens geoppert dat de kachelradiator lek zou zijn. maar het interieur blijft droog.
dus die heb ik al uit kunnen sluiten ook omdat er na afpersen geen lekkage naar voren kwam.

Verder kan ik me geen enkelpunt bedenken waar het airco systeem met het koelvloeistof systeem in contact komt.

Ik hoop dat er iemand is die ook deze ervaring heeft en me kan vertellen wat de oorzaak is van dit probleem.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 oktober 2009 08:35 AM
  [ # 1 ]

Ervan uitgaande dat je airco goed functioneert en je droger in orde is…..
Het is een enorme klus, maar ik zou toch die kachelradiateur wel eens willen zien. Als die maar minimaal zweet heb je wel de lucht in het interieur en hoeft er geen lekkage te ontstaan zodanig dat je vloermatten er nat van worden. Naast de kachelradiateur kan ik alleen bedenken dat de waterpomp bij ingeschakelde airco meer voor zijn kiezen krijgt. Daar zou dan ook een lekkage op kunnen treden, maar die ruik je niet in het interieur uiteraard. Ik zou in eerste instantie kiezen voor een nieuwe kachelradiateur en thermostaat. Beslag op ramen en stank=altijd lekkage kachelradiateur…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 05 oktober 2009 09:50 AM
  [ # 2 ]
GW-tje schreef:

Ervan uitgaande dat je airco goed functioneert en je droger in orde is…..
Het is een enorme klus, maar ik zou toch die kachelradiateur wel eens willen zien. Als die maar minimaal zweet heb je wel de lucht in het interieur en hoeft er geen lekkage te ontstaan zodanig dat je vloermatten er nat van worden. Naast de kachelradiateur kan ik alleen bedenken dat de waterpomp bij ingeschakelde airco meer voor zijn kiezen krijgt. Daar zou dan ook een lekkage op kunnen treden, maar die ruik je niet in het interieur uiteraard. Ik zou in eerste instantie kiezen voor een nieuwe kachelradiateur en thermostaat. Beslag op ramen en stank=altijd lekkage kachelradiateur…...

Waterpomp: is in mei vervangen.

Thermostaat: wat doet die in het verhaal dat jij zegt dat die vervangen moet worden?

Kachelradiator: Er is stopleak in het systeem geweest die zou minimale lekkage gedicht moeten hebben. en bijminimale lekkage zou dit ALTIJD moeten zijn. En dat is niet het geval.
Beslagen ramen en aanslag op de ramen is voorbij sinds ik het expansievat incl vuldop vervangen heb.

(Het Expansie vat zit bij de V6 onder het raam vlak bij de luchtinlaat voor het interieur.
De lekkage daar komt door de rijwind in het systeem en zorgt dan voor de zelfde klachten die bij kachelradiator op treden. Deze klachten zijn nu dus ook weg na het vervangen van het vat.)

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 oktober 2009 12:42 PM
  [ # 3 ]

OK, dan weet ik het effe niet meer…...
En vwb die thermostaat….die regelt de motortemperatuur en kost nog geen 30 euro. Weinig geld als daar je probleem zit, stel dat die af en toe blijft plakken?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 05 oktober 2009 01:01 PM
  [ # 4 ]
GW-tje schreef:

OK, dan weet ik het effe niet meer…...
En vwb die thermostaat….die regelt de motortemperatuur en kost nog geen 30 euro. Weinig geld als daar je probleem zit, stel dat die af en toe blijft plakken?

De kosten zijn inderdaad het probleem niet.
Maar waar zit de link tussen de airco en de thermostaat?

Het is een echte kop breker deze klacht.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 06 oktober 2009 07:56 AM
  [ # 5 ]

Ik dacht dat je temperatuur op onverklaarbare wijze soms opliep?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 06 oktober 2009 08:40 PM
  [ # 6 ]

Het is wel gelinkt aan het inschakelen van de airco.

maar niet constant. dat geld ook voor de koelvloeistofgeur die er dan vrij komt.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
Hydro-pneumatique
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 01-01-2008

Gepost: 04 december 2009 10:04 PM
  [ # 7 ]

Ga er maar vanuit dat je kachelradiator kapot is. Aardige klus in combinatie met een airco. In hoeverre hierdoor de temperatuur door beïnvloed kan worden, weet ik niet, maar het is wel de bron van je problemen. Eigenlijk kan dat alleen door een gespecialiseerd bedrijf worden gerepareerd. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou naar René Spaan in Krommenie gaan. kijk ff op http://www.renespaan.nl/index1.htm

Succes!

Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken. lovecitro

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 07 december 2009 12:25 PM
  [ # 8 ]

Ik ben bijna klaar met testen is beetje weer afhankelijk maar het probleem lijkt opgelost te zijn waarschijnlijk door het vervangen van de thermostaat.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook