Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, ik lees overal dat het lagerwerk van een sm behoorlijk robuust is. Olie kwam er ook nog mooi schoon uit.
Verder een erg vruchtbare dag gehad. Rechterkop afgemaakt, afstelling van de nokkenassen is nu perfect. Dekseltje er op; dat heeft iets definitiefs.
Linkerkop heb ik de nokkenassen op het aanrecht met de microklok afgesteld. Middelste lagerkappen had ik er af gehaald en een stukje papier tussen gedaan. Toen de microklok de goede waarde aanwees de lagerkappen vastgedraaid. Aantrekken van de linkerkop is wel een stuk moeilijker. Je kan de sleutel niet naar je toe trekken! Nu was, in tegenstelling tot de rechterkop de goede vertanding vinden een fluitje van een cent (al doende leer ik ook nog steeds). Moer zachtjes aangetikt totdat de vertandingen er echt niet meer uitkunnen. Morgen de assen er uit en de moeren echt vastzetten.
Wordt vervolgd!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmmm… dat lagerwerk robuust? Wie heeft je dat verteld?
Even een foto:
De rechter komt uit een motor met 107.000 km op de teller, de rechter uit een motor met 68.000 op de teller. Aantoonbare kilometerstanden. De linker kwam dus uit mijn auto, vlak na import uit CH. Het betreft hier een auto van de 1e eigenaar, dealer onderhouden, bij 70.000 km een koprevisie gehad. De rechter komt uit een Franse auto, van de 2e eigenaar, met een fabrieksrevisiemotor die dus 68.000 km gelopen had.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik geloof dat ik het van Cyril hoorde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm…. deze foto’s zijn bij hem op de werkbank genomen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zou niet twijfelen! Vervangen die lagers. Alles hangt van het onderhoud af
gedurende gans haar levensloop.
Wat Waterman zegt klopt!! Ik heb ook motors gezien met 70.000 en 80.000 km,
waar het cupro heel duidelijk zichtbaar is. Daar en tegen heb ik er ook al gezien
van 120.000,zoals die van mij,waar haast niks aan de lagers was.
Ik heb ze toch vervangen,want als het blok open ligt,is het een kleintje.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar bij mij zit het blok nog in de wagen!
Motor liep als een zonnetje, maar ik wilde de uitlaatkleppen en de distributie vervangen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik weet het jan!
Bij mij is het ook zo begonnen!
Gewoon de koppen gingen gedaan worden.
Maar ik had dan gezien hoe de lagers waren gesteld van een blok met
minder kilometers dan het mijn en heb dan opdracht gegeven om mijn blok
Er uit te halen voor distributie,lagers,enz…
En eerlijk gezegd, het is een korte pijn,maar een vreugde gevende pijn,eens
je weet dat je blok nu weer goed is voor 150.000 km of meer…
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jantje, je moet je ook niet gek laten maken hoor door ons. Trek nou gewoon voor de zekerheid even één lagerkap los ( je kunt er NU goed bij). Is die ok, dan zet je hem terug en ga je lekker sturen als de motor af is. Is die lagerschaal gaar, dan moet je goed nadenken wat je wil doen. Maar eerst even controleren en dan pas paniekeren. ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zou ze er allemaal afterekken nu mogelijk!!
Want bij mijn blok waren ze allen aan de bovenzijde
dus de duwkant van de pistons beschadigd!
De onderkant niets????(klinkt logisch bij gereden te hebben met weinig olie)
Een gedemonteerd blok geeft je zoveel meer overzicht,en neen
ik wil niemand bang maken,maar wil iemand behoeden voor een
2de demontage beurt,misschien weldra achter deze…
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Jantje, je moet je ook niet gek laten maken hoor door ons. Trek nou gewoon voor de zekerheid even één lagerkap los ( je kunt er NU goed bij). Is die ok, dan zet je hem terug en ga je lekker sturen als de motor af is. Is die lagerschaal gaar, dan moet je goed nadenken wat je wil doen. Maar eerst even controleren en dan pas paniekeren. ok?
Dat vind ik een wijs advies!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik vind dit niet wijs!
Ik had er ook één af en niets aan,tof! maar de volgende wel,en dan ben je verkeerd bezig vind ik toch?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper, de voorste 2 drijfstangen zijn enkel bereikbaar als je het motorblok uitbouwd en het tussencarter verwijderd. Dat gaat nu dus niet. Jan kan het beste gewoon even de best bereikbare drijfstangen losnemen en die lagerschalen even beoordelen. De bovenschalen kan hij ook bekijken, simpelweg door de drijfstang even een stukje omhoog te duwen als de lagerkap er af ligt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zou ik toch doen! Deze waren bij mij allemaal licht beschadicht(bovenschalen,dus)
De onderste hadden vrijwel niets.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even een andere vraag: in het WPHB en de RTA staat dat de klembout van de flens die de secundaire as aan de HP-pomp koppelt aangedraaid moet worden tot hij zonder speling over de secundaire as kan schuiven. Daarna moet de aandrijfas, eventueel met tussenringen, aangebracht worden. Er staat nergens iets over een daarna aandraaien van de klembout. Dat lijkt vreemd, maar ik kan het me voorstellen ivm temperatuurverschillen. Maar ik wil het toch even zeker weten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gewoon GOED vastzetten hoor. Doe je dat niet dan gaat ie rammelen en gaan de splines stuk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste