Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Binnenwerk is niet helemaal hetzelfde, maar ze werken wel hetzelfde. Bedankt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Ok. Die curved limiter moet je gewoon goed!! vastzetten met, liefst, nieuwe inbusboutjes. Deze zijn veel sterker dan het origineel. 1 druppeltje van de zwakste soort loctite kan geen kwaad. Meer niet!
Bedankt voor de tip!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Binnenwerk is niet helemaal hetzelfde, maar ze werken wel hetzelfde. Bedankt!
en de aansluitingen zijn het zelfde. dusss…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo; flink opgeschoten de afgelopen week. Nieuwe uitlaatkleppen, alle kleppen geslepen, nieuwe seals en nieuwe shims bij Ducati gehaald, alleen gaan die per 0,05 in plaats van 0,025. Ik had er maar 6 nodig, de andere 6 kon ik herplaatsen. Vanmiddag distributiedeksel er af gehaald. Na de tussenas geborgd te hebben kon ik vrij gemakkelijk met het deksel gelijk de schoep er af drukken. Het deksel is er al eens eerder afgeweest, want tussen de klepdekselpakking en het blok zit siliconenkit (!) Het oliepompasje is 49 mm lang en dus van het goede type (is trouwens veel dunner dan ik verwacht had!). Maar er vallen wel een paar zaken op. Met het asje in de pomp is deze maar net met de hand rond te draaien. Hoort dat zo zwaar te gaan? Verder zien aan een kant van het asje de spiebanen er wat vreemd uit. Aan het uiteinde is de diameter 11,7 mm, het deel aan de binnenkant is 11,5 mm. Als je kijkt lijkt het of de spiebanen aan de binnenkant vervormd zijn, maar als je in langsrichting kijkt zijn het keurige scherpe driehoekjes. Hoort dat zo?
Ik hou jullie verder op de hoogte!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uh? Sta ik op een zwarte lijst of zo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
heb je stalen volle kleppen? of nickel chromium?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe kan ik dat checken? Ik heb ze van Cyril. 9mm klepsteel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
1 door de kleur, en twee door ze te wegen stalen wegen veel zwaarder denk zo’n 86 gram per klep…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
9 mm van cyril is gewoon OK!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Volle kleppen zijn toch volle kleppen??
Nickel Chromium of RVS,ze moeten enkel
zorgvuldig geplaatst worden. Het lijkt of ziet er
allemaal gemakkelijk uit,maar als ik zie hoe de
mechanieker die mijn klepjes heeft geplaatst er
heel veel tijd ingestoken heeft,dan begrijp ik dat
het toch niet het eenvoudigste klusje is! Hij bewerkte
de zittingen tot dat de klepjes werkelijk er in kleefden,
door de pasvorm,en dat bereik je enkel met geduld en
kunst van het beroep.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat onze Jantje dat best voor elkaar gaat krijgen Bloop
Jan: beoordeel ook even héél erg goed de klepgeleiders en zittingen. Bij mijn sm zat er één gescheurde geleider in en dat zag ik pas na extreem goed schoonmaken en kijken….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:Volle kleppen zijn toch volle kleppen??
Nickel Chromium of RVS,ze moeten enkel
zorgvuldig geplaatst worden. Het lijkt of ziet er
allemaal gemakkelijk uit,maar als ik zie hoe de
mechanieker die mijn klepjes heeft geplaatst er
heel veel tijd ingestoken heeft,dan begrijp ik dat
het toch niet het eenvoudigste klusje is! Hij bewerkte
de zittingen tot dat de klepjes werkelijk er in kleefden,
door de pasvorm,en dat bereik je enkel met geduld en
kunst van het beroep.
nee volle kleppen zijn geen volle kleppen… de holle zijn een pak lichter, sommige volle kleppen (rvs) zijn te zwaar en kunnen beginnen zweven bij hoge toerentallen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Da’s weer een klep en klok verhaal…. !!zweven van de kleppen heeft veel meer te maken met de klepveren, klepbediening en nokkenas-lichthoogte, en eigenlijk vrijwel niets met het gewicht van de kleppen! De enige reden waarom er bij de SM 2 modellen kleppen te koop zijn heeft te maken met de dikte van de klepsteel. De RVS kleppen die ik in mijn motor heb komen van van der laan en zijn dik en zwaar. De stelen zijn vrij dik onderin. Je weet dus zeker dat dat nooit meer gaat breken. Maar, dikke stelen zouden de air-flow kunnen beperken. daarom heeft Andrew Brodie kleppen laten maken met een zeer dunne steel. Die kleppen zijn dan weer van een sterker (en dus ook duurder) materiaal, zodat je het gevaar van brekende kleppen vanwege de dunne steeltje ( eigenlijk is alleen het onderste deel van de steel dunner bij die kleppen) kunt ondervangen. Ik laat mijn motor regelmatig de volle 6200 toeren draaien en dat gaat dus prima. Niets zwevende kleppen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Over die oliepomp en de as:
Als je koude olie hebt loopt de pomp relatief zwaar, de spelingen zijn klein en het “plak” effect van de olie zorgt ervoor dat hij kleverig draait. Maak de zaak maar eens warm ( 50-60 graden), en vergelijk het dan eens, of maak de oliepomp goed schoon, en draai hem dan eens rond, moet soepel gaan.
Oliepompasje: Als de tanden niet “kleiner” zijn en recht is wat je zien het inlopen van de tanden op de buitenvertanding: De speling van die as in de vertanding is relatief groot, dus het is waarschijnlijk een “optisch” effect, ingelopen tanden zien er “glad” uit en het niet ingelopen deel “ruw”.
Over RVS: De meeste RVS soorten hebben een hoog gehalte Nikkel en Chroom ( 18/10 is een bekende RVS soort, d.w.z. 18% chroom en 10 % nikkel). Waterman heeft het volkomen bij het rechte eind: Brodie heeft z’n kleppen op stroming geoptimaliseerd.
Over “zwevende kleppen”..... in theorie kun je met zwaardere kleppen natuurlijk zwevende kleppen krijgen, maar dan moet je dus wel van de hoed en de rand weten, en niet iets napraten zonder de details te kennen.
Dan moet je dus de veercontante van de klepveren kennen, en de volledige bewegende massa ( Klep + veer ( gedeetelijk) + veerschotels + “kijltjes” +klepstoter, want dat beweegt allemaal mee, en dan gaan rekenen met gemiddelde versnelling etc.
Ik kan je verzekeren dat een maserati motor ontworpen is om hoge toerentallen te draaien, dus die 10 gram die je extra gewicht moet bewegen: Daar rijden al duizenden mensen mee rond die nog nooit zwevende kleppen hebben gehad.
Uit vervaing: Ik heb m’n blok wel eens “ongewild” tot de 7.000 gedraaid, niks aan de hand.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
hier in belgie is het in ieder geval aan de orde geweest zwevende kleppen… in rvs. airflow intake is een punt bij brodie kleppen maar ook het gewicht van van een brodie klep komt dichter in de buurt van holle kleppen. 80 gram is wel 10% zwaarder per klep. ps ook de onderkant van die (brodie) kleppen is uitgehold.
wbogaerts kan me hierin bijtreden. Maar bon als cyril er bij zweert zal het wel goed zijn!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!