Beste allemaal,
ik heb enkele beschrijvingen gelezen op engelse fora, waarin beschreven wordt hoe je de Turbodiesel motor van in mijn ZX kunt “bijvijzen” zonder dat je hem ervoor moet laten afzien. het gaat dan meer bepaald om het bijregelen van de dieselpomp en de turbo.
Het ging hier wel over een peugeot 306, maar ook met de XUD9 blok, dus de mijne. (XUD9TE)
Wat blijkbaar bij deze motoren wel van groot belang is, is de luchtfilter. Zij raden aan om een induction kit van bijvoorbeeld K&N te monteren. Nu heb ik deze dingen opgezocht op internet, en ze zijn blijkbaar wel voorhanden voor alle soorten benzineversies, vooral voor de 2.0’s dan.
Kan iemand mij vertellen of deze ook passen op de diesels?
misschien iemand ervaring mee?
Daarnaast raden zij ook aan om de intercooler te veranderen door een FMIC (front mounted intercooler)
Dit zou dan voor de radiator in de bumper moeten gebeuren. Op zich wel een leuk werkje.
Heeft er per toeval hier iemand ervaring mee?
Dan kan ik eventueel een FMIC bestellen van bijvoorbeeld een nissan 200sx, en een DIY buizenframe, op zich niet zo duur en kan ik me weer even bezighouden. :)
Als iemand ooit al eens dit ideetje gehad heeft, hoor ik graag jullie reacties!
groeten jochen
Je kan een universele luchtfilter kopen en die er dan zelf op prutsen. Dan moet je er alleen rekening mee houden dat je er ook slangen bij moet kopen. En zelf een mooie plek moet uit zoeken voor de filter. En om nou een intercooler op een dieseltje te zetten gaat wel heel erg ver. Maar zal wel wat vermogenswinst op leveren. Maar verwacht daar niet teveel vam!
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een intercooler op een turbodiesel heeft wel degelijk effect. Een aantal jaren geleden hebben we dit eens toegepast op de VW T3 doca van mijn buurman. Het zestienhonderdje reed daarmee 180!!!
Tuurlijk heeft het effect. Maar ik zou er geen wonderen van verwachten. Als je dan wat van plan ben gooi dan de turbodruk omhoog. Dat heeft veeel meer effect.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het gaat om de combinatie he.
wel ja, maar het is de versie met de intercooler bovenop de motor hé. maar daar neemt die toch veel warme lucht neem ik aan, gezien hij bovenop de motor ligt. En een luchthapper à la impreza in de motorkap zie ik toch ook niet echt zitten…
daarom dacht ik om de intercooler vooraan in de bumper te plaatsen. vroeg me alleen af of die evt kwaad kan voor de radiator? die krijgt dan wel minder lucht neem ik aan…
en de turbodruk, kan je die zomaar regelen? ik dacht dat je de arm van de wastegate dan moest verkorten, dat tesamen met meer dieseltoevoer en dan zou hij ook wel wat beter gaan. (wat logisch is)
iemand dit misschien al gedaan?
mvg
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Had ‘‘ZX 1.8T’’ niet iets met een turbo+intercooler gedaan ooit? Volgens mij was dat een aura…
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
De temperatuur van de lucht die de turbo binnen krijgt is niet zo belangrijk. Het gaat er meer om dat de lucht flink wordt opgewarmd door de turbo. Dus wordt meestal de lucht die uit de turbo komt af gekoeld omdat die zo maar 200 graden kan zijn.
Daar zou je een beetje vermogenswinst mee kunnen pakken. Denk dat een openluchtfilter niet veel doet. Omdat de turbo de lucht toch wel naar binnen trekt. Je kan beter iets doen met de uitlaat. Daar kan je nog wel aardig wat mee winnen. Dat zal niet echt een vermogenswinst zijn. Maar wel een turbo die veel eerder/lekkerder op pakt.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Diesels hebben altijd een luchtoverschot. Door de lucht met een FMIC extra te koelen zal je nauwelijks(misschien zelfs geen) vermogen winnen. Je zit bovendien met een “ouderwetse” pomp waarmee de inspuithoeveelheid niet veranderd door bv het meten van een verhoogde luchtmassa. Door je inlaattraject te verlengen ga je dan enkel meer turbolag in de hand werken. Een schoon luchtfilter is meer dan capabel om de motor te voorzien van lucht en ook hier zal een sportfilter geen winst bieden.
Het leuke daaraan is dus dat je dan je brandstofpomp verder open moet draaien.
Krijg je roet ( teveel diesel, of wat ik liever zeg te weinig lucht! ) turbodruk omhoog ( als mogelijk )
Lukt dat niet meer zal je een andere turbo moeten gebruiken.
Uit een 1.9TD moet je toch redelijk eenvoudig een pk of 110 kunnen halen.
Verder is ook goed mogelijk maar dan moet je wel goed weten wat je doet en al echt dingen gaan meten als EGT/IAT/MAP en het liefst ook nog AFR.
Een DIY buizen pakket zou ik niet komen, relatief gezien erg duur.
En het aluminium verbuig je al met een slangenklem.
Ga naar je lokale RVS boer en daar kan je met een beetje geluk voor weinig nog wel wat vinden.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!