Blauw-zwarte rookpluim uit berlingo 19D
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 15 oktober 2009 05:28 PM

De laatste tijd wanneer ik met een koude motor vertrek komt er een serieuze blauw/zwarte rook uit de uitlaat.  Het rijden, als je het zo kan noemen, gaat de eerste 300m erg stotterend. 
Het starten gaat vrij goed.  Ik heb gisteren de gloeispiralen vervangen.  Het viel me op dat de spiralen van cilinder 2 en 4 onder de olie zaten ?!  Dat lijkt me geen goed teken Sad  Nu deze namiddag met een ijskoude motor…nog steeds hetzelfde probleem. Als de motor opgewarmd is loopt hij heel mooi.  Het verbruik is nog steeds hetzelfde als de voorbije 5 jaar.

Ik veronderstel dat de blauwe rook veroorzaakt wordt door cilinder 2 en 4 ?
Wordt het stotteren dan ook veroorzaakt door het feit dat cilinder 2 en 4 de eerste meters niet echt meewerken?
De EGR was ook behoorlijk aangeladen met een dikke laag teer.
Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 15 oktober 2009 06:20 PM
  [ # 1 ]

Ik gok op lekkende verstuivers Wink

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 16 oktober 2009 05:25 PM
  [ # 2 ]

Hoe kan ik er zker van zijn dat het de verstuivers zijn?

Nog iets…

De problemen vermeld in de startpost verergeren naarmate het weer kouder/vochtiger wordt.
Hoe kan dit verband hebben met de verstuivers?
En als het probleem lekkende verstuivers zijn, hoe kan het dan dat de gloeispiralen onder de olie zitten?
Moeten ze dan niet nat zijn van de diesel?

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
kuuper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 13-01-2008

- Berlingo 2.0HDI 600
Gepost: 16 oktober 2009 10:22 PM
  [ # 3 ]

Zoals je aangeeft lijkt het olie op je gloeispiralen, maar ik denk dat dit roet icm diesel is. Als een verstuiver geen mooie nevel geeft druppelt of sproeit deze met straaltje. Als dit op je gloeispiraal komt en je krijgt een ontbranding vormt er roet, dit blijft dus aan je gloeispiraal zitten.
Het slecht willen starten met kouder weer komt omdat de motor dan ook kouder is, en diesel die niet goed vernevelt dus minder goed ontbrand, als de motor op temperatuur is heb je hier minder last van.
Maar je kunt je verstuivers wel laten testen, een beetje garage heeft wel een verstuivertester. je moet dan wel je verstuiver(s) demonteren, maar je kunt heel mooi zien of ze nog goed zijn. en ik zou ze dan allemaal even testen om het verschil te kunnen zien per cilinder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook