Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Cyril!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi !! zal ‘m dan eens vragen of dat de verbeterde versie is.(transistor of thyristor scheen er wel eens uit te vliegen/branden daar deze niet tegen hoge temperaturen kon…...... ).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik ben er al achter. Waarom zitten trouwens die merktekens op de distributietandwielen? Je moet de zaak toch afstellen dmv de streepjes op de nokkenas en mijn ontsteking ligt eruit omdat ik die vervang door een 123.
Jan, de merktekens op de primaire tandwielen zijn wél belangrijk. Check het boek maar even.
Als die merktekens niet kloppen ben je ook je referentiepunten voor je secundaire kettingen kwijt o.a. Gewoon even volgens het boek monteren, anders sla je je zelf voor je kop straks.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goed op die merktekens letten zoals Waterman zegt. Als je een echte tovernaar bent kan je zonder, maar anders draai je je blok in de soep.
Boutje: M6 x 16 is origineel, ik zou een paar M6x20 kopen, want die geleider is “dikker”. In ja , inbussen, anders heb je geen plek om ze aan te draaien!.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb gemeten wat de boutjes van de spanner en de schaats uitsteken; 16 mm. Dikte van materiaal van de limiter is 6. Ik heb ze dus M6x22 gekocht bij een goede ijzerboer. Ze hoeven toch niet zwart te zijn?
Over die merktekens; wat is er fout aan mijn redenering?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om te beginnen staan er op de tussenas ook merktekens… en wel bij de tanden waar de secundaire kettingen op lopen. Die merktekens zijn weer referentie voor de stand van je krukas bv. Maar goed, nogmaal:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste jan, als je wilt toveren kan het ook zonder de merktekens, maar dan moet je en de BDP precies kunnen zetten, weten of je in BDP zit in de compressieslag of in de uitlaatslag, en daarnaast moet je dan de lichthoogte van de nokken nameten, en dat iedere keer als je bijvoorbeeld de kettingen spant. Dus de best manier om je motor lekker moielijk onderhoudbaar te maken. Ennnnnn….. als je een foutje maakt, dan loopt de zaak lekker in de soep.
Als je het RTFM doet, dan staan alle merktekens altijd goed, heb je er geen omkijken meer na, en kun je bijvoorbeeld je secundaire kettingen loshalen en/of vervangen zonder de hele hijse weer te moeten stellen. O ja, en dat voor de 2 cylinderbanken afzonderlijk, dus 2 keer het verhaal.
En nog over die strepen: Die zijn er op geplaats NADAT alles goed gezet is, als “gemakzaak”.
Veel success,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is een inlaatklepspeling van 0,28 acceptabel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want het boek zegt: koud tussen de 0,30 en 0,35. Omdat het nu al wat strak staat staat ie over 5000 km op 0,25 en da’s écht te strak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bij mijn sm staan de kleppen op minimum en na 8OOOkm staan deze nog altijd zo, als je ze op zijn ruimst neemt tikken ze. Zet ze gewoon op minimum O,32 ofzo
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, distributiedeksel is klaar. Nieuwe keerring voor de tussenas, die was trouwens behoorlijk slecht; oliepompdeksel er af, alles schoongemaakt, ingeolied. Een nieuwe keerring en een nieuwe o-ring voor het deksel. Het asje is nog steeds net met de hand rond te draaien, maar zonder zware punten of zo. Maar ik blijf erbij dat dat asje wel erg op zijn donder krijgt als de olie koud is. Die o-ring voor de afdichting van de oliegalerij is trouwens wel behoorlijk dik, hoort dat zo? Morgen de kettingen, spanner, curved limiter vervangen. En ja; netjes de merktekens tegenover elkaar, is een kleine moeite.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ach. een goede oliepomp brengt 7 bar druk op als ie koud is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Keerring voor de galerij hoort dik te zijn: 29,75 x 36,87 x 3,53 mm ( binnen-, buiten-, dikte-maat in mm, ) , de groef is ook behoorlijk “diep”, en daar komt de volle oliedruk op.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat is’m!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:Ach. een goede oliepomp brengt 7 bar druk op als ie koud is…
kan met 20W50 olie zelfs +10bar gaan heb je nu het asje met vergroot draagvlak (langere tanden)?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!