Dat hoeft niet hoor, Michelin ZX-en zijn nog gewoon te koop.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gebruikt misschien, nieuw al jaaaren niet meer!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Wel hoor. In kleine oplagen worden ze nog steeds gemaakt.
http://www.ami-2cv.com/pieces-detachees/roues-et-pneumatiques/pneu-michelin-135-sr15-zx_6776
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan was ik in de war met de GS: Daarvoor is de ZX in 145-15 niet meer leverbaar.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Wat raar dat er een koeltunnel opzit voor een C-Matic versnellingsbak. Er zit namelijk een extra uitstroom opening op waar een slang op komt naar de oliekoeler van de C-matic.
Of zit daar bij een Ami Super iets anders op aangesloten?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
toniclight schreef:Ami Super C-matic, betaan die dan?
Jeroen
Nee, ik bedoel GS C-Matic. Dit omdat er een GS motor in een Ami Super licht.
Het lijkt erop dat bedoelde aansluiting nog nooit gebruikt geweest is, ik zie tenminste geen sporen van eerder aangeslotem slangen of klemmen daaromheen. Misschien niet overbodig om de forse pijp af te dichten, want zo verliest-ie via de zijdeur nogal wat luchtdruk die eigenlijk voor de koeling en interieurventilatie bedoeld is. Bij kou niet zo’n probleem, bij file-rijden en stilstaan op een snikhete zomerdag des te meer. Overtollige druk kan de tunnel van zichzelf al makkelijk kwijt bij de “koude” aanzuiging voor het luchtfilter, en er zit ergens nog een tweede ronde opening, ter grootte van een 20c munt ongeveer.
Het zou me overigens niet verbazen als (een deel van) de tunnel na een schade gemakshalve geleend is van een GS. Misschien zijn de brokstukken van een eerdere witte koelvin rond het blok daar de laatste resten van. Een aantal andere zaken aan de Super kloppen ook niet, bijvoorbeeld het stuurwiel uit een “8” en codering op chassis en typeplaatje voor een berline ipv een break.
Leuk om te weten dat de ZX-en nog gemaakt worden, al schrik ik wel wat van de prijs, want nieuwe 15” winterbanden voor m’n 306 (Vredesteijns in 195 55 85) kostten 114,-/stuk. Zal wel aan de kleine oplage liggen. Voorste ZX-en zijn nog prima, achterste en op het reservewiel een stuk gladder en met de nodige haarscheurtjes opzij. Heb op internet al gezocht naar zulke banden, want met dat profiel is het naar mijn smaak toch wel echt
Lijkt me bij een Super ook vrij eenvoudig er een convertisseur van te maken als je dat zou willen. Schakelpatroon is anders, maar verder zie ik er zo 123 geen probleem in. Rijdt wel relaxed, maar minder gunstig voor het verbruik, en bij pech kun je ‘m niet aanslepen. Andere luchtkoelers kun je nog aanslingeren, bij de Super zit in het front geen voorziening hiervoor.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als die tunnel niet orgineel is dan heb ik nog wel een orginele voor je. Moet wel gespoten worden.
Ach, waarom, deze is verder helemaal in orde dacht ik Slechts 1 boutvangertje voor het rechter bovendekseltje is pleite.
Vanavond heel gemakkelijk ook de wielkuipen losgehaald. Daarmee wordt techniek wel érg toegankelijk
Volgens mij kan je ZX-en ook nog ‘gewoon’ nieuw kopen, naar mijn weten zijn deze over het algemeen beter verkrijgbaar dan de XZX-jes.
deze had ik eerder geplaatst, maar is kennelijk nooit in het topic gekomen….
en dan bedoel ik ook gewoon de 145SR15 ZX-en
http://www.longstonetires.com/page/Michelin_X_and_XZX_Tyres
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
135-15 ZX ok, maar 145-15 zie ik alleen in XZX, niet meer in ZX.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Die tunnel lijkt mij wel origineel; dat gat daar hoort de kartonnen luchtslang naar de schijfremkoeling op. Bij spijker lijkt die slang een beetje te kort om daarop te passen, dus Spijker, niet afdichten maar even ergens een slangetje scoren van die diameter! Dan kun je in de bergen weer lekker blijven remmen deze zomer
Ik zal kijken of ik nog een plaatje van mijn super heb waar het goed op te zien is.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
(Reagerende op een eerdere vraag op de vorige pagina)
Er komt niet heel veel olie uit de klepdeksels als je die loshaalt. Wel even een bakje er onder leggen natuurlijk. De oude pakkingen kunnen flink aangekoekt zitten trouwens.
Wat DriverD zegt: de lekkage kan ook komen door uitgedroogde rubbers van de retourleidingen vanaf de kop naar het carter. Een bijna standaard voorkomende oorzaak van lekkage bij de viercylindertjes.
Wel grappig om te zien dat het extra gat in de koeltunnel op 2 auto’s voor verschillende dingen werd gebruikt.
Op de GS en GSA zit trouwens geen remschijfkoeling. Het lijkt me ook wel wat overdreven voor zo’n licht autootje als een Ami.
En een Ami Super C-matic is best een leuk idee. Maar dan wel met een 1299 blok. Snel en comfortabel! Ben je meteen van dat doedelzak-probleem af.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De koeltunnel is inderdaad origineel zoals Mach 2 zegt. Er moet een langere slang op voor de geforceerde remkoeling. Ik heb er een gekocht in Duitsland bij Französische Klassieker. Succes ermee verder!