5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
PBO: XM 2.1 TD
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 07 februari 2010 11:41 PM
  [ # 61 ]

Paar weken verder en zoals eerder opgemerkt is er bij tijd en wijle wat over de auto te melden.
Al enige tijd lekt de auto olie, gemiddeld een drup per dag. Dit leek aanvankelijk via de turbo te komen, maar na schoonmaken en ontvetten lijkt de krukaskeerring bakzijde de hoofdverdachte. Binnenkort maar eens beter naar laten kijken.

Ook werkt sindskort de afstandsbediening van de CV vaker niet dan wel en heb ik bij koude start een piepende spanrol van de multiriem, wat binnen een tiental seconden weer verdwijnt.

Daarnaast start de auto slecht bij koud weer. De oorzaak was snel gevonden: lucht in de leiding. Sindsdien overnacht de auto bij vriestemperaturen in de verwarmde garage, wat resulteert in een aanmerkelijk betere start ‘s ochtends. Bij temperaturen boven nul ook buiten geen probleem. Ik vermoed dus dat de wasthermostaat ook niet helemaal fris meer is. Iemand andere suggesties?

Verder rijdt de auto erg lekker, alleen ga ik binnenkort nog op zoek naar een cruise-control. Ik begreep dat de 2.1 TD geen voorbereiding heeft, inbouw van een originele CC wordt ‘em dus niet. Zijn er voor aftermarket CC’s nog aanraders (merk/type)? Is overbouw vanuit een benzine (in dit geval Xantia 2.0 16V) naar een diesel zonder meer mogelijk?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 februari 2010 01:39 AM
  [ # 62 ]
PBO schreef:

Daarnaast start de auto slecht bij koud weer. De oorzaak was snel gevonden: lucht in de leiding. Sindsdien overnacht de auto bij vriestemperaturen in de verwarmde garage, wat resulteert in een aanmerkelijk betere start ‘s ochtends. Bij temperaturen boven nul ook buiten geen probleem. Ik vermoed dus dat de wasthermostaat ook niet helemaal fris meer is. Iemand andere suggesties?

Ik vermoed de gloeibougies, een wasthermostaat die niet goed werkt zorg er voor dat de motor stationair niet zo mooi draait, maar mag niet echt startproblemen geven.

Is de voorverwarming nog aangesloten of omzeild?
Een klein O-Ringetje in het voorverwarmhuis wil weleens gaan lekken en trekt dan lucht.

Krukas-keering bakzijde is niet zo mooi, daarvoor moet de motor eruit Sad

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 08 februari 2010 09:45 AM
  [ # 63 ]
ZX1.4i schreef:

Is de voorverwarming nog aangesloten of omzeild?
Een klein O-Ringetje in het voorverwarmhuis wil weleens gaan lekken en trekt dan lucht.

Krukas-keering bakzijde is niet zo mooi, daarvoor moet de motor eruit Sad

Voorverwarming is nog aangesloten.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 februari 2010 10:04 AM
  [ # 64 ]
ZX1.4i schreef:
PBO schreef:

Daarnaast start de auto slecht bij koud weer. De oorzaak was snel gevonden: lucht in de leiding. Sindsdien overnacht de auto bij vriestemperaturen in de verwarmde garage, wat resulteert in een aanmerkelijk betere start ‘s ochtends. Bij temperaturen boven nul ook buiten geen probleem. Ik vermoed dus dat de wasthermostaat ook niet helemaal fris meer is. Iemand andere suggesties?

Ik vermoed de gloeibougies, een wasthermostaat die niet goed werkt zorg er voor dat de motor stationair niet zo mooi draait, maar mag niet echt startproblemen geven.

Is de voorverwarming nog aangesloten of omzeild?
Een klein O-Ringetje in het voorverwarmhuis wil weleens gaan lekken en trekt dan lucht.

Krukas-keering bakzijde is niet zo mooi, daarvoor moet de motor eruit Sad

‘99er TD is een Lucas EPIC. Die heeft geen wasthermostaat meer.
Gloeibougies kan je nameten met een multimeter. Moet je de voeding er even vanaf halen en dan tussen aansluiting en blok even de weerstand over de bougie meten. Als je oneindige weerstand hebt (open circuit) is je gloeier dood.

Als je sochtends in de kou even de handbalg gebruikt (doe ik ook) en hij start dan netjes zit het probleem echt in je pomp. Ik heb dit nu al 2 keer gehad helaas.
Om erachter te komen of je pomp lekt kan je ff de handbalg gebruiken:
heel hard oppompen tot de balg echt hard is en dan onder aan de pomp kijken of je gesis hoort en/of de druppels er onder ziet hangen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 februari 2010 10:16 AM
  [ # 65 ]

De voorverwarming van de EPIC is niet zo lekgevoelig als de oudere diesels. Echter, een goed orgineel filter wil nog wel schelen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 08 februari 2010 11:49 AM
  [ # 66 ]
Matthijs309 schreef:

Als je sochtends in de kou even de handbalg gebruikt (doe ik ook) en hij start dan netjes zit het probleem echt in je pomp. Ik heb dit nu al 2 keer gehad helaas.
Om erachter te komen of je pomp lekt kan je ff de handbalg gebruiken:
heel hard oppompen tot de balg echt hard is en dan onder aan de pomp kijken of je gesis hoort en/of de druppels er onder ziet hangen.

Omdat de auto voor de verandering vannacht buitenstond heb ik vanmorgen bij -7 bovenstaande methode toegepast. Bij de 2e startpoging sloeg ze aan, geen gesis gehoord. Het brandstoffilter is eind vorig jaar vervangen, maar heeft geen verbetering in het startgedrag opgeleverd.

Edit: De wasthermostaat kan dus weggestreept. Moet je het dan meer richting voorverwarming i.c.m. valse lucht zoeken denk ik? Gloeiers waren eind vorig jaar, toen de startproblemen al speelden, nog goed.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 februari 2010 12:49 PM
  [ # 67 ]

Valse lucht denk ik. Door het stilstaan loopt de diesel langzaam terug naar de tank terwijl ergens anders wat lucht in de leiding komt. Gevolg wat lastiger starten en na het starten een mooie rookpluim in de straat.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 februari 2010 01:12 PM
  [ # 68 ]

Morgen ochtend kan je het volgende doen:

ff lampje boven de doorzichtige leidingen houden. Die naar het filterhuis en die van filterhuis naar de pomp. Als je gaat pompen en je ziet daar bellen doorheen fietsen dan is het lucht.

Zie je geen bellen dan ben je een van de gelukkige zonder een lekke pomp (zou ik ook meteen ff wat staatsloten kopen Wink) en dan kan je je gloeiers doormeten of gewoon preventief vervangen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 08 februari 2010 09:25 PM
  [ # 69 ]

@ PBO: een cruisecontrol inbouwen? hier in Nederland?
[cynisme]met al die rotondes en files krijg je niet eens de kans ‘m te gebruiken[/cynisme]

Profiel  
 
mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 08 februari 2010 11:08 PM
  [ # 70 ]

Beste PBO,

Kun je eens meten hoeveel volts je gloeiboegies krijgen tijdens het voorgloeien? Als er in het voorgloeicircuit wat vuile stekkers zitten, of het relais is niet meer goed, treedt er spanningsverlies op tijdens het voorgloeien en krijgen de gloeiboegies niet voldoende spanning. Daardoor worden ze niet goed warm met startproblemen tot gevolg. Zelf meegemaakt met een 96 2.1 TD.

Succes, Michiel

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 09 februari 2010 11:36 AM
  [ # 71 ]

@allen: dank voor de input.

Matthijs309 schreef:

Morgen ochtend kan je het volgende doen:

ff lampje boven de doorzichtige leidingen houden. Die naar het filterhuis en die van filterhuis naar de pomp. Als je gaat pompen en je ziet daar bellen doorheen fietsen dan is het lucht.

Zie je geen bellen dan ben je een van de gelukkige zonder een lekke pomp (zou ik ook meteen ff wat staatsloten kopen Wink) en dan kan je je gloeiers doormeten of gewoon preventief vervangen.

Geen bellen gezien vanmorgen, wel weer 2x starten na pompen.

Helaas heb ik geen metertje om de gloeiers door te meten. Ik geef de bevindingen binnenkort door aan m’n garage

@Ducantoni: Niet voor woonwerk verkeer nee, maar als je ook ‘s avonds/weekends geregeld op pad bent en daarbij het geluk hebt in het noorden te wonen… Wink

Iemand nog over de CC (merk/type)?

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 februari 2010 12:21 PM
  [ # 72 ]

Metertje kost bij de praxis 10 euro ofzo Smile altijd handig om te hebben.
Dan heb je het geluk er misschien met een setje gloeiers vanaf te komen =]

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 09 februari 2010 12:32 PM
  [ # 73 ]

Metertje gaat er absoluut nog komen. Belangrijkste conclusie van vanmorgen: (nog) geen pompperikelen.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2010 01:58 PM
  [ # 74 ]

Slecht starten kan eigenlijk maar twee oorzaken hebben:
1. niet goed gloeien, door defecte gloeibougie(s) of niet goed werkend gloeirelais (de mijne heeft ook een periode niet altijd even betrouwbaar gewerkt, contacten in het hele circuit van +-pool naar gloeibougies even nalopen)
2. lucht in de brandstof.

Heeft jouw brandstoffilter nog een handpomp erop om na filterwisseling de leidingen te ontluchten?
Het membraan onder de drukknop wil nog wel eens poreus worden, waardoor er lucht in de brandstofleidingen kan komen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 09 februari 2010 02:22 PM
  [ # 75 ]

Pomp die niet op tijd staat wil ie ook niet meer of slecht starten, evenals een gebrek aan compressie door slechte zuigerveren of een kapotte klep.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook