1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Amsterdam Dakar Challenge 2009 cx 2.2 break (foto’s p9 )
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 471

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 06 oktober 2009 09:34 PM

Hallo allemaal,

Jullie lezen vast niet allemaal het bx onderdeel van dit forum maar daar heb ik een paar maandjes geleden gepost dat ik samen met nog iemand de Amsterdam Dakar rally (wrakken race) wou gaan rijden in een bx break (diesel) .

Vandaag kregen we het telefoontje dat iemand zijn cx 2.2 break wel aan het goede doel wou schenken.
De knoop is nog steeds niet doorgehakt want bij bezichteging van de auto wou het beestje niet starten. Niet heel verrassend gezien hij een tijdje stil heeft gestaan.

De auto is van (weet ik niet helemaal zeker) de eendenclub geweest als een soort wegenwacht auto.

Maargoed we hebben haar dus nog niet kunnen testen.

Dingen die wel meteen opvielen was dat het richtingaanwijzer gedeelte van het dashboard ontbrak.
Daarnaast zat er vocht in de linker koplamp en ontbrak de richting aanwijzer recht voor.
Geen erge dingen dus.

De auto is knal geel ziet er opzich wel grappig uit (soort anwb kleur) en is van binnen al aardig gestipt (wat prima is gezien wij dat toch gingen doen.)

Nou wil ik de auto niet helemaal terug brengen naar nieuw staat en hoeft hij absoluut niet perfect of laat staan mooi te zijn maar wat moet ik allemaal nalopen om zeker te zijn dat we de finish gaan halen?

Daarnaast hebben we al een kleine paklijst samengesteld (nog niet helemaal compleet ) van spullen die we nodig gaan hebben (mocht iemand nog iets in zijn garage hebben staan Smile)Gevarendriehoek
-Lifehammer auto
-Jerycans (4x20 L)
-Slaapzakken (2x)
-Tent+Haringen
-Watertank
-Tuinstoelen
-Koelbox
-Gereedschap (komt niet me terug)
-12v (tl) lamp met verlengsnoer
-Bakie
-EHBO kit
-routekaarten
-Reserve banden/wielen
-Sleepkabel
-Startkabels.
-Hydraulische vloeistof +- 10L
-Olie 5 Liter

Bovendien zijn we nog druk opzoek naar sponsors. De website komt als het goed is overmorgen online waar ons budget in gespecificeerd wordt en uiteraard een rekening nr waar donaties gedaan kunnen worden.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 oktober 2009 11:25 PM
  [ # 1 ]

Held.

Citroen!

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7586

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 oktober 2009 12:02 AM
  [ # 2 ]

Ik sluit me bij DriverD aan.
Wat moet je allemaal nalopen? Hm. Meer dan ik kan bedenken. In elk geval alle hydraulische leidingen onder de auto. En controleer dan maar meteen of er nog genoeg auto zit aan de onderkant. En ga op zoek naar de aankooptips - daar staan een paar serieuze technische problemen tussen waarmee je niet ver komt. Sommige zijn snel te controleren. En meestal niet snel op te lossen. Tja, Citroen.

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 382

Gepost: 07 oktober 2009 12:00 PM
  [ # 3 ]

Het enige wat echt interessant is, is of die auto zichzelf nog 6000 km kan verplaatsen. Doet de motor het, drijft de motor de wielen aan en zitten er wielen onder. Een stuur en een paar lampen zijn handig. Verder interesseert het echt niet, en je zal je in Afrika verbazen over jouw ‘barrel’ in de barrelrace. In de praktijk blijk je weinig mooiere/betere auto’s tegen te komen!

Min of meer noodzakelijke aanpassingen zijn een bodembeschermingplaat onder de motor (inslag van stenen en glijden over zand ipv vastgraven) en verdere bescherming van onderzijde (hdleidingen, brandstofleidingen, pur ze helemaal onder). Koeling eventueel aanpassen (plastic voor de radiateur weghalen, extra fan plaatsen, maar pas als je Marokko door bent want in marokko sneeuwt het) en inderdaad de jerrycans. Tank die pas diep in Marokko vol want dat scheelt geld. Wacht niet tot Mauretanie want daar is het weer duurder.

Neem gereedschap mee wat je kan gebruiken voor kleine roadsidereparaties. Grote reparaties zijn niet nodig want je auto gaat niet stuk, en als je versnellingsbak in de soep draait ga je die dan echt onderweg reviseren? Een grote hamer is handig voor vervelende inslagen met stenen.

Verder kan ik veel bierrrrrrrrrr aanraden: Mauretanie is islamitisch en dus drooggelegd! (maar tegen crisisprijzen levert de plaatselijke chinees wat je nodig hebt Wink)

Veel plezier!

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 07 oktober 2009 03:23 PM
  [ # 4 ]

Een 22 moet het goed kunnen doen. Verwacht geen rally als Le Dakar. Ik heb jullie op het BXgedeelte bezig gezien, met zo’n lijst kun je beter een verhuiswagen nemen.
Neem alleen wat spul mee om simpele reparaties te doen, als je echt problemen krijgt komen de haaksslijpers,lasapparaten,compressoren en de rest van ongeveer 2 gemiddelde garages wel uit de andere auto’s. Je wil nie wete wat een bende sommige meeslepen! Shocked
Zorg ervoor dat je wagen rijdt en dat je voldoende ruimte overhoud om tussen het bier je roes uit te slapen. drunk

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 07 oktober 2009 09:47 PM
  [ # 5 ]

Zo na een lange dag staat de auto dan toch eindelijk in haren.

Hier een kleine foto reportage.

Na een was beurtje…...

Deze slangetjes hangen er maar los bij ???

Was wel even spannend om met zoeen lange aanhanger over al die smalle weggetjes te rijden.
Is kijken of we deze dame op tijd klaar kunnen krijgen voor de rally
(mocht iemand een zaterdag vrij hebben dan bent u van harte welkom om te komen helpen sleutelen):)

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 07 oktober 2009 10:32 PM
  [ # 6 ]

Wat een ontzettend gaaf ding! Laat je wel die originele doppen achter voor een nederlandse liefhebber?

Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 08 oktober 2009 10:31 AM
  [ # 7 ]

Hallo….

Bedankt voor alle tips…
Marcules we zullen de doppen in NL laten (Mocht iemand ze willen hebben dan vindt ik een donatie wel op zn plek):)

Dan even een paar vraagjes
1. Hoe moeilijk/duur is het om de hydraulische leidingen van een break te vervangen? Leidingen zien er namelijk niet helemaal fris uit.

2. Is het slecht als de fans gewoon contant aanstaan?

We hebben alle technische hulp nodig die we kunnen krijgen…....

Bedankt !

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 oktober 2009 10:34 AM
  [ # 8 ]

Lasapparaat? NIET NODIG!

Gewoon 1 of 2 extra 12V-accu’s meenemen in dat gele wrak, plus een setje dikke startkabels en een paar laselectrodes. Dan kan je onderweg alles lassen….

Citroen!

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 08 oktober 2009 11:29 AM
  [ # 9 ]
DriverD schreef:

... dat gele wrak….

Nee joh. Cool ! Sub zero !

Ik zou er niet mee hoeven rijden in NL, maar door zo’n ding woestijnzand zien opwaaien, je weet wel zo’n grote stofwolk erachter, übercool !

En oh ja, als de wieldoppen (of een aantal ervan) echt helemaal gaaf zijn en met weinig moeite in Den Bosch terecht kunnen komen, doe ik wel een kleine bijdrage voor een stofwolk met een CX break op kop.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 08 oktober 2009 12:51 PM
  [ # 10 ]
Rayden108 schreef:

Hallo….

Bedankt voor alle tips…
Marcules we zullen de doppen in NL laten (Mocht iemand ze willen hebben dan vindt ik een donatie wel op zn plek):)

Bedankt !

Nou ja wat is slecht? Als je door de bergen in Marokko rijd in december met je fans continu aan dan wordt je motor niet warm. Dat slijt sneller maar hij zal het wel volhouden tot Dakar. Erger is het dat de verwarming dan ook nauwelijks warm wordt…..

Plaats een extra fan bij met een handmatige schakelaar.
Of schakel die extra fan gewoon bij.

(of heb zoveel vertrouwen in je koeling dat je er niks extra’s aan doet, maar volgas in de eerste versnelling met 5 km p/uur uit het bloedhete zand loskomen vergt wel iets van je koeling Wink)

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 oktober 2009 01:15 PM
  [ # 11 ]
Rayden108 schreef:

1. Hoe moeilijk/duur is het om de hydraulische leidingen van een break te vervangen? Leidingen zien er namelijk niet helemaal fris uit.

1. Vraag in ruil voor een prachtige reclamesticker een flaring tool en maak ze zelf voor een appel en een ei!

2. Waarom niet gewoon het originele systeem herstellen + modificeren voor extra koeling wanneer dat nodig is? Doorverbinden kan onderweg altijd nog.

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 08 oktober 2009 11:56 PM
  [ # 12 ]

Deal!!

En wat de koeling betreft, ik hem doorverbonden met een schakelaar op het dashboard hij kan dus aan en uit
Ik ga morgen een digitale thermostaat erinbouwen die ongeveer de motor temp aangeeft,

Origineel herstellen kan natuurlijk ook maar denk dat dit ook geen kwaad kan. laat hem gewoon uit totdat de auto op temp is en dan met 1 druk op de knop zet ik hem aan.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 09 oktober 2009 12:11 AM
  [ # 13 ]

Of je vergeet het omdat het erg druk is en je draait je motor aan puin ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 09 oktober 2009 12:15 AM
  [ # 14 ]

tja….dat kan natuurlijk ook…

Zal morgen even kijken of ik een nieuwe thermostaat kan krijgen van iemand…..

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 09 oktober 2009 04:23 PM
  [ # 15 ]

En de wieldoppen verhuizen naar Den Bosch. Ik heb op één van de mijne een beschadiging opgelopen en dat gaat nu dus worden opgelost !

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook