Inhouden motor
Timmeeeeeh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 31 oktober 2009 10:56 PM

Ik heb een niet al te groot probleempje met mn saxo.

Het is een 1.4 8v blok dus die met 75 pk. Hij trekt prima en rijdt verder goed. Alleen soms in z’n 3 en 4, waarschijnlijk ook in z’n 5(nog niet uitgeprobeerd), als ik onder de 2000 toeren rij en ik geef vol gas dan hikt hij soms bij 2000 toeren. Ook als ik stilsta heeft hij soms zon plofje…

Het is niet heel storend en misschien gewoon een kwestie van motor goed warmrijden oid, maar miss is het ernstiger dan ik denk?

Iemand een idee?

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48

Gepost: 08 november 2009 03:12 PM
  [ # 1 ]

Heb je al eens geprobeerd om een tankje injectiereiniger bij het tanken toe te voegen? Dit heeft bij mij in ieder geval geholpen bij diverse hikjes en plofjes tongue wink

Profiel  

Timmeeeeeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 november 2009 09:44 PM
  [ # 2 ]

Oke,

waar kan ik zoiets kopen? wat kost het en zijn er eventuele risico’s aan zon spul?

Hij doet het nu al minder. Alleen bij stationair toerental ploft ie soms als je gewoon stilstaat. Hij trekt nu beter ook onder de 2000 toeren. Wellicht dat de motor gewoon beetje lui was geworden door de rijstijl van de vorige eigenaar.

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 november 2009 07:03 PM
  [ # 3 ]

Het is gewoon te koop bij elk tankstation of bij autozaken. Ik heb er zelf geen problemen mee ondervonden. Je moet alleen niet naar de bestandsdelen kijken. Meestal zit er kerosine in big surprise

Het spul zorgt ervoor dat de verbranding optimaler wordt. Het zal een beetje hetzelfde effect hebben als fuelsave of zo’n andere brandstof met hoger octaangehalte.

Profiel  

Timmeeeeeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 november 2009 03:09 PM
  [ # 4 ]

Injectiereiniger geprobeerd. tank was voor 5/6e leeg injectiereiniger erbij leeggereden tot ver in de reserve

Deed het even wat minder nu weer net zoveel gebonk en gedoe als eerst bij stationair toerental…

JAMMEERRRR:P

Hij gaat btw wel 180 op de teller:P

Profiel  

GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

Gepost: 19 november 2009 06:00 PM
  [ # 5 ]

Ik ken Saxo op zich niet (uiterlijk wel Smile )
Ik weet dat veel auto’s een computergestuurde motor heeft. Is dit ook zo bij Saxo? Zo ja: is het een optie om de
ECU resetten?

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 november 2009 07:18 PM
  [ # 6 ]

180 rijden hoeft natuurlijk niet met zo’n flesje injectiereiniger. Je kan ook veel toeren in de eerste versnelling maken Wink
Bekijk het van de goede kant, je injectoren zijn wel schoon Razz

Het schijnt inderdaad ook te kunnen helpen om de ECU te resetten. Persoonlijk heb ik dit nog niet geprobeerd. Even een paar uurtjes de + kabel van de accu los zou dit moeten doen.
Anders ben ik bang dat je (net als velen) met deze probleempjes moet leren leven Smile.

Profiel  

J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241

Gepost: 19 november 2009 09:19 PM
  [ # 7 ]

Resetten (half uurtje is al genoeg toch ?), alles schoonmaken, vacuum nalopen, een keer goed de spinnewebben er uit door met een warme motor eens even een hele flinke snelle rit te maken. En als het dan nóg is . . . inderdaad proberen er mee te leven. De 1.4 in m’n ZX heeft hetzelfde.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  

Timmeeeeeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2009 12:21 AM
  [ # 8 ]

Als die spinnewebben er met 180 niet uit zijn denk ik dat ze er maar in moeten blijven want harder ging ie niet:P Ik zal morgen die Accupool er eens afhalen en hm uurtje late staan,,, Lijkt me sterk dat dat helpt…

K hoorde van een vriend van me dat k misschien een keer euro 98 moest tanken

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 23 november 2009 01:50 PM
  [ # 9 ]

Wel, dit weekend ben ik met de Saxo naar de gratis winterinspectie van Citroen geweest. Daar heb ik even gevraagd over het niet super stationair lopen. Er zijn twee mogelijke hoofdoorzaken.

1. Computer update. Ook al is het modelletje al een tijdje eruit, er blijven softwareupdates komen. Per model saxo kunnen er diverse computers inzitten. Voor de type 2 1.6 VTS zijn er al zeven verschillende computers gebruikt!

2. Stappenmoter is vervuild of versleten. Deze regelt het gasmengsel voor stationair lopen.

Uiteraard kunnen het nog veel meer dingen zijn aangeizen het blokje vol sensoren hangt. Dit zijn echter de twee zaken die meteen door een monteur van de citroengarage werden opgenoemd. Een updateje kost ongeveer een half uurtje arbeidstijd. Voor mijn model hebben ze de auto wel koud nodig omdat hij opnieuw moet worden ingeregeld na de update.

Profiel  

Timmeeeeeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 23 november 2009 02:10 PM
  [ # 10 ]

Oke bedankt voor je reactie Peter. Ik heb zelf ook bij een citroëndealer gewerkt. Ik ga daar volgende week zowieso even langs voor mn tellerverlichting wellicht dat zij dan even naar de staat van de stappenmotor kunnen kijken..

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook