Onze Traction vertoond ineens wat problemen. Na 20 jaar stil gestaan te hebben, rijdt hij alweer een maand of 2. Steeds kleine stukjes mee gereden, maar nergens last van!
Tot vorige week. Wanneer je onder de 50-60 km/h blijft rijden is er niets aan de hand. Maar ga je richting de 80 km/h dan begint de auto enorm te schokken en te sputteren. Ook af en toe een knal uit de uitlaat. Mijn vader en ik hebben het idee dat het aan de ontsteking moet liggen of de afstelling van de carburateur. De carburateur is vervangen door een nieuwe (hadden we nog) en het probleem is gebleven. Ook zijn de ontsteking en kabels daarvan nagekeken. Daar is eigenlijk niets aan te zien. Het lijkt in ieder geval alsof de benzine gewoon niet verbrand…
Auto is naar de lokale garagist geweest, die wilde er zijn handen niet aan vuil maken (“te specialistisch”) en een andere amateursleutelaar kon ons ook niet helpen. Iemand enig idee voordat we een compleet nieuwe ontsteking kopen en de gok wagen dat het hieraan ligt?
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Is dit snelheidsafhankelijk of toerenafhankelijk? Als je in een lage versnelling met veel toeren rijd ook geen last of wel?
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Sorry, vergeten te vermelden. Het is snelheidsafhankelijk. Wat het voor ons alleen maar gekker/lastiger maakt! Dus geen last van bij snelheden onder de 50 km/h ongeveer.
p.s.: Als iemand een Traction-specialist kent in Zuid-(West)Nederland kan dat ook altijd nog van pas komen. Wonen zelf omg. Roosendaal.
Kijk even of de vervroeging voldoende los zit: verdeler kap eraf en de rotor linksom/rechtsom bewegen. Moet soepel gaan. Anders schoonmaken en met een heel klein beetje vet/olie smeren.
Bougiekabels kan je helaas weinig aan zien, issowieso niet onverstandig om nieuwe kabels en bougies te monteren.
Kan ook nog: klepspeling controleren, misschien staan de kleppen te strak waardoor je te warme/hangende kleppen krijgt (en dus af en toe een knal en schokken).
Succes!
Bougies gecontroleerd?
GoofdeWijze schreef:Bougies gecontroleerd?
Bougies zijn allemaal vernieuwd een paar weken terug. Daarna prima rond gereden. Nu echter problemen en bougies zijn ook vies/donker. Weet alleen niet of dit ook al was toen de Trax nog prima rond reed.
3 hoofdlijnen van aanpak:
1. Luchtoevoer: helemaal open/ vrij?
2. Benzinetoevoer: continue stroom?
2. Elektrisch: Bougies (kijken of ie ook vonkt. ooit 1x meegemaakt dat 1 bougie deels kapot was en daarna rare problemen gaf bij een bepaalde toerental. Je zegt dat dat net vervangen was… was die probleem daarvoor ook al of niet?), dan kabels, dan ontsteking en afstelling. Verder de motor in. Kleppen, e.d.
Suc6
S.A.F. Hoe gaat het nu met de traction?
van Akere schreef:S.A.F. Hoe gaat het nu met de traction?
Thanks voor je interesse. Het najaar heeft het enthousiasme weer wat getemperd, dus echt actief zijn mijn vader en ik op dit moment niet. De Traction heeft vanwege bovenstaande problemen een paar weken stil gestaan. Daarna naar de garage op de hoek gebracht waar ze te weinig specialistische kennis hadden (en weinig tijd) om het probleem te vinden.
Weer wat weken later heeft mijn vader een vroegere vriend uit de Tractionclub gebeld. Hij is ook automonteur geweest en kwam zodoende op een zondagmiddag naar onze Traction kijken. Ook nu weer naar de ontsteking gekeken, carburateur, etc. Nog steeds geen duidelijk antwoord op alle problemen. Hij zou nog eens terug komen.
