1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
c15d uit ‘90 met wat kwaaltjes?
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 19 oktober 2009 09:37 PM

Na het vervangen van waterpomp, spanrol en distributie riem bij mn C15d maakt de motor bij stationair draaien (meestal na een aantal km rijden en niet van in het begin) een zingend geluid dat vermoed ik komt van het grotere wiel( sorry ken de juiste benaming niet) bij de v-snaar, maar ben niet zeker.
Voor de rest rijdt de motor normaal.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 20 oktober 2009 10:55 AM
  [ # 1 ]

Voor het vervangen van de distributieriem moet de multiriem, die de dynamo aandrijft, er af. Naderhand is de multiriem waarschijnlijk niet strak genoeg gespannen. Ik heb het zelf vorig jaar ook gehad, dat ik die riem na korte tijd nog wat na moest spannen. Daarna was het gepiep over.

How To:

Draai met sleutel 13 de bovenste bout van de dynamo een slag los. Draai vervolgens met sleutel 10 de stelbout die in het bevestigingsbeugeltje zit een paar slagen aan. Draai vervolgens de dynamo weer goed vast, en klaar is Wannes Wink Om te zorgen dat je stelbout niet losrammelt zou ik die ook nog even een beetje aandraaien, zodat die onder voorspanning staat.

Suc6

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 20 oktober 2009 11:04 AM
  [ # 2 ]

Iig kijken of de multiriem strak genoeg staat. Anders de multiriem er af en kijken of je het nog hoort. Zo ja is het de distributie en is het link. Staat die niet te strak?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 20 oktober 2009 11:23 PM
  [ # 3 ]

dank je voor de tips ga morgen is checken en zal het resultaat hopelijk weten te vertellen.
Nu een volgende vraag,
Heb dus een diesel van 1990 met het buisvormig expantie-vat aan de radiator,
tot hoe hoog of hoe laag komt het koelwater daar normaal gezien mits er geen minimum markering te zien is? Heb het gevuld en ontlucht zoals beschreven in haynes, en achteraf als de motor was afgekoeld tot boven.
Maar nu na een stuk file en een dikke 150km staat het niveau zo’n dikke 10cm onder de vuldop, is dit normaal?
Hij lekt niet dus al het water is via de “drukdop” ontsnapt, de radiator en de waterpomp zijn nieuw en de twee koelventilatoren werken ook.
Vind het een beetje jammer dat ze gewoon nooit een koelwaterthermometer mee in het dashboard hebben ingebouwd dus dit ga ik zeker binnenkort doen, lijkt me een beetje dwaas om op zo’n rood lampje dat je bij daglicht amper ziet te vertrouwen.
Weet iemand waar je zo’n thermometer kan kopen?

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 oktober 2009 09:17 AM
  [ # 4 ]

Zo’n thermometer kun je het beste zoeken in de Talbot Samba scene. De Samba cabrio heeft een gecombineerde brandstof/watertemperatuurmeter die zo in de C15 past. Verder heb je een sensor nodig van de automaterialenzaak merk FACET,  onderdeelnummer 7.3007. Kost ongeveer 15 euro.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 21 oktober 2009 09:19 AM
  [ # 5 ]

Maarreh, nu zijn we, net zoals in je andere draadjes, alweer offtopic. Is het niet handiger als je gewoon één topic aanhoudt voor alles over jouw auto?

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 23 oktober 2009 01:40 PM
  [ # 6 ]

Heb de multiriem er is afgehaald er terug opgezet en de plastiek kappen er ook is afgehaald en er terug opgezet.
Het geluid is weg maar vermoed dat het toch van dat grote wiel aan de multi riem kwam
ga me vandaag bezig hpouden met instaleren van thermometer
maar niemand een antwoord i.v.m. koelwater niveau?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 oktober 2009 05:47 PM
  [ # 7 ]

Als ie sindsdien telkens terugkomt op hetzelfde niveau dan kun je er vanuit gaan dat dit normaal is. Wellicht heb je er eerst te veel in gegooid en heeft ie dat uitgespuwd toen de boel onder druk kwam.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 23 oktober 2009 08:07 PM
  [ # 8 ]

Heb na veel geprul en als leek i.v.m. elektriciteit thermometer geinstaleerd gekregen (wat een hoop kabels zitten er achter die plastiek verstopt big surprise ).
Zo’n tune ding dat er net in ging na met een soldeerbouwt een passend gat te maken en het weghalen van de lampjes en de folie met leidingen in, want natuurlijk paste het ding er in de diepte niet in. Dus heb ik heel voorzichtig met een soldeerbouwt een gat gemaakt waar het wel in paste en achteraf alles terug gestoken want wist niet of vond niet hoe je die witte plastiek kon demonteren (gelukkig paste het wel mooi op de plaats waar anders het citroentekentje zit in het schermpje).
Hij lijkt te werken alleen is het geen zicht zo’n tune-thermometer maar het was de enige die ik vond, maar dat zal wel wennen en zo lang het ding maar werkt Wink .
Resultaat van deze operatie lampje voor het voorgloeien kapot, het rode verklik lampje voor het koelwater brandt nu ook permanent maar niet zo sterk als de andere en lampje voor schijnwerpers ook kapot. Er zat ook een sensor bij maar die paste nergens in of op dus heb de kabel maar bij op het voelertje van het verkliklampje gestoken (waarschijnlijk brand het verklik lichtje nu ook permanent omdat de thermometer nog een extra kabeltje had voor de -, logisch of niet?)
Er zijn toch nog geen zekeringetjes gesprongen (ben wel slim genoeg geweest om batterij te ontkoppelen tijdens het knoeien).

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 24 oktober 2009 04:50 PM
  [ # 9 ]

Zoals je de boel nu hebt aangesloten slaat de meter vol uit op het moment dat de boel al oververhit is. Je moet gewoon die sensor erin schroeven die ik je genoemd heb. Nu werkt ‘ie dus niet Wink
En als je dat al een hoop kabels vindt, moet je eens in mijn auto achter die plastieken kappen kijken Very Happy

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 24 oktober 2009 08:55 PM
  [ # 10 ]
wannes schreef:

Heb na veel geprul en als leek i.v.m. elektriciteit thermometer geinstaleerd gekregen (wat een hoop kabels zitten er achter die plastiek verstopt big surprise ).
Zo’n tune ding dat er net in ging na met een soldeerbouwt een passend gat te maken en het weghalen van de lampjes en de folie met leidingen in, want natuurlijk paste het ding er in de diepte niet in. Dus heb ik heel voorzichtig met een soldeerbouwt een gat gemaakt waar het wel in paste en achteraf alles terug gestoken want wist niet of vond niet hoe je die witte plastiek kon demonteren (gelukkig paste het wel mooi op de plaats waar anders het citroentekentje zit in het schermpje).
Hij lijkt te werken alleen is het geen zicht zo’n tune-thermometer maar het was de enige die ik vond, maar dat zal wel wennen en zo lang het ding maar werkt Wink .
Resultaat van deze operatie lampje voor het voorgloeien kapot, het rode verklik lampje voor het koelwater brandt nu ook permanent maar niet zo sterk als de andere en lampje voor schijnwerpers ook kapot. Er zat ook een sensor bij maar die paste nergens in of op dus heb de kabel maar bij op het voelertje van het verkliklampje gestoken (waarschijnlijk brand het verklik lichtje nu ook permanent omdat de thermometer nog een extra kabeltje had voor de -, logisch of niet?)
Er zijn toch nog geen zekeringetjes gesprongen (ben wel slim genoeg geweest om batterij te ontkoppelen tijdens het knoeien).

Waar heb je de meter gemonteerd? En wat zijn de problemen? Jouw verhaal is ietwat moeilijk te volgen.. Razz

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 24 oktober 2009 09:05 PM
  [ # 11 ]

Zo te lezen heeft hij het ding ingebouwd op de plek van de analoge klok. Oudere C15’s hebben daar een double chevron ipv. een klok.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10357
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 oktober 2009 07:57 PM
  [ # 12 ]

Je hebt nu de meter aangesloten op een thermocontact in plaats van op een sensor. De meter wordt dus pas aangestuurd op het moment dat anders het lampje zou gaan branden.
Probeer eens na te gaan waar plaats is voor een sensor en koop dan een sensor van het juiste type en schroefdraad (zal ongeveer €15 kosten)
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 25 oktober 2009 08:42 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:

Je hebt nu de meter aangesloten op een thermocontact in plaats van op een sensor. De meter wordt dus pas aangestuurd op het moment dat anders het lampje zou gaan branden.
Probeer eens na te gaan waar plaats is voor een sensor en koop dan een sensor van het juiste type en schroefdraad (zal ongeveer €15 kosten)
Succes!

Wink

Profiel  
 
wannes
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 11-05-2009

Gepost: 04 november 2009 07:24 PM
  [ # 14 ]

Er zat een sensor bij de thermometer maar die past natuurlijk nergens in.
Deze likt verdacht veel op de sensor in het thermostaathuis (hoe warmer het water hoe kleiner de weerstand) aleen dat bij de bijgeleverde sensor ook nog een kabeltje is dat je rechtsreeks op de massa zou moeten aansluiten en het andere gaat naar het metertje in het dashbord.
Alle tips i.v.m. plaatsen waar deze sensor zou kunnen ingepast worden zijn welkom.
Zijn er soms “aanpas-stukjes” om de juiste diameter te koop ergens… alle raad welkom.
want heb nu enkel wat extra verlichting in het dashbord, maar nog altijd geen werkende thermometer.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 04 november 2009 08:49 PM
  [ # 15 ]

In je thermostaathuis moet nog een afgedopte aansluiting zitten vlakbij de thermoschakelaar, die afgedopte aansluiting is voor een temperatuurzender. Het onderdeel wat ik je eerder noemde heeft exact dezelfde vorm als de thermoschakelaar en moet er zó in passen. Maak anders eens een foto van je thermostaathuis!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook