in deze xm ligt de j4r motor waarbij je aan de onderzijde maar een klein stukje open vliegwiel ziet.
nou ben ik gister bij de automaterialenzaak geweest en heb daar gevraagd naar een setje om te blokkeren, zij hadden slechts 1 set op voorraad en daar zat wel een apart model metalenplaat bij met aan de uiteinden 2 tanden. ik schat in dat deze dan voor het stuk vliegwiel is wat bereikbaar is. ie er iemand die dat herkend.
maarten
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik gebruik altijd een grote botte schroevendraaier om te blokkeren. Eventueel met hulp van 2e man. Je kunt eventueel de startmotor loshalen om meer ruimte te verkrijgen.
En vervolgens breekt je schroevendraaier of een tand van je vliegwiel.
Startmotor ff loshalen; daarachter zit een gat in het blok waar je een mooie pen of spijker kan duwen. Die schiet onmogelijk los en kan je lekker veel kracht zetten op de krukaspoulie bout, die wel ff iets vaster kan zitten dan je met een schroeiendraaiertje gaat tegenhouden
Ouwe mopperkont
nou ik heb het voor elkaar gekregen, uiteindelijk door zelf een hulpstuk te maken kon ik het vliegwiel blokkeren.
daarna 2 paspennen gemaakt voor de nokkenassen en alles zat vast, hierna een pijp bij op de sleutel als hefboom en uiteindelijk gaf de bout zich gewonnen en ging los. dus kon ik nu starten met het verwijderen van de distributieriem nadat ik merktekens had gezet. deze heb ik overgenomen op de nieuwe riem. spanrol omgezet, geleiderol heb ik laten zitten dit keer vanwege het heel zwaar lopen van de bout en ik bang was dat deze zou afbreken. de nieuwe riem erop gezet en de spanrol op de zelfde plaats vast gezet, er was duidelijk een aftekening waar deze had gezeten dus ging er vanuit dat dat goed is want ik heb geen riemspanningsmeter.
Alles verder opgebouwd dus auto starten en heel ff lopen, afslaan en niet meer aan de praat te krijgen.
HEEFT ER IEMAND EEN IDEE WAT ER NU WEER GAANDE KAN ZIJN
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de zwarte noodknop misschien ingedrukt tijdens het sleutelen? Deze zit op het binnenscherm bij de motorsteun en sluit bij een aanrijding de brandstofpomp af. Even een keer indrukken en opnieuw starten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ja dat heb ik inderdaad, had erover gelezen hier. gewoon om is te kijken hoe die werkt of je deze makkelijk kan indrukken maar ik voelde geen klik of zo dus hoe kan ik checken dat deze goed staat, ik heb inderdaad wel het idee dat er geen benzine of stroom komt. moet je een knopje voelen of zo van deze schakelaar, bedoel dan onder het rubber
welk type bougies horen er in deze xm thuis, deze is van 97. het gaat over een bougie met 1 of 2 boogjes naar de pit toe.
wat ik eruit heb gehaald was met 1 boogje naar de pit
in de vorige xm deze was van 95 zaten ze met 2 boogjes
fff de brandstof retourslang losmaken: komt er brandstof uitspuiten (staat nog wel druk op (Als !! de brandstof toevoer niet afgesloten is)) dan is het dus geen brandstof probleem….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Matthijs309 schreef:En vervolgens breekt je schroevendraaier of een tand van je vliegwiel.
Startmotor ff loshalen; daarachter zit een gat in het blok waar je een mooie pen of spijker kan duwen. Die schiet onmogelijk los en kan je lekker veel kracht zetten op de krukaspoulie bout, die wel ff iets vaster kan zitten dan je met een schroeiendraaiertje gaat tegenhouden
Heb je dat wel eens meegemaakt dan?
Verder had ik het niet over een “schroevendraaiertje” maar over een botte grote schroevendraaier (dus waarvan het breekbare uiteinde al af is).
Je zou trouwens verbaasd staan over wat een schroevendraaiertje tegen kan houden met bepaalde overbrengverhoudingen….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
citroen23 schreef:fff de brandstof retourslang losmaken: komt er brandstof uitspuiten (staat nog wel druk op (Als !! de brandstof toevoer niet afgesloten is)) dan is het dus geen brandstof probleem….........
Ook vonk controleren: zit het stekkertje aan je bobinegalerij wel goed vast?
volgens mij zit de steker er goed in want de veer zit er op, kan je dat meten met een testlampje
ik heb wel zón model maar ben zelf geen helder lichie met stroom in een auto
gezien de ruimte waar de schroevendraaier tussen moest steken had ik daar ook niet zoveel vertrouwen in want was ook bang dat deze zou kunnen wegschieten of kantelen. dus heb ik van een stukje hoeklijn van 3.2mm dik een hulpstuk vervaardigd zodat dit goed tussen de tanden past
bougiekabel lostrekken van een bougie, een losse/andere bougie in de kabel steken en dan op het blok leggen (of vastmaken met een tyrerap aan het blok) en zien of hij vonkt tijdens het starten.
Vonkt hij dan is het dus geen ontstekings probleem….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Het probleem is dat deze geen bougiekabels heeft, maar een bobinegalerij.
Ik heb het zelf gedaan door alle bougies los te maken en in de bobinegalerij te steken en daarna kijken of ze vonken. Dat moet dus met hulp: jij houdt de galerij vast en kijkt of ze vonken terwijl iemand anders start.
Ik weet niet of dat volgens het boekje is maar bij mij is niks gemold.
dit is een xm 2.0i 16v bouwjaar 97
heeft geen bougiekabels maar een bobineblok, dus kan het alleen maar checken in de stekker lijkt mij
maar wat ik al zei stroom in de auto is niet mijn sterkste kant