Vandaag een ronde moeten doen van een 200 tal KM’s!
toen ik in de helft zat had ik het gedacht
dat de auto (een 1.6HDI van 2006) niet echt klonk
zoals hij normaal doet bij het gas geven.
toen ik terug naar huis reed was het opeens gedaan
met gas geven, vermogen minderde en mocht hem op de
pechstrook zetten.
Hebben hem dan op een trailer gezet en naar de garage
gebracht en het blijkt de turbo te zijn.
Volgens de garage is dit bij Citroën geweten dat er
wat problemen zijn met de turbo’s en het stuk
zou onder garantie worden vervangen (excl werk kosten).
iemand hier ook al ervaring mee?
Berlingo 1.6HDI
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Tijdig olie verversen bij de 1.6 HDI is de boodschap.
500 km over Uw onderhoudsbeurt gaan kan al nefaste gevolgen hebben
voor Uw turbo.
Aan het einde van een ritje van meer dan 50-70 km laat je best de motor nog een minuutje stationair draaien alvorens af te zetten.
Turbo’s draaien aan snelheden van gemiddeled 20.000 toeren per minuut en (helaas) worden ze dan niet al te best gesmeerd.
Dat minuutje stationair draaien geeft de mogelijkheid om de turbo alsnog goed gesmeerd te krijgen en zodoende vroegtijdige problemen te voorkomen.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb wel eens begrepen dat 20 sec meer dan voldoende is als je net vanaf de snelweg komt rijden.
Zelf zie ik het ook maar zo, als je aan het inparkeren ben dan gebruik je de Turbo al niet meer dus dan moet een aantal sec stationair draaien voldoende zijn voor het afzetten van de motor
Klopt, Arjan, ik parkeer op het werk rechtstreeks in, vandaar dus.
Nu, het zal niet op enkele seconden meer of minder aan komen, voornaamste is dat je de turbo even goeie doorsmering geeft.
Deze tip werd me trouwens doorgespeeld door een kameraad die hoofdmonteur bij Citroën is ...
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
dat staat ook in het instruktieboekje..
na 3 weken in de garage te hebben gestaan zal ik mijn vertrouwde berlingo vrijdag kunnen ophalen. Het werd tijd
Berlingo 1.6HDI
En was het de Turbo?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
jeja het was zeer zeker de turbo. Maar het lange wachten had als oorzaak de procedure van garantie voor dat stuk. En citroen moest vanalles info hebben en foto’s van de motor onderdelen enzo ...
Berlingo 1.6HDI
hoelang garantie haaft je berlingo?
ik dahct da da 2jaar was.
die van jou was er 3 toen de turbo kapot ging. Goed dat ik da weet voor als de mijne ooit kapot zou gaan.
om de hoeveel km krijgt jou berlingo een onderhoudsbeurt?
maar citroen geeft nogwel coulance tenminste als het onderhoud correct aangehouden is..
die olie intervals zijn veel te lang.
in de bajonetaansluiting van de turbo zit een zeeffiltertje!!!!!! weten niet veel dealers.
als je dus lang met je olie rijd verstopt deze zéér vlug en gevolg dat turbosmering verminderd en na een tijd turbo vastlopen.
Nu er zijn er die deze filter direct uitdoen.
crusty123 schreef:die olie intervals zijn veel te lang.
in de bajonetaansluiting van de turbo zit een zeeffiltertje!!!!!! weten niet veel dealers.
als je dus lang met je olie rijd verstopt deze zéér vlug en gevolg dat turbosmering verminderd en na een tijd turbo vastlopen.
Nu er zijn er die deze filter direct uitdoen.
wat voor gevolgen gaat dat hebben als de filter er meteen uit gehaald wordt?
ik neem aan dat die filter er wel met een bepaald doel inzit???
wat voor gevolgen gaat dat hebben als de filter er meteen uit gehaald wordt?
ik neem aan dat die filter er wel met een bepaald doel inzit???
Je vraag is hier terecht.
reden vermoed ik en ook wel logische redenering zou zijn bescherming van de turbo voor vuiltjes die de oliefilter doorlaat.
Gezien de mogelijkheid ook is dat deze door lange intervals kan verstoppen ook geen oplossing.
Mogelijke oplossing : bij verversing olie,filtervervangen of schoonmaken…..
Tis niet gemakkelijk om soms keuzes te maken.
Nu een turbo die stuk is,is direct véél cashflow
Edit mod: Quoten op het laatste bericht is niet nodig.
dat filtertje vervangen kan voor een garage toch niet moeilijk zijn?? HOE KAN HET DAT SOMMIGE GARAGES DIE VERGETEN????? zou niet mogen, vind dan wel dat die garage, en niet Citroen Belux of Cit nl voor die kosten zou moeten opdragen!!!!
bij de komende onderhoudsbeurt eens info vragen bij de garage… als hij zegt van niets te weten, dan krijgt hij m niet meer in onderhoud…. haha
Dat filtertje zit in de banjo bout in de olie toevoer leiding en die bout is niet dusdanig toegankelijk dat je elke beurt er “ff” een nieuwe in draait. Het weg laten van het filtertje is een modificatie om defecte turbo’s te voorkomen. Sowieso zit dat filter(wat dus een zeefje is) niet meer in de nu geleverde 1.6HDI’s.