shortwave schreef:Begrijp ik, er moest ook eigenlijk staan: “Ze start niet, maar dat ligt aan de accu of aan de gloeibougies.
“Bougies de préchauffage” betekent inderdaad gloeibougies.
shortwave schreef:Maar in de advertentie vervolgt hij met:
Car je l’as fait démarrer au start pilote si besoin.
Met “je l’as” zal “je l’ai” bedoeld worden, maar dan nog snap ik die zin niet goed…
Fransen maken meer spelfouten dan wij Nederlanders. Bijna geen enkele Fransman weet hoe je dit goed schrijft.
Hij bedoelt inderdaad “je l’ai”.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Poekoek schreef:
Het is verdorie wel helemaal in Toulouse. Daar ga je niet zomaar even heen als je verder geen zekerheid hebt over de rijdbaarheid en de verdere staat van de auto. Van de andere kant is het wel Zuid-Frankrijk, dus is de auto minder blootgesteld geweest aan slecht weer.
Nu:C4 coupé (2004)
Eerder: BX Chic (1991)
C5 berline phase deux (2005)

Totaal aantal Berichten: 354
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hilko16TZI schreef:
Een flesje “Starte Pilote…” Dat verklaart een hoop! Dank.

Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ritmeester schreef:Poekoek schreef:
Het is verdorie wel helemaal in Toulouse. Daar ga je niet zomaar even heen als je verder geen zekerheid hebt over de rijdbaarheid en de verdere staat van de auto. Van de andere kant is het wel Zuid-Frankrijk, dus is de auto minder blootgesteld geweest aan slecht weer.
Yep, vraag maar aan Allochteun. Die ging op die mooie witte 19TRD af, die in werkelijkheid dus vooral verscheidene tinten roestbruin was gaan vertonen, ondanks dat dat exemplaar toch ook in het zuiden oud is geworden. Desalniettemin kan het wel een leuk avontuur zijn om bij zo’n buitenlandse BX te gaan kijken. Maak er dan gewoon een leuk uitje van, bij voorkeur samen met iemand die de taal beheerst en als “wingman” kan fungeren als je bij een kandidaat-BX gaat kijken, en stel je er op in dat het ook een roestbak kan zijn. In het ergste geval ben je gewoon lekker autootjes in het buitenland wezen bekijken. Heb ik 1 keertje gedaan (niet voor mezelf, en nee ik beheers geen Frans, helaas), en ik heb me prima vermaakt.
winnetou schreef:Desalniettemin kan het wel een leuk avontuur zijn om bij zo’n buitenlandse BX te gaan kijken. Maak er dan gewoon een leuk uitje van, bij voorkeur samen met iemand die de taal beheerst en als “wingman” kan fungeren als je bij een kandidaat-BX gaat kijken, en stel je er op in dat het ook een roestbak kan zijn. In het ergste geval ben je gewoon lekker autootjes in het buitenland wezen bekijken. Heb ik 1 keertje gedaan (niet voor mezelf, en nee ik beheers geen Frans, helaas), en ik heb me prima vermaakt.
Ik heb in de jaren 90 twee keen een Lancia Fulvia uit Italië gehaald. Heen met het vliegtuig en terugrijden. Maar die auto’s waren tevoren getipt door een echte sachverständige / liefhebber en vooraf in een commerciële garage voor zover nodig fahrbereit gemaakt. En nog viel achteraf één van de twee tegen: “restauratie” was op zijn Italiaans gedaan en gewoon nieuwe stukken over het oude scherm heen gelast. Dat natuurlijk vrolijk daaronder bleef doorrotten. Wat dat betreft zijn die Italianen net zo erg als de Fransen. Blij ook dat die expert perfect Engels spreekt, hij heeft als chirurg 15 jaar in Engeland gewerkt. Mijn Italiaans is echt in een beginnersstadium blijven steken en zelfs dat is wat weggezakt. Enfin, het waren alle twee wel verdomd fijne autootjes, zeker de Berlina, man, ik heb daar wat mee afgerally’d. 1600 motor erin gelepeld met twee grote dubbele Webers erop van 45 mm, ding liep 1:5…
We dwalen af.
Ik behoor nog tot de generatie die op school verplicht Frans heeft geleerd en daar ben ik achteraf verdomd blij om, Ik spreek het zeker niet vloeiend, maar kan me in ieder geval redelijk verstaanbaar maken en als er dan van de andere kant zo’n stortvloed van Franse brei over je heen wordt gestort kan ik vaak de essentie er nog wel uit halen. Ik zou daarom niet voor de taal iemand willen meenemen, maar we altijd wel een BX-amateur die goed kan inschatten wat er aan een auto moet gebeuren. Daarom is me deze ook net even te ver, dat doe je niet eventjes, of je moet met het vliegtuig gaan. Toulouse (thuisbasis van Airbus Industries) heeft zeker wel een vliegveld en er zal ook wel zo’n prijsvechter op vliegen.
Een witte leader, ik heb er nog nooit een in het wit gezien zijn deze niet alleen in grijs geleverd?
robinrossie schreef:Een witte leader, ik heb er nog nooit een in het wit gezien zijn deze niet alleen in grijs geleverd?
De BX Leader is geleverd in Gris Perlé (EVEcR) en Bleu Romantique (EPTcR).
Zo’n witte Leader heb ik nog nooit gezien en ik vraag me daarom ook af of het wel origineel is. Het kan echter zijn dat er voor de Duitse markt een optie was om de Leader in het wit te kopen.
Overigens vind ik deze witte Leader nóg mooier dan de Leader zoals we ‘m doorgaans kennen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX

Totaal aantal Berichten: 3865
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat witte staat ‘m eigenlijk best goed

Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
winnetou schreef:Ritmeester schreef:Poekoek schreef:
Yep, vraag maar aan Allochteun. Die ging op die mooie witte 19TRD af, die in werkelijkheid dus vooral verscheidene tinten roestbruin was gaan vertonen, ondanks dat dat exemplaar toch ook in het zuiden oud is geworden. Desalniettemin kan het wel een leuk avontuur zijn om bij zo’n buitenlandse BX te gaan kijken. Maak er dan gewoon een leuk uitje van, bij voorkeur samen met iemand die de taal beheerst en als “wingman” kan fungeren als je bij een kandidaat-BX gaat kijken, en stel je er op in dat het ook een roestbak kan zijn. In het ergste geval ben je gewoon lekker autootjes in het buitenland wezen bekijken. Heb ik 1 keertje gedaan (niet voor mezelf, en nee ik beheers geen Frans, helaas), en ik heb me prima vermaakt.
Hmm.. Voel door dit verhaal wederom de neiging op komen om een 83 jarige Fransoos met een eind hout te slaan. . De auto viel vies tegen, maar neemt niet weg dat het tripje gewoon leuk was. Frankrijk blijft een mooi land, en er twee dagen op uit was zeker niet onaangenaam. Gelukkig toch niet met lege handen teruggekomen, al gaat het nog wel wat zweet kosten om deze te krijgen zoals ik hem hebben wil
Dat roestbruine viel wel mee trouwens. Er zat alleen roest op de plekken waar de gaten overgingen in het chassis of het plaatwerk.
Allochteun schreef:Hmm.. Voel door dit verhaal wederom de neiging op komen om een 83 jarige Fransoos met een eind hout te slaan.
. De auto viel vies tegen, maar neemt niet weg dat het tripje gewoon leuk was. Frankrijk blijft een mooi land, en er twee dagen op uit was zeker niet onaangenaam. Gelukkig toch niet met lege handen teruggekomen, al gaat het nog wel wat zweet kosten om deze te krijgen zoals ik hem hebben wil
Dat roestbruine viel wel mee trouwens. Er zat alleen roest op de plekken waar de gaten overgingen in het chassis of het plaatwerk.
Ik heb je verhaal inderdaad ergens elders op dit forum gelezen. Het was ook in die discussie dat ook iemand aanraadde om gewoon 10 advertenties uit leboncoin (of natuurlijk een andere site, er zijn er wel meer) te pikken die allemaal relatief dicht bij elkaar liggen en die dan ook af te gaan.
Frankrijk is inderdaad een mooi land. Ik rijd al zo’n tien jaar elk jaar de Tulpenrallye en die is een week lang in Frankrijk. We starten ‘s maandags meestal ergens in midden/zuid Frankrijk, trekken de Franse (en soms ook, zoals dit jaar) de Zwitserse Alpen in, de Jura / Vogezen (met als vast onderdeel de Grand en Petit Ballon) en rijden in zes dagen over de meest fantastische kleine (rally)weggetjes terug om zaterdag aan te komen bij Hotel Huis ter Duijn in Noordwijk. Geweldig! BX’en doen daar niet aan mee, de leeftijdsgrens ligt bij 1972, jongere auto’s worden niet toegelaten.

Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Klopt helemaal. Alleen worden de BX’en ook in Frankrijk schaars, als je op zoek bent naar een type 1 diesel. Als ik nu bijvoorbeeld op leboncoin.fr kijk, staan er 26 te koop in heel Frankrijk.
Als je dan nog de wagens die op foto al afzichtelijk (gedeukt, rot, 4 ton gelopen) uitfiltert, blijven er ineens niet zo heel veel over, laat staan die bij elkaar “in de buurt” staan…
Deze al voorbij gekomen ???
http://www.rafs.nl/?page=car_detail&id=49
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
cpv?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Logisch, maar beetje rare manier van omschrijven