7 van de 27
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 februari 2011 07:55 PM
  [ # 91 ]

Dan hoop ik dat je er nog een kenteken bij hebt dat overeenkomt met het in het chassis (bij de bodempunten van de gordels) ingeslagen nummer en corresponderend typeplaatje voor de koets. Zodra het klussen begint wel graag berichten posten, zijn er van de Supers zo weinig….mooist is met verhelderende foto’s.

Vandaag, op de zuigerveren en oliefilter na, het laatste van het blok gehaald: de motorsteunen. Bouten waren volledig met Loctite ingesmeerd, dus die zaten bijzonder stevig vast. Hierna is eindelijk de laatste zwarte en zanderige vettigheid van het blok geveegd. Mijn voorraad poetsdoeken is de afgelopen maanden aardig uitgedund…. Wink

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 25 februari 2011 10:48 PM
  [ # 92 ]

Vanmiddag van beide cylinderkoppen met een rubber hamer de zuigerbussen losgetikt. Materiaal ziet er op de pasvlakken goed uit, binnenkant ook, echter wel wat twijfels over de staat van de kleppen nu ik ze wat beter kan bekijken. Kan nu in elk geval de zuigerveren alvast gaan vernieuwen en stuk voor stuk de cylinderbussen terugplaatsen waardoor de zuigers meteen ook beter beschermd zijn. Wat volgens mij aan de linkerkant van het blok voor een groot deel verantwoordelijk was voor de olievervuiling is het ontbreken van een pakking tussen blok en carterontluchting. Dit was onvoldoende “opgelost” met een randje kit.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 februari 2011 08:02 PM
  [ # 93 ]

Na wat boodschappen vanmorgen een zuigerverenklem geleend bij Franse Auto in Groningen, en er het druklager voor de koppeling en de kleppen van de rechter cylinderkop laten beoordelen. Lager is in orde, ik kreeg het advies eerst zelf de klepdichting te testen door een klein beetje benzine in de in- en uitlaatopeningen te gieten bij volledig gesloten kleppen. Dat ga ik doen. Helaas was de pen 3010T voor uittikken van de zuigerpennen niet aanwezig. Met meenemen van een paar boutvangertjes voor de koelbeplating vol goede moed naar huis, om een poging te doen de rechter cylinders aan te brengen.

Na uitnemen van de buitenste borgringen kon ik m.b.v. een passende dikke kunststof stift en een rubber hamer de zuigerpennen vrij gemakkelijk lostikken. In eerste instantie slechts zover dat de zuigers van de drijfstangen konden, later geheel verwijderd om de schoongemaakte en van nieuwe veren voorziene zuigers met de verenklem in de cylinders te kunnen schuiven. Liep nog wel tegen het uitnemen van de borgringen aan, want hoe doe je dat? Blijkt dat je ze met een priem of schroevendraaier voorzichtig in hun groef iets kunt ronddraaien tot één uiteinde net voor het putje in de zuiger zit. Dan met de priem iets omhoog duwen, en met een tang de ring eruit trekken. Alles uiterst voorzichtig om de zuigers niet te beschadigen.

Groeven onder de oude veren zo zorgvuldig mogelijk schoongemaakt door een set gebroken veren er rondom doorheen te schuiven. Ik hoop dat het zo voldoende is, evenals het gereinigde oppervlak van de zuigers, daar zat zoals je ziet nogal wat roet op vastgekoekt.

Hier het eerste exemplaar met nieuwe veren. Voor het gemak de sloten even bijelkaar gezet om de zaak voor montage royaal te smeren.

Vervolgens de veren zoals voorgeschreven qua opening gelijkmatig over 360 graden verdeeld, waarbij ik eigenlijk wel nieuwsgierig was of je dit bij een boxer het best kon doen volgens de MB-ster, of misschien als het PEACE-teken. Handboek geeft geen richtlijn, een kenner dacht dat het niet uitmaakte. Ik heb gevoelsmatig gekozen voor de MB-ster om onderaan een gesloten geheel te verkrijgen, klem erom heen, en voorzichtig naar beneden in de cylinder getikt. In eerste instantie iets te diep, want de zuigerpennen moesten er ook nog op. Deze erin getikt tot de uiteinden net enkele millimeters door de eerste mantel staken. Toen konden de cylinders incusief zuigers worden teruggeschoven tot de net zichtbare zuigerpennen in de drijfstangen vielen. Beurtelings konden toen beide zuigerpennen geheel ingetikt, en de borgringen teruggezet. Plaatje met tapeind voor de koelbeplating ertussen, en toen de beide cylinders volledig op hun plek geduwd. Ook alvast de retourpijp met nieuwe keerringen in het carter geschoven. Tot de kop gecontroleerd is en in orde bevonden is deze set eerst klaar dacht ik. Nuttige dag, en weer heel wat geleerd. Groet, spijker5.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 26 februari 2011 08:06 PM
  [ # 94 ]

Dit draadje kan straks met recht als voorbeeld dienen voor anderen. Erg prettig dat je allemaal voorziet van foto’s. Wat een verschil maakt dat uit zeg zo’n voor en na foto.

Respect!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 februari 2011 08:19 PM
  [ # 95 ]

Merci! Zoveel roetaanslag op de zuigers duidt volgens mij op een behoorlijk ongunstige ontsteking / klepwerking / verbranding? Of versleten zuigerveren? Ik meen dat vooral de middelste veer niet veel schraapvermogen meer over had, de kleine groef onderaan zat al heel dicht tegen de buitenkant.

Na deze actie ben ik er nog niet. Mochten de kleppen vernieuwd moeten worden is dat ook nogal een operatie dacht ik. Volgens onderdelenboek kun je kiezen uit twee verschillende inlaatklep soorten, met 1 of 2 graden klephoek. Hoe weet je welke je moet hebben? Uitlaatkleppen in 1 maat gelukkig.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 26 februari 2011 08:22 PM
  [ # 96 ]

Mogelijk dat het bouwjaar kan helpen hierin? Er lezen ook GS bezitters mee, wellicht dat die de juiste kennen.

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 februari 2011 08:52 PM
  [ # 97 ]

Roet is niet erg, hebben bijna alle motoren. Als je dat niet wil, schijnt een scheutje 2-taktolie bij de brandstof wonderen te doen. Ovenreiniger doet het ook goed bij het verwijderen van deze aanslag.

Die klephoek, daar zou ik me niet druk over maken. Gewoon goed inslijpen die kleppen.

Verder dacht ik, dat je het onderste deel van de koelluchtbeplating moet plaatsen voor de kop er definitief opgaat, omdat dat na het plaatsen van de kop niet meer gaat. Maar, het is al even geleden, jij weet waarschijnlijk de volgorde van demontage nog wel (en dus van montage)... Smile

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 26 februari 2011 09:12 PM
  [ # 98 ]

Geweldig zoals je er mee bezig bent. Hulde.

Advies… doe echt iets aan de kleppen en zittingen van de cilinderkoppen daar komt echt een heel groot deel van je optimale compressie straks vandaan.
Sla dit niet over. En met die vloeistof dat is voor een snelle diagnose.

Als het je niet lukt maar daar twijfel ik eigenlijk niet meer aan, in Roden daar is eerste klas revisie bedrijf.
(Ausma).
Deze heeft ook mijn cilinderkop behandeld en tot een prachtig werkstuk aan mij terug geleverd.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 26 februari 2011 09:29 PM
  [ # 99 ]

Ja en ik zie ook iets wat al bij twee niet meer gaat, maar nog wel kan.
Ik weeg ook alle zuigers en breng ze allemaal inclusief pen, borgjes en zuigerveren op hetzelfde gewicht.
En wel tot op de gram nauwkeurig.
Helaas kan dat niet met de drijfstangen van dit soort motoren.
En ook met die sloten van die zuigerveren heb je goed in de gaten niet voorbij de helft van de zuigerpen en dan ver uit elkaar.
En ook de aanslag van kool zorgt voor afdichting en optimale compressie.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 februari 2011 11:07 PM
  [ # 100 ]

@DriverD: Onderste koelbeplating kan er het best aan weerskanten op zolang het blok nog niet gemonteerd zit. Voor intakelen zet ik ook de rechter vlampijp er losjes op want vanwege het opstaande pijpje naar de spruitstuk voorverwarming lukt dat niet zonder de vers zwartgemaakte koelbeplating met al je gewurm weer te ruïneren.

