Ja, dat is ‘m. Heb aan een kant nu een zwart exemplaar, en net zo eentje uit een gesloopte deur op reserve, maar vind een lichtgrijze toch iets authentieker.
Eergisteren kwam m’n nieuwe kentekenbewijs binnen, de Super is nog dezelfde dag afgemeld voor de APK. Nu is taxatie voor de verzekering aan de beurt.
Vanmiddag de eerste echte storing onderweg; iets met het laadcircuit. Waar ik met de zon tegen te laat achter kwam, dus al na een korte boodschap niet meer starten. Gelukkig meteen twee zeer vriendelijke passanten die het duidelijk wel geinig vonden om me even aan te duwen, maar dan moest de boel eerst wel op de foto
Metertje blijft onderin, dus ik zal de zaak straks nalopen: aansluitingen op de dynamo en spanningswisselaar. En ondertussen de accu aan de lader.
Had anders wel zin om morgen met de Super een eerste lange rit naar Arkel te maken, maar wil er uiteraard liever niet mee stranden…
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
spijker5 schreef:Ja, dat is ‘m. Heb aan een kant nu een zwart exemplaar, en net zo eentje uit een gesloopte deur op reserve, maar vind een lichtgrijze toch iets authentieker.
Stuur me even een PM, dan regelen we dat je ‘m krijgt. Volgens mij zit je niet zo ver bij mij vandaan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
PM verstuurd! Vanmiddag met een volle accu en schone aansluitingen probleemloos kunnen starten, maar de laadstroommeter geeft nog steeds geen reactie. Nu de dynamo (Ducellier) uitgebouwd, en daarvan de beide koolborstels. De achterste met stekker-lip is veel verder ingesleten dan de voorste, lijkt me niet helemaal in orde? Binnenin vond ik twee losse splinters van hetzelfde type isolatiemateriaal als het plaatje waar de draden van de stator op gesoldeerd zitten, onder het zwarte plastic afdekplaatje achterop. Kan de losse stukken op de tekening in het onderdelenboek echter niet thuisbrengen.
Vervolgens de spoel zonder koolborstels even handmatig rond gezwengeld. Een krassend droog geluid vanaf de lagers voorspelt niet veel goeds geloof ik. Best kans dat het hele ding me door wrijvingshitte een keer helemaal vast slaat?
Eerst maar eens kijken of ik op het forum nog andere berichten hierover kan vinden, altijd nuttig.
Na verwijdering van de spoel de oorzaak van de storing aan het laadcircuit al gevonden geloof ik, want het lijkt erop dat een meedraaiende splinter een dunne draadaansluiting van de spoel heeft doorgesneden.
Nou lijkt die draad uit de buitenkant van de wikkeling te komen. In dat geval zou ik ‘m misschien voorzichtig 1 x rondom kunnen lospeuteren en opnieuw op de pool solderen? Of moet het mede gelet op het voorgaande sowieso een vervanger worden?
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Heb je hem al eens gemeggerd? Dan weet je namelijk precies waar je aan toe bent.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dat moet je me even uitleggen vrees ik, want die term is me onbekend.
Vanwege de onbetrouwbaar klinkende lagers lijkt het me, ondanks de stevige prijskaartjes welke ik ondertussen gezien heb, verstandiger om toch maar naar een andere Ducellier (of geschikte Valeo) uit te kijken. Wellicht ook de oude V-snaar uitwisselen.
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Door een hoge spanning door de spoel te jagen ga je kijken of deze doorslaat naar massa (kortsluiting). Is dit het geval dan zal opnieuw gewikkeld moeten worden. Ik denk dat dit bij jou best wel eens het geval kan zijn. Opnieuw wikkelen staat prijs technisch denk ik niet in verhouding met de aanschaf van een nieuwe.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goh ja, een Megger. Ik denk dat ik nog een ouwetje weet te liggen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou dit dynamotje gewoon laten voor wat het is en een nieuwe halen. Voor 65 euro ben je het mannetje!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Precies, dat zijn de kosten en het gedoe niet waard. Hup, een nieuwe erin
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
spijker5 schreef:Na verwijdering van de spoel de oorzaak van de storing aan het laadcircuit al gevonden geloof ik, want het lijkt erop dat een meedraaiende splinter een dunne draadaansluiting van de spoel heeft doorgesneden.
Nou lijkt die draad uit de buitenkant van de wikkeling te komen. In dat geval zou ik ‘m misschien voorzichtig 1 x rondom kunnen lospeuteren en opnieuw op de pool solderen? Of moet het mede gelet op het voorgaande sowieso een vervanger worden?
Ik zou een korte stukje geisoleerd draad op het lipje solderen, er een klein stukje krimpkous opschuiven, de andere kant ook vastsolderen en vervolgens het stukje krimpkous over de soldeerverbinding schuiven en met een fohn er omheen krimpen, zodat de soldeerverbinding mooi afgedekt is.
Met een beetje bedrevenheid zeker te doen.
Zoiets had ik ook in gedachten, maar veroorzaakt dat geen onbalans die vervolgens de nu al twijfelachtige lagers nog eens extra gaat belasten?
Ben er in dit shit-weer net een dagdeel mee op pad geweest om in Groningen een vervanger of andere oplossing te vinden. Via “Franse Auto” en een Citroën dealer beland bij Van Dijk automaterialen- en revisiebedrijf aan de Struisvogelstraat in de wijk Oosterpoort. De Ducellier daar eerst achtergelaten, want men doet nog pogingen een vervanger of onderdelen ervoor te vinden. Eigenlijk beschouw ik ‘m ondertussen als onherstelbaar, want men beoordeelde, buiten de kapotte rotor, de stator en zijn wikkelingen als ook niet best meer. Gelukkig lijken dynamo’s op internet nog redelijk ruim verkrijgbaar.
Jammer, anderzijds, mag het ook, na 44 1/2 jaar trouwe dienst?
spijker5 schreef:Eigenlijk beschouw ik ‘m ondertussen als onherstelbaar
Dat is het verstandigste, zoals Boogaard en Niels ook al zeiden. Dat ding is met ruim 44 dienstjaren ruim aan zijn pensioen toe.
Wim,
Disciplus Simplex
Complimenten voor het Super mooie resultaat !
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
spijker5 schreef:Gelukkig lijken dynamo’s op internet nog redelijk ruim verkrijgbaar.
Burton car parts… o.a.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>