Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Hallo,
Ik heb vorige week mijn eerste Xantia gekocht.
De laatste jaren heb ik 5 BX’en versleten, maar nu was het tijd om naar wat recenters om te zien.
Er was in mijn omgeving geen BX meer te vinden waarmee ik dagelijks woon/werk verkeer zou kunnen rijden.
Het is een 1.9 SD break uit ‘97 geworden in standaard metallic groen.
De eerste indruk was dat het een fijn geveerde wagen is, maar wel wat traag.
Nu ik er een poosje mee gereden heb, lijkt ze een beetje los te komen, hoewel de top nog steeds maar 150 is.(als je even de tijd hebt )
Qua binnenruimte is het een stuk beter dan de BX: ik zit niet meer tegen het dak aan, of tegen de B-stijl.
Zoals gewoonlijk bij een auto van deze leeftijd/prijs zijn er nog wel wat dingen te doen.
Misschien dat iemand van het forum mij wil helpen met de vragen die ik heb?
1. alle sloten zijn stuk. Ik heb er enkel een klapsleutel met zender bij.
Ik heb al een set sloten, maar daar zit geen klapsleutel bij.
Is zo iets om te bouwen?
Als ik ergens een klapsleutel vind, hoe codeer ik die dan?
2. kouwe start gaat moeizaam.
Ik moet twee keer gloeien, en dan een beetje gas geven anders is het stationair toerental te laag.
Ik vermoed dat er een gloeiplug slecht/kapot is?
3. vermogen is volgens mij niet optimaal.
Ik kan met het verkeer meekomen, maar ik rij bijna continue met het gas op de plank.
Met 120 heb ik nog maar een klein beetje gas over. De kabel staat strak genoeg.
Ik heb verder nog geen onderhoud gedaan, dus het kan zijn dat het luchtfilter dicht zit.
Verder zie ik op de aansluiting van de slang die van de compressor naar het inlaatspruitstuk olie zitten. ook drupt er van daar ergens olie op het uitlaatspruitstuk. Zou de compressor inwendig lek zijn?
4. Er hangt een enorme sigarettenlucht in de wagen als ze heet is.
Weet iemand daar iets op? (behalve zelf gaan roken… )
5.De kont komt soms omhoog bij remmen bij lage snelheid.
Als je remt bij hogere snelheden, of als je hard remt gaat het wel goed.
Ik heb LHM bijgevuld, en dan lijkt het beter. Ook was het in het begin ergen dan nu.
6. ik heb het idee dat de achterremmen af en toe blijven hangen.
Is dat dezelfde fijne constructie als bij de BX?
Groeten, Jan
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82