cxfanatic schreef:waterman schreef:Wat dacht je van milieunormen? Lekker hoor dat rijk zetten, vervuilen doen ze toch al…. slecht plan.
Ik vraag me af of enige Europese fabrikant zich daar in de zeventiger jaren om bekommerde. Tegenwoordig is dat natuurlijk een ander verhaal.
Tja.. autorijden is natuurlijk toch al niet erg milieu vriendelijk, vooral niet als je voor de lol een stukkie gaat rijden. Ik denk dat het verbruik destijds heel belangrijk was, oliecrisis enzo. Vergeleken met moderne autos produceren onze GS-en natuurlijk veel viezigheid. Dat hoop ik dan maar een beetje te beperken door een redelijk rustige rijstijl.
Als je naar de totale milieubelasting per kilometer kijkt, gemeten over de gehele levenduur vanaf ijzererts tot aan hoogoven schroot (van wieg tot graf) dan zou de gemiddelde GS er nog wel eens redelijk uit kunnen komen. (grondstof gebruik, energieverbruik voor productie, uitstoot , brandstof, uitstoot , recycling
Hans
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Alle klassieke auto hebben tijdens het bestaan een lage footprint op het milieu!!!!!!!! Hoe langer je met een product doet (in ons geval een auto) hoeft er geen nieuwe gemaakt en ben je efficiënt en zuinig bezig. Je kan mij van alles wijs maken maar wij als klassieke citroen liefhebbers zijn zeker niet slecht voor het milieu eerder bewust en zuinig op wat wij hebben. Daar is nog niemand slecht van geworden behalve de producent van nieuwe producten en de belasting dienst, en dat zijn nou juist twee hele machtige organen die ons allemaal wijs maken dat het instant houden van oude producten toch wel heeeeel slecht voor het milieu is!
Sorry moest het even kwijt, nu weer terug on topic
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
graddus schreef:Je sproeierbezetting veranderen terwijl je op lpg rijdt heeft toch ook helemaal geen enkel nut?
Klopt! evenals de choke gebruiken.
Maar als ik lekker kan starten en warmrijden op benzine dan kan ik daarna omschakelen.
En ik compenseer m’n extra uitstoot van geruimde sproeiers wanneer ik weer op gas rij…..
Had ik al gezegd dat ik ook geen lood meer door de benzine doe? allemaal voor het milieu natuurlijk
Dus de sproeier iets ruimen is een optie…. proberen op de primaire poort van een Weber?
Doordat mijn gasinstallatie even wat kuren had was ik aangewezen op die milieubelastende ouderwetse brandstof; benzine.
Ik schrok nogal van het verbruik 1 op 7,14!
en dat voor een 1130 motortje!
(dan moet ik er wel bij vertellen dat ik bijna de hele weg vol gas heb gereden waar dit mogelijk was)
maar dan nog denk ik dat het wat aan de rijke kant is of niet?
Het is een Weber carbu, duidelijk iets meer pit met benzine tov LPG. Ik heb het vermoeden dat de sproeiers wat ruimer geworden zijn door de jaren heen, die carbu slijtage gaat toch aanzienlijk harder op LPG?
Als iemand nog ervaring heeft, dan hoor ik het graag!