Uiteindelijk heeft mijn vader de slang uit de benzinetank nog eens nagekeken, nadat hij weer een avond onder de motorkappen bezig was geweest. Niemand weet waarom, maar daar zat dus het probleem! En het kon gratis en binnen 1 minuut worden verholpen. Er zat een scheur in het slangetje dat uit de benzinetank loopt. Dat was dus blijkbaar de reden voor het geschok en de knallen uit de uitlaat. Inmiddels rijdt de Traction dus weer zijn rondjes door het dorp en hebben we opnieuw weer het gevoel dat je er gerust de wereld mee rond kunt rijden.
Voorlopig dus eind goed, al goed! En de aanhouder wint wederom. Een wijze les voor mij, want ik had de handdoek allang in de ring geworpen en zei al een tijd dat hij hem weg moest brengen!
Heel mooi S.A.F. dat het probleem verholpen is. Tja gescheurde benzineslang is een veel voorkomend probleem bij oude auto’s waarbij dit nooit vervangen is geweest.
Heb je de benzineslang in de motorruimte ook vervangen?? Dit moet je zeker doen om problemen (afbranden van je auto) te voorkomen.
Heel vreemd, maar eerder verschrikkelijk vervelend: het probleem is teruggekeerd. Vreemd omdat het probleem ineens verholpen leek na de gescheurde benzineslang uit de tank. Dagen prima mee gereden (korte ritjes weliswaar). En ineens is het probleem weer terug.
Aan de tank en de slangen/leidingen kan het niet liggen. We hebben met een benzineslang rechtstreeks op de benzinepomp (lopend naar een vat benzine naar de passagiersstoel haha) proef gereden: geen succes. Het probleem zit hem dus niet in de slangen van de tank tot aan de benzinepomp…
De caburateur is ook vervangen voor een nieuw exemplaar. Wat rest is (dus?) de ontsteking. Al tig keer nagekeken en ook vervangen door een elektrische en nog wat andere soorten. Vanalles aan de ontsteking geprobeerd (een autogek en -monteur die we kennen) en nog steeds geen stap verder. Zelfs hij weet het niet meer. Heeft nog wel wat ideeen om het te proberen, maar het blijft ongelofelijk mysterieus.
Als er iemand nog suggesties heeft om het schokken/knallen te stoppen…
Goede morgen S.A.F. heb je de benzinepomp zelf als een vervangen? Een kennis van me heeft ooit bij z’n DS een gescheurden benzinepomp gehad, die scheur was trouwens met het blote oog niet te waarnemen. Hij heeft na lang zoeken ook maar een andere benzinepomp gemonteerd en gekeken of dat effect had op het slecht lopen/draaien van z’n wagen. Dit was dus het probleem. De oude pomp heeft ie toen maar eens grondig bekeken en toen kwam die scheur aan het licht!
Ik ‘hoop’ dat dit bij jullie ook het geval is, dan kun je eindelijk fatsoenlijk gaan rijden.
Misschien dat je bij een tractionnist in de buurt even een pomp kunt lenen om te testen.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat ook veel voorkomt is een niet goed luchtdicht inlaatspruitstuk. Dit geeft in lichte mate ploffen, bij grotere luchtlekkage zou het best ernstiger kunnen worden.
Bevriest de caburateur niet?
Zomer winter stand…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Thanks voor alle reacties.
Na veel zoekwerk en hulp van anderen schoten mijn vader en ik er nog steeds niet veel mee op. Toen het probleem eindelijk verholpen leek te zijn met de lekkende benzineslang (uit de tank) keerde het na een paar weken zomaar weer terug…
Inmiddels weer wat weken verder is het probleem (voorlopig?) weer verholpen. Waarom weet ik niet, maar mijn vader heeft het benzinefiltertje tussen de benzinepomp en de carburateur nu weggehaald. Hoort hier uberhaupt wel een benzinefilter te zitten eigenlijk??? Het was bovendien een universele filter van een beurs in Engeland. Misschien dat ook dat nog verschil uitmaakt?
Tot zover de update. Hopelijk blijft de Traction het nu goed doen… Hij wordt in ieder geval dagelijks gebruikt voor kleine ritjes!
p.s.: Hieronder nog een digitale kerstkaart die ik in december gemaakt heb!
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Het heeft meer zin om een benzinefilter te plaatsen tussen de tank en de benzinepomp, i.p.v. na de benzinepomp