@Visa GTI 115: Als je superprestaties wilt is een perfecte balans bij de zuigers een vereiste denk ik, ik vertrouw erop dat de fabriek voldoende z’n best gedaan heeft om het voor mijn recreatieve gebruik te laten bij een schoonmaakbeurt. Wist trouwens niet dat het met de positie van de slotjes in de zuigerveren t.o.v. de zuigerpennen zo nauw stak. Jammer dat het handboek er niks over zegt. Ausma ben ik bekend mee, goeie tip, bedankt! Nieuwe kleppen zijn nog leverbaar via Engelhardt zag ik, 80 Euro voor een complete set, excl. transport uiteraard, en dan nog de revisie. Best het overwegen waard, dan weet je zeker dat het goed zit.

Wat me een beetje verwondert: ook volgens beschrijving in het handboek het totaal ontbreken van pakkingen of seal tussen de cylinders, kop en carter, is het te overwegen dit zelf alsnog te zekeren met een kit of dunne papier pakking? Ben nogal huiverig voor nieuwe lekkages of onnodig compressieverlies.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 februari 2011 12:11 AM
  [ # 101 ]

Op die plaatsen zijn geen pakkingen nodig.

Citroen!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 27 februari 2011 12:14 AM
  [ # 102 ]

Leuk deze diskussie, dat van dat wegen is juist voor een boxermotor van heel groot belang, omdat juist die zuigers een gekke weg af leggen ten opzichte van een 4 cilinder in lijn. Daar gaan ze allemaal dezelfde kant op.

Door het uitwegen verdwijnen trillingen uit de motor en doet die beter en ruistiger lopen.
Geen pakkingen dat is juist het unieke van deze motor constructie, alles past precies in elkaar.

Bij een normale motor ligt de kop er gewoon bovenop, vandaar die pakking, met alle gevolgen van dien.

Nieuwe kleppen, een hele goede beslissing, als je het zelf wilt doen en dat idee krijg ik, vind ik geweldig ik heb de tang het schuurhoutje en het slijpmiddel, helaas geen frees meer, maar is waarschijnlijk niet nodig.

Maar zo ja, die heeft Driver D zeker wel.

Zugerveren.. juist deze manier, omdat het en boxermotor is, bij een lijnmotor is het iets anders.

Zie vooral mijn geschrijf niet als comentaar…ik weet niet wie ik voor me heb, ik waardeer je zeer, ik doe mijn verhaal uit een jarenlang gestoei met motoren.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 februari 2011 11:16 AM
  [ # 103 ]
DriverD schreef:

Verder dacht ik, dat je het onderste deel van de koelluchtbeplating moet plaatsen voor de kop er definitief opgaat, omdat dat na het plaatsen van de kop niet meer gaat. Maar, het is al even geleden, jij weet waarschijnlijk de volgorde van demontage nog wel (en dus van montage)... Smile

Klopt,  voordat je de koppen monteerd moet je een koellucht plaat monteren.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 27 februari 2011 02:51 PM
  [ # 104 ]

Kan best zijn dat ik me om niks zorgen maak, nu de dikste roetaanslag er wat af is en ik de detailfoto’s bekijk zal de kenner misschien roepen dat vernieuwen nergens voor nodig is. Aanbevolen test met benzine moet nog. Draad voor de bougies is nog dik in orde in elk geval.

Voor de middag heb ik de beide linker cylinders en zuigers eenzelfde behandeling gegeven. Inmiddels zitten ze er alle vier op, en begint het, inclusief de retourpijpen met nieuwe ringen, al iets meer op een boxer te lijken. Onlangs trof ik op Youtube een filmpje van een Duitse knutselaar die een 1299cc blok onder z’n Russiche Dnepr zijspan motorfiets gemonteerd heeft. Linkje staat onderaan.  Geinig idee!

Hier is er eentje klaar om ingeschoven te worden, alleen de borgring voor de zuigerpen moet er nog in.


http://www.youtube.com/watch?v=qom4aWp0rEY

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 27 februari 2011 03:05 PM
  [ # 105 ]

Kleppen goed schoonmaken en nieuwe klepseals monteren.
Zie niet in waarom nieuwe te monteren.

Profiel  
 
 
7 van de 27
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook