Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen,echt geen tijd momenteel.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vanmiddag maar eens de nieuwe gaskabel erin zetten. Die waren alle 3 een paar jaar geleden vernieuwd, maar laatst viel me op dat de buitenkabel rechts niet tegen de aanslag aankwam. Die was eigenlijk te kort. Daar snapte ik helemaal niets van tot ik in het onderdelenboek keek. Vanaf ‘74 is er een andere gemonteerd die 2 cm korter is. Ze hebben bij mij dus het nieuwe type erin gezet.
Nog een vraag: zijn alle relais voor op het rechterspatbord voorzien van een rechttoe rechtaan aansluiting, dwz als ik nieuwe relais koop, kan ik dan gewoon de stekkers erop duwen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEE!!!
ik heb een keer eerder een relais van Hella gekocht en die had andere pinbezetting. BAF! kortsluiting!
ALTIJD de pinbezetting checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oké, duidelijk. Kan ik er van uitgaan dat de nummering nog wel conform is?
CX- knipperautomaat werkt trouwens perfect.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja de nummering hebben ze wel allemaal goed.
Op ebay: Bosch-style Relay zoeken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dus gewoon 85-86 en 30-87? Ik heb ze namelijk al gekocht. Hella, 20/30A. Leek me wel genoeg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. let dus op dat de pootjes gelijk zitten als bij de bosch of originele relais.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bedankt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, spatbord eraf gehaald en alle relais vervangen. Gelijk de stekkers met contactspray behandeld. Op 1 na hadden alle oude relais een kunststofbehuizing. Zijn ze dan al eens vervangen? Het waren er 7, terwijl er in het schema 8 getekend zijn. Wordt het relais voor de mistlampen soms alleen gemonteerd als die ook aanwezig zijn? Morgen de thermische zekeringen vernieuwen en alles weer in elkaar. Dan kan alles in die hoek er voorlopig weer tegen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je hebt grijze kunststof relais, “hoger” dan de moderne, die zijn origineel. het relais van de benzine pomp is van Bosch, en in metaal. Je, relais mistlampen wordt niet gemonteerd als je geen mistlampen hebt, heb je ook geen kabelboom voor dan.
De “originele” mistlampen waren rechthoekige Cibie’s die onder de bumper gemonteerd werden, niet echt en gestroomlijnde oplossing.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank voor de info. Ik heb ondertussen gezien dat inderdaad de eerste positie van het geheel niet bezet is. Geen relais voor de mistlampen dus…,
Wat je zegt klopt; het buitenste relais is metaal, en is het enige dat geen breek-contact heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, de nieuwe relais en thermische zekeringen zitten er in. Het was wel nodig, denk ik. De secundaire kleppen doen het weer en het linkerraam, dat het de laatste maand niet meer deed, doet het ook weer. Toch hier en daar wat slechte contacten. Volgend klusje: relais voor de raambediening volgens het schema van Joris.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoewel ik elektrisch behoorlijk onderlegd ben heb ik toch een vraag: De standaardrelais die ik gekocht heb kunnen een stroom hebben van 30A. Waarom kunnen de contacten van contactslot, lichtschakelaar enz. zo’n stroom niet aan? Heeft het te maken met inschakelsnelheid, aandrukkracht of iets dergelijks?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heeft alles te maken met levensduur: De contacten van lichtschakelaar etc kunnen dat wel aan, maar op den duur branden ze in, en dan wordt het alleen maar erger etc.
Dus een nieuwe lichtschakelaar of contactslot, en je kan weer 25 jaar en 100.000+ km mee, maar met een extra relais gaat je oude schakelaar ook weer 10 jaar of meer mee.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Duidelijk. Alleen snap ik niet dat de ingenieurs van citroen er dan voor gekozen hebben de grootlichten en mistlampen via relais te bedienen en de dimlichten en verstralers niet. Ik ben gewend dat bij citroen alles goed doordacht is, maar de filosofie hierachter mis ik…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.