1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BX 19 TZI - Doet het nog steeds! (Noujaaa..)
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 06 oktober 2009 10:59 AM

Mijn fantastische witte bolide doet een beetje ‘eng’ momenteel.
Het vermoeden rees bij mij al dat er ergens iets bij de koelvloeistof lek was gezien het lampje een paar dagen na bijvullen weer brandde, maar vandaag gingen de oliepeillampjes (zowel de oranje als de rode) gezellig meebranden. Ook kwam er een interessante damp onder de motorkap vandaan zetten. Het vermoeden rijst dat de cilinderkoppakking kapot is.

Gezien ik tamelijk onervaren ben in de hele techniek van mijn BX (verder dan remblokjes vervangen ben ik nooit gekomen) vraag ik me af hoe ik bovenstaande diagnose verder kan controleren en wat er verder/anders mis zou kunnen zijn.

Heeft iemand ideeën of raad? Of kan ik maar beter gelijk vervanging zoeken?

Merci!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 06 oktober 2009 11:16 AM
  [ # 1 ]

kijk is in de radiateur of er ook mayo in zit en bij de olievuldop hetzelfde.
Het lijkt er eigenlijk wel op dat hij lek is. Kijk ook langs het motorblok of je echt een oliespoor ziet.

Mischien kan iemand van hier is een kijkje nemen (alleen waar woon je ?).

Eventueel weet ik nog wel een leuke (rode) 19 TGI staan…

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 06 oktober 2009 11:28 AM
  [ # 2 ]

Hmm bij de olievuldop zit niet echt iets, maar bij de peilstok en omstreken zit wel een duidelijk olieachtige substantie. Geen mayo, maar dat zou ik nog wat beter moeten bekijken.

Dit doet wel een beetje pijn.. Dit is voor mij nog mijn eerste liefde Sad .

En ik woon overigens in Delft Smile

Heb je -alvast- meer info over de rode 19 TGI?

Profiel  
 
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 06 oktober 2009 04:21 PM
  [ # 3 ]

Na even beter te hebben gekeken heb ik rondom de oliepeilmeter en de accu toch wat cremekleurig spul ontdekt (nouja ontdekt, was moeilijk overheen te kijken). Ook bij de koelvloeistofvuldop was dit te vinden, al zag het er aan de achterkant meer uit alsof er een blik dikke cappuccino was ontploft ofzo, zat ook aan de onderkant van de motorkap.

Even de afweging dus; ‘t Is een 16 TGI uit ‘92. Hij heeft een paar minpuntjes; de bovenste voordeurscharnieren zijn danig verroest, rechts is dit helemaal doorgeroest en draagt de onderste scharnier de deur zo’n beetje, links valt het nog redelijk mee, achter de accu onder de motorkap is het ook tamelijk knapperig van de roest en de motorkapscharnieren (als dat zo heet) zijn ook aan het roesten geslagen. De ventilator is ook niet helemaal tof, hij kan wel aan (als ik het stekkertje onder de motorkap aansluit) maar in één stand en die maakt herrie, toen ik hem net 5 dagen had heeft iemand mijn slot aan de bestuurderskant opengebroken waardoor deze niet functioneel is (zat geeneens een autoradio of wat ook in :S).
Hij heeft ook zijn pluspuntjes; vorig jaar adals en stuurhoezen vervangen, dit jaar nieuwe voorbanden, geen dikke deuken of krassen, hij heeft hier een daar een paar butsjes maar niks opvallends, hij zit momenteel tamelijk onder de vogelpoep, maar ik houd hem doorgaans netjes en in de was, en ik ken deze auto door en door, hij rijdt heerlijk (oké, nu even niet) en BX-en zijn -naar mijn gevoel- schaars aan het worden.

Wat zouden jullie doen?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 06 oktober 2009 05:10 PM
  [ # 4 ]

dan wordt hij ook al aardig knapperig zoals ik hoor….
Ik zou een andere kopen en al het goede van deze halen….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 06 oktober 2009 05:38 PM
  [ # 5 ]

Klinkt inderdaad niet erg hoopvol. Nieuwe adals en stuurhoezen wegen niet op tegen een rottende carrosserie, ik zou een andere zoeken en eventueel de adals en voorbanden overzetten.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 07 oktober 2009 02:41 PM
  [ # 6 ]

Na enig overleg met vader en broer gaan we toch de koppakking vervangen, mijn broer heeft dat met zijn Renault 5 al eens gedaan en hij is tamelijk optimistisch over de moeilijkheidsgraad. Eerst zaterdag even een kijkoperatie, voor het geval er alsnog meer dingen kapot zijn.

En ondertussen ga ik dit forum maar eens doorspitten als korte cursus “Hoe vervang je een koppakking?”

Tips onder andere over waar ik een koppakking vandaan haal, wat ik allemaal nodig heb en waar ik op moet letten zijn zeker welkom. Smile

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 07 oktober 2009 03:39 PM
  [ # 7 ]

Heel dapper van je Suzanne! Ik hoop dat je veel info kan vinden op het forum, ik kan je helaas niet heel veel verder helpen. Maar wel veel succes wensen met de klus!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 oktober 2009 03:42 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het net gedaan bij mijn 1.9 gti, en het is stiekem nog best wat werk, al moet ik wel zeggen dat ik gelijk een hoop andere dingen heb meegenomen. Hier staat mijn verhaal: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/190154/P165/ Het kan zijn dat er wat mist vanwege de crash van het forum. Als ik jou was zou ik er nog eens goed over nadenken gezien de verdere staat van de auto.

Edit: ik zie dat op de één of andere manier de foto’s niet meer weergegeven worden. Deze kan je hier vinden: http://www.jvsound.nl/wb/pages/citroen/bx-1.9-gti-break/lekke-koppakking.php

Profiel  
 
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 07 oktober 2009 04:13 PM
  [ # 9 ]

Dankje! Daar gaan we denk ik wel wat aan hebben.
Zelf had ik eigenlijk al een beetje besloten om naar een andere BX te kijken, maar ja ik werd overgehaald met argumenten als “Zo moeilijk is het niet.” en “Bij deze BX weet je tenminste wat er mis is.”.

Zit er overigens veel verschil wat koppakking vervangen aangaat tussen een 1.9 GTI en een 1.6 TGI?

Ik zal proberen zoveel mogelijk foto’s te maken (en te plaatsen).

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 oktober 2009 04:31 PM
  [ # 10 ]

Het verschil zal wel meevallen denk ik. Ik heb mijn 1.6tgi motor ook gedemonteerd en dat komt allemaal wel op hetzelfde neer.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 07 oktober 2009 04:43 PM
  [ # 11 ]

tof! zo wordt er weer een BX van de sloop uitgesteld Smile

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 07 oktober 2009 04:54 PM
  [ # 12 ]

Succes!  very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 oktober 2009 05:21 PM
  [ # 13 ]

Ik ben wel nieuwschierig nar de roestplekken eigenlijk. Deurscharnier is redelijk goed te lassen, maar ik moet daar wel eerlijk bij zeggen dat ik beroepshalve regelmatig een lasapparaat in mijn handen heb Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Suzanne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 28-02-2008

Gepost: 07 oktober 2009 05:23 PM
  [ # 14 ]

Dankjewel!
Weet iemand overigens iets van een overdekte loods of een garage in Delft of omstreken? In de regen sleutelen is allesbehalve plezierig.

EDIT: En ik zal -als ik het niet vergeet- vanavond even een paar foto’s nemen van de roestplekken (als ik dan toch bezig ben).

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 07 oktober 2009 05:40 PM
  [ # 15 ]

Koppakking vervangen lijkt erg moeilijk, maar eigenlijk valt het best mee. Wel de distributieriem meteen meepakken want die moet los, en moet dus vervangen worden.

De materialen kun je bestellen bij auto-onderdelenhandel (bijv Brezan Automaterialen Schieweg 51 2627AT Delft)
En sleutelen kan onder een party-tent als je niets anders kunt vinden.

De rest van de kuren van je auto zijn goed op te lossen. Op de scharnieren na is het een middagje werk om hem weer in orde te maken.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook