Bedankt voor de info m.b.t. de keerringen, ik heb ze vaak genoeg vervangen, de oude waren dan meestal met een witte kraag. De nieuwe bij de dealer altijd zonder kraag, heb ze nu van Febi, gekocht bij een aandrijfassen boer.
mooi, heb ik ook weer wat geleerd….
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Ik zal een update geven over de auto.. Ik was genoodzaakt de Visa weer van stal te houden daar de Ax (winterbak) niet helemaal fris meer was. Wel weer een genot om in te rijden, alles ervaar je toch weer anders. Wat een groot stuur, wat gaat ie niet strak door de bochten!
Vorige week enkele onderdelen op de sloop gehaald. Het ruitensproeier pompje voor de achterruitenwisser heb ik van de sloop gehaald, net als de plafonnière. Nu kan ik zelf ook het lampje aanzetten! Het piefje van het pompje is echter al stuk gegaan, net zoals het sproeimondje op de achterkant van de auto (GROM!) (kuntsstof van 25 jaar oud is niet al te best meer dus..)
Nog minder nieuws is dat er een spiegel is gemold, ergens in Zeeland heb ik een spiegel met verstelling gevonden. Ik ben benieuwd of ik die er netjes in krijg.
De einddemper puft wat, niet heel erg, maar niemand die aan een nieuwe kan komen. Op marktplaats kan ik aan een complete uitlaat komen, dat hoeft ook weer niet. Vraag ik mij af of een andere demper ook past. Sowieso snap ik niet waarom er zo’n gekke einddemper wordt gebruikt. Met een rare buis constructie. Hoe hebben ze dat bij c15’s geconstrueerd?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Dikwijls zit er net zo`n pijp met slakkenhuis op de C15D, Misschien dat je een tweedehands C15-pijp kunt verlassen?
Dat slakkenhuis is voor extra demping, en zit soms ook op de Visa 14TRS
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Wij zijn van plan om over een dikke maand naar Zuid Frankrijk af te reizen met de Visa. Hebben jullie nog tips, want ik heb nog nooit zover met de Visa gereden. Het gebruikelijk onderhoud is allemaal uitgevoerd.
Ik nam nog wel eens extra onderdelen mee (toen ik nog BX reed). Hoe zit dat bij Visa’s? Wat is wijsheid?
Die hele uitlaat van marktplaats heb ik onlangs aangeschaft, om onder mijn c15 te knopen. Dat wilde dus niet met die einddemper, dus die heb ik voor een c15 einddemper vervangen. Bij deze is mijn Visa einddemper dus te koop.
Als je nog interresse hebt, hoor ik het wel.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik heb recent een nieuwe demper er opgezet, misschien is een andere Visa diesel rijder die jij er blij mee kan maken?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Je kunt er ook een 14TRS eigenaar blij mee maken ; HINT HINT, mij dus…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Visa Ventje schreef:Wij zijn van plan om over een dikke maand naar Zuid Frankrijk af te reizen met de Visa. Hebben jullie nog tips, want ik heb nog nooit zover met de Visa gereden. Het gebruikelijk onderhoud is allemaal uitgevoerd.
Ik nam nog wel eens extra onderdelen mee (toen ik nog BX reed). Hoe zit dat bij Visa’s? Wat is wijsheid?
Ik denk dat het blok geen enkel probleem zal zijn, dus afgezien van gebruikelijke zaken als een setje startkabels, sleepkabel, litertje olie en het hoogstnoodzakelijke gereedschap hoef je geen bijzondere dingen mee te nemen. Eventueel een bundeltje tie-wraps en een rolletje duct-tape is altijd handig. Lidmaatschap van de ANWB-wegenwacht kan nooit kwaad, hoewel ik ze nog nooit nodig heb gehad. En sommige dingen overkomen je nu eenmaal. Eergisteren nog met mijn BX had ik een vastgeslagen dynamo zonder dat ik het in de gaten had, met als gevolg een opgerookte dynamosnaar. Dat was toch ff schrikken bij het stoplicht toen ik van de snelweg afkwam (hoop rookwolken onder de motorkap en een flinke stank). Wat ik hiermee wil zeggen: sommige dingen overkomen je gewoon als in een oude auto rijdt. Als al het onderhoud netjes is gedaan zou ik gewoon lekker inpakken en wegwezen, en genieten van van dat lekkere dieseltorretje. Onderdelen zal in Zuid-Frankrijk vast geen probleem zijn voor je Visa.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Sterker nog, ik zou in Frankrijk e.e.a. inslaan.
De supermarkten verkopen tegen uiterst gunstig tarief oliefilters e.d.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Het standaard reparatiespul zoals ducttape en tiewraps heb ik in de auto liggen. Startkabels, olie, koelwater neem ik mee. Het enige wat stuk kan gaan is iets als een dynamo of startmotor? Hoe gevoelig is de dieselmotor voor een lekke koppakking? Hij zweet nergens en gebruikt geen koelwater. Dat zit wel knor. Laatst werd ik erop gewezen dat de Visa wel erg rookt als ik 130-140 rijdt. Natuurlijk zijn dat geen standaard snelheden voor een Visa, maar collega’s wilden niet meer achter mij rijden. Bij een dotje gas zag ik ook wel wat rook verschijnen in de achteruitkijkspiegel. Het was zwarte rook. Dat duidt op een niet volledige verbranding? Ik heb het luchtfilter eens bekeken, die was al wel wat goor. De filter is vorig jaar augustus er nieuw ingekomen. Ik zag in het luchtfilter huis wel wat aangekoekte rommel, een stuk of 30 dode vliegen, muggen en andere soorten gevleugelde insecten. Allemaal netjes schoongemaakt. Vooral stof/zand combinatie met olieafzuigingdampen vormt samen en soort deeg die ik er wel uitkreeg, al was het een klusje waar ik geduld voor moest hebben.
Ik heb een paar kussens in de stoel geduwd zodat ik wat lekkerder zit. Ik kreeg wat last van mijn rug, omdat mijn rug niet echt lekker werd ondersteund. Nu zit de Visa erg lekker. Laatst zat ik in een andere Visa, en die zat veel steviger. Heeft dat te maken met het soort schuim te maken die in de stoelen voorkomen?
Ik vertrouw het autootje wel een ritje naar Frankrijk toe. Ik wil met mijn vriendin de Route de lavande rijden, en het Citroen museum in Castelanne bezoeken. Dus het autootje komt wel aan zijn km’s
Zoals misschien een enkeling weet studeer ik nog, maar ik zal er een 5e studiejaar aan moeten knopen. Dat moet ik zelf betalen. Dat kun je op 3 manieren betalen: lenen of (nog meer) werken. Echter, zit ik stiekem te denken om de Visa tegen die tijd te verkopen ...
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heb je het brandstof filter ook al eens vervangen? Als die vervuild raakt gaat een motor ook erg roken.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Verstuivers reviseren/reinigen?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
he leuk een topic over de Visa diesel!
Het was mijn eerste auto een echt visa 1.7rd. (altijd bijzonder gevonden dat je een 1.8 een 1.7 noemd) Ik zag toevallig een witte rijden in Zwolle vorige week.
Het was voor het eerst in jaren volgens mij. En de kenner ziet natuurlijk gelijk dat het een diesel is.
Wat me nog heel goed bijstaat is dat tijdens het tanken een paar keer geroepen werd meneer u tankt diesel!!
Ik had trouwens een rooie op grijs kenteken het was een 87er.
Gr Harry
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Citroen had het altijd over een 1700 motor, Peugeot over een 1800, maar het zijn toch echt dezelfde motoren. En in mijn BX turbodiesel ligt precies hetzelfde blok, maar dan met turbo en intercooler, maar nog altijd 1769cc’s.
De koppakking is voorzover mij bekend is alleen een issue bij turbodiesels, maar dit speelt alleen als je niet rustig warmrijdt en constant doortrapt. Dat is voor geen enkele motor natuurlijk lekker om de dag mee te starten, en ik heb zelf in mijn BX ondanks drukvulling daar nooit problemen mee gehad terwijl mijn teller toch al op zo’n 455000 km staat. Zaken als dynamo’s en startmotoren kunnen altijd kapot gaan, zelfs bij een Toyota. Maar als dat gebeurt zal bijvoorbeeld een dynamo van een diesel-BX of een 205 net zo goed passen. Eventueel zou je een reservesnaar mee kunnen nemen voor alle zekerheid, maar een complete dynamo lijkt me nogal overbodig.
Het enige waar de dieseltjes (of eigenlijk de XU-motoren in het algemeen) wat gevoelig voor kunnen zijn is het koelsysteem in het algemeen. Niets wat je volgens mij niet provisorisch met duct-tape zou kunnen oplossen om in elk geval bij de dichtstbijzijnde garage te komen. Gebruik liever geen spul als Bar’s Leaks oid voor het dichten van kleine koelvloeistof lekkages omdat dat weer andere narigheid als opstoppingen kan veroorzaken.
Als je toch echt graag nog iets wil doen, monteer dan een koelvloeistoftemperatuurmeter in je Visa. Dat heeft mij in de BX een hoop narigheid voorkomen doordat je al in een relatief vroeg stadium kan zien dat er iets mis is met de motortemperatuur.
Voor de rest zijn die blokken vrijwel onverwoestbaar. Hoogstwaarschijnlijk zal deze bij normaal onderhoud je koets nog wel overleven.
En zwarte rook duidt op een rijk mengsel in het algemeen. Als dit alleen gebeurt bij een wat dieper ingetrapt gaspedaal is er niet zoveel aan de hand. Vooral met volgas accelereren kun je dit wel verwachten bij een ouderwetse diesel. Maar als dit ook gebeurt met constante snelheden en deelbelasting (bijvoorbeeld constant 90 op de snelweg) is er inderdaad wel reden voor enige zorg.
Wat je stoel betreft, wellicht kan je een “versere” Visa-stoel op de kop tikken? Misschien past er ook wel een CX-stoel in? Of zoiets?