1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waar batterijschakelaar plaatsen ?
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 oktober 2009 07:42 PM

Hier maar even een nieuw topic om het uit Jan zijn SM deel te halen :

Een batterijschakelaar moet natuurlijk ALLES onderbreken , anders heeft het weinig zin , duis ook de starterkabel .

Nu is de grote vraag de plus of de min onderbreken !!

Een specialist in motortuning heeft mij aangeraden om altijd de PLUS te onderbreken .

Zijn bewering houd wel steek volgens mij : als je de min onderbreekt kan alle electronica het begeven wegens plots geen massa meer .

Volgens zijn ervaring sneuvelen zo de meeste electronische ontstekingen en ECU’s .

Als de schakelaar in de plus staat en je onderbreekt deze heeft dit hetzelfde effect of je legt gewoon het contact af , en dan valt de electronica gewoon zonder spanning .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 oktober 2009 07:47 PM
  [ # 1 ]

Hoi Walter,

Ik heb je uitleg zeker 5 keer gelezen, maar ik snap écht niet wat het verschil is of je voor of na een verbruiker de stroomkring doorbreekt.

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 oktober 2009 07:51 PM
  [ # 2 ]

Kort door de bocht zou ik het zo uitleggen ;

Als je NA de verbruiker onderbreekt blijft het vermogen opgesloten in de electronica en blaast zo de meest gevoelige componeneten op .

Als je de plus onderbreekt loopt het systeem gewoon leeg via de massa .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 oktober 2009 07:55 PM
  [ # 3 ]

Als een stroomkring onderbroken is stroomt er niets meer. Met mijn bescheiden kennis van elektronica denk ik toch dat dit onzin is…

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 29 oktober 2009 07:09 AM
  [ # 4 ]

Nu heb ik met HTS Electronica op zak misschien wel wat meer verstand van zaken als Ree maar ik ben het toch met hem eens. Onzin.

Ik denk dat TS twee (of meer?) dingen door elkaar haalt. Kijken we bv. even naar vluituigen ipv auto’s. Daar zit nog meer en geavanceerdere electronica in als in auto’s. Wanneer een vluigtuig in onderhoud wordt genomen wordt er een aparte aardekabel aangelegd. Echter deze is niet voor de accuspanning van het vliegtuig. Deze dient uitsluitend om statische elctriciteit, die veel gevaarlijker is voor electronica, af te voeren naar aarde. Ook bij een ‘eenvoudige’ PC wordt altijd aanbevolen tijdens onderhoud een statisch vrije werkplek en een polsbandje aan aarde te gebruiken. Zelfde doel.

In ieder technisch werkplaats handboek voor auto’s wordt alijd aanbevolen minstens de minpool van de accu los te halen. En dit ook altijd als eerste te doen, ook als je beide polen wilt los maken.

Zoals Ree al zei: Indien je een stroomcircuit ergens onderbreekt valt de stroom uit en is er geen vermogen meer. (vermogen(Watt) is spanning(Volt) maal stroomsterkte(Ampere). en dat er fan 12V accuspanning op de electronica blijft staan tov aarde is helemaal niet erg. Die 12V kan geen kwaad als jij daar met je vingers aan komt. Je kan zelfs beide polen van een accu met je vingers beetpakken dan gebeurt er nog niets. Statische electriciteit daarentegen kan wel oplopen tot enkele duizenden Volt.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
Tita
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 24-05-2005

- CX GTI
- XM 2.1 TD Prestige
Gepost: 29 oktober 2009 10:33 AM
  [ # 5 ]

zo’n schakelaar heet ook wel een massa onderbreker…....

Als je bang bent voor electronica moet je de schakelaar ook niet bedienen tijdens dat de motor draait maar als het contact uitstaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2009 10:42 AM
  [ # 6 ]

Ik ben ir. elektrotechniek. Plus of min schakelen. maakt niet uit. Wel is het zo dat als je de plus naast de accu onderbreekt, de dynamo de auto gewoon aanhoudt..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2009 10:48 AM
  [ # 7 ]

@bloop: Ik doe de startstroom ook gewoon door de schakelaar.

De min schakelen is iets veiliger omdat de terminals van de schakelaar hierbij heen spanning voeren tov het chassis..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10301
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 oktober 2009 01:39 PM
  [ # 8 ]

De reden om altijd eerst de - van een accu los te maken is dat je dan bij het losmaken van de + geen kortsluiting meer kan maken, mocht je sleutel onbedoeld contact maken met het chassis.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2009 03:09 PM
  [ # 9 ]

ja maar deze schakelaar heeft een plastic handvat of wordt op afstand bediend.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 oktober 2009 05:28 PM
  [ # 10 ]

Rick Donckers heeft een electronische schakelaar,welke bediend word door een pluspuls.(druk knop bediend)
Dus deze moet in het +12V circuit staan om te werken.
Hij kan continu 300 Amps.verdragen,en 1500 Amps. gedurende 5 sec. wat net genoeg is voor een goed werkende startmotor van
een SM.
Ik ben ook voorstander om de +12V te onderbreken.
Bij ons SM rijders is het eigenlijk de bedoeling om al rijdend deze te kunnen schakelen,als er een brand of electrisch probleem optreed…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2009 05:33 PM
  [ # 11 ]

Ja. maar als de motor aan blijft helpt dat niks.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 29 oktober 2009 06:01 PM
  [ # 12 ]

Als de volledige plus onderbroken word,dan is de bobijn toch ook vrij van voeding??
Dan valt de motor toch stil.
En als ik zeg de +12V onder breken,dan bedoel ik echt alles hoor,ook de dynamo,de startmotor en
de algemene voedingsdraden. Wink

Profiel  
 
sweef
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007

- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Gepost: 30 oktober 2009 10:02 AM
  [ # 13 ]

Ik heb veel ervaring met zeiljachten. Daarin is altijd een grote schakelaar op de min waarmee je hele circuit uitschakelt.
Zo’n zelfde ding (maar dan klein) zit ook in mijn mehari, verborgen achter het dashboardkastje

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 oktober 2009 10:05 AM
  [ # 14 ]
Blooper1963 schreef:

Als de volledige plus onderbroken word,dan is de bobijn toch ook vrij van voeding??
Dan valt de motor toch stil.
En als ik zeg de +12V onder breken,dan bedoel ik echt alles hoor,ook de dynamo,de startmotor en
de algemene voedingsdraden. Wink

Dat klopt. maarrrrr de meeste auto’s onderbreken de plus bij de accu. De dynamo levert verderop in het circuit stroom aan de auto - de ene kant op- en stroom aan de accu- de andere kant op. Je moet dus eigenlijkde dikke plus van de dynamo verleggen naar de pluspool en van daaruit de auto van stroom voorzien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 30 oktober 2009 03:19 PM
  [ # 15 ]

Bij een SM liggen de draden toch goed?? De dikke +12 van de dynamo gaat naar de accu,toch??
Dan is het onderbreken simpel:
1)de starter kabel
2)de dikke +12V van de dynamo
3)de dikke + naar het dachboard.
4)en 2 dunne draadjes geloof ik.
Als je die onderbreekt,ligt alles uit geloof ik. Wink
Of begrijp ik iets niet?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook