9 van de 107
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Jantje heeft er ook een, bobineprobleem?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 november 2009 10:34 PM
  [ # 121 ]

Dat is mij een beetje te Amerikaans voor op een Franse auto…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 november 2009 11:11 PM
  [ # 122 ]

@Waterman: dat was wel een beetje fundamentalistische reactie! Je vorige reactie (1 minuut eerder) was nog niet te lezen. Natuurlijk is een SM geen DS, maar aluminium=aluminium.
Ik vroeg me alleen maar iets af (en heb op die vraag eigenlijk nog geen reactie gehad).
Ik ben op werktuigbouwkundig en materiaalkundig gebied behoorlijk onderlegd en probeer een antwoord op een serieuze vraag te krijgen.
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 02 november 2009 11:12 PM
  [ # 123 ]

ziet er niet uit excaim de bedenker hier van is niet goed wijs

gr Mark

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 november 2009 11:19 PM
  [ # 124 ]
jantje1948 schreef:

Wat vreemd, van die D-jetronic bij hoge temperaturen. Bij een DS nooit last van gehad. Daar is het toch ook krap onder de kap!

Ik heb wel eens gelezen dat die D-jetronic bij lage toerentallen structureel een te rijk mengsel geeft en bij hoge toerentallen structureel een te arm mengsel. Dat zou de hoge temperaturen kunnen verklaren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2009 10:46 AM
  [ # 125 ]
jantje1948 schreef:

@Waterman: dat was wel een beetje fundamentalistische reactie! Je vorige reactie (1 minuut eerder) was nog niet te lezen. Natuurlijk is een SM geen DS, maar aluminium=aluminium.
Ik vroeg me alleen maar iets af (en heb op die vraag eigenlijk nog geen reactie gehad).
Ik ben op werktuigbouwkundig en materiaalkundig gebied behoorlijk onderlegd en probeer een antwoord op een serieuze vraag te krijgen.
Jan

Kop blijft recht. Maar idd het gietijzeren DS blok uit de oudheid is niet vergelijkbaar met een aluminium maserati.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2009 10:47 AM
  [ # 126 ]
Brian schreef:
jantje1948 schreef:

Wat vreemd, van die D-jetronic bij hoge temperaturen. Bij een DS nooit last van gehad. Daar is het toch ook krap onder de kap!

Ik heb wel eens gelezen dat die D-jetronic bij lage toerentallen structureel een te rijk mengsel geeft en bij hoge toerentallen structureel een te arm mengsel. Dat zou de hoge temperaturen kunnen verklaren.


Onzin! De Carbu’s lopen structureel te rijk. De Djet is op volgas ietsje arm. maar niet erg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 november 2009 11:22 AM
  [ # 127 ]
jantje1948 schreef:

@Waterman: dat was wel een beetje fundamentalistische reactie! Je vorige reactie (1 minuut eerder) was nog niet te lezen. Natuurlijk is een SM geen DS, maar aluminium=aluminium.
Ik vroeg me alleen maar iets af (en heb op die vraag eigenlijk nog geen reactie gehad).
Ik ben op werktuigbouwkundig en materiaalkundig gebied behoorlijk onderlegd en probeer een antwoord op een serieuze vraag te krijgen.
Jan

Jan, ik heb al eerder gezegd dat je een SM niet met een DS kunt en moet vergelijken, zeker niet als het om de motor gaat. Een DS-blok is een achterhaald tractorblok in vergelijking met een SM-blok. Toch maakt iedereen steeds weer de vergelijking tussen een SM en een DS en dat is een kromme vergelijking die in mijn ogen vrij zinloze tijdsverspilling is. Als het gaat om temperatuurhuishouding, als het gaat om D-jet, als het gaat om koppen die wel of niet krom trekken velen gaan vergelijken met die DS… Een sm is onder de kap nou eenmaal fundamenteel anders dan een DS en vraagt een fundamenteel andere benadering anders wordt het nooit wat. Overigens stond er een hele grote smiley onder mijn bericht indeze.

Overigens weet je ook dat een aluminium kop zich op een aluminium blok heel anders zal gedragen als op een gietijzeren blok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 november 2009 11:59 AM
  [ # 128 ]

Oei! Ik had de smiley niet gezien!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3734
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 november 2009 03:01 PM
  [ # 129 ]

Jan:

Die Waterman heeft wel een punt: Als je een Alu kop op een gietijzeren blok zet dan trek je de kop altijd recht, want dat blok geeft echt niet mee, nog geen 0.1 mm. Bij een SM heb je een comleet aluminium motorblok, met stalen loopbussen, dus dat komt behoorlijk nauw om dat allemaal en recht en dicht te krijgen: Ik kan je dan ook van harte aanbevelen voor het aantrekken en loshalen van de koppen het technisch handboek letterlijk te volgen.
Om een voorbeeld te geven: Bij het ontwerpen van zijn alu blokken hield Alfieri er rekening dat de uitzetting van de blokken en de stalen bussen nogal wat verschilde, zonder eindige elementen methode, maar met toen al meer dan 25 jaar ervaring met die blokken. Er heerste toen ook een zekere animositeit tussen de Maserati motor mannen en de motormanne van Citroen (Becchia), tussen de “maestro’s” en de volume-bouwers.

groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2009 04:02 PM
  [ # 130 ]

Precies! Zo MOET je een SM cylinderbus honen MET een drukplaat erop. Anders is ie niet meer rond eens de kop erop zit en is nagetrokken….....

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 november 2009 05:33 PM
  [ # 131 ]

@smgz: ik houd me altijd nauwkeurig aan de handboeken, er van uitgaande dat al die voorschriften er niet voor niets zijn.
Even een update: de afgelopen 10 dagen door een zware verkoudheid weinig gedaan. Met die uitlaatkleppen is het vreemd gesteld. Op de straatstenen geprobeerd kapot te slaan: alleen maar stukjes beton in mijn gezicht, niet kapot en niet krom. Toen maar met de slijpschijf half doorgeslepen; ziet er keurig uit.

Misschien zijn de koppen al eens gereviseerd. De zittingen zien er ook nog keurig uit en de speling in de geleider is minimaal.
De distributie is een ander verhaal. Van onder af met de schuifmaat de lengte van de veer gemeten. 24mm, terwijl het tussen 18 en 27 moet zijn. Die is dus al een aardig eind heen. Ik ben nu bijna zo ver dat waterpompdeksel en daarna distributiedeksel er af kan en heb gisteren alle benodigde spullen bij Cyril besteld. Cylinders varieren van 87 tot 87,04, dat vond ook Cyril nog vrij netjes.
De auto is behoorlijk goed onderhouden, 15000km geleden nog twee neuslagers van de bak en de complete koppeling vervangen. Ook 3 nieuwe gaskabels.
Als iemand het nog eens nodig heeft: ik ben in het bezit van een micrometer voor cylinders van 50 tot 150mm.
Ik houd jullie verder op de hoogte.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 november 2009 05:36 PM
  [ # 132 ]

Goeie foto Jan! maar, ik zie in ieder geval géén masieve klep zoals ik ze in mijn auto heb.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 november 2009 05:40 PM
  [ # 133 ]

Nee, die heb ik dus ook maar besteld. Maar wat ik bedoelde is dat de klep (volgens mij) in een veel betere staat verkeert dan ik naar aanleiding van alle verhalen dacht aan te treffen. Half doorgeslepen kon ik hem ook nog niet kapot of krom slaan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 november 2009 05:49 PM
  [ # 134 ]

Aha, op die fiets. Het zou best kunnen dat men er eens nieuwe, maar holle, kleppen in gezet heeft. Waar heb je de kleppen nu besteld? Heb je even op de diameter van de steel gelet? Ik weet dat Sars ze in 8mm en 9mm kan leveren namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10318
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 november 2009 05:51 PM
  [ # 135 ]

Heb ik in 9mm ook bij Sars besteld. Geleiders zijn namelijk nog keurig.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
9 van de 107
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook