Ja Ja!!
Die oude 1400 was/is een stevig blokje
ik ben er niet voor niets een liefhebber van…..
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1400’s, al dan niet met de nieuwere TU motor, kochten wij graag in. Als leenauto, bedrijfshoer of winterbak waren ze perfect. Een 1600 of 1900, die wilden we niet eens hebben. Voor een 1400 gaven we meer dan voor een luxere. Als ik er aan terug denk hoe ontzettend veel 1900’s, Gti’s, 16v’s en sports we gesloopt hebben, simpelweg omdat ze als uitlener te duur waren of de gemiddelde bx-klant liever een kale 14 of fijne diesel had… Had je een bx 14 met een dagje apk-werk dan deed je dat gewoon, had je een gti, trs, sport of ander luxe ding dan ging ie gewoon uit elkaar of compleet naar de sloop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ook TU ?
Die mijd ik ...
[geen ketting meer]
Misschien ten onrechte.
Met dank aan Renault/Peugeot voor dat dwarse/liggende/gekantelde 1400 Douvrin-blokje
Renault 14 gebruikte dit blok als eerste dacht ik in 1218 cc vorm
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Tu is een prima motor. Gewoon iedere 80.000 een vers riempje en hooguit een keer een koppakking omdat ie olie gaat lekken op het hoekje. Verder gewoon goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En nu snap ik gelijk waarom die enkele 1600/1900 modellen zo duur zijn en er nog meer dan zat “goedkope” 1400 modellen te koop zijn
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prowl schreef:En nu snap ik gelijk waarom die enkele 1600/1900 modellen zo duur zijn en er nog meer dan zat “goedkope” 1400 modellen te koop zijn
Achteraf, he… ik weet wel dat er eens een Sport binnenkwam met parkeerschade aan de voor- en achterbumper. Die waren ook in 96 best duur en niet zomaar gebruikt te vinden. Auto ging dus gewoon naar de sloop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het zal misschien geen populaire mening zijn, maar een sport vind ik echt niet mooi. De motor daarentegen spreekt me wel weer aan. Maar dat is een beetje off-topic
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Ik geef je 100% gelijk
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
kaas schreef:Vermond
Bedankt voor de genomen moeite en keuring.En dat je dit wil delen
Dus Dekkers autobedrijf is wel een betrouwbaar adres gebleken.
Waar is de tijd gebleven dat je voor deze prijs een goede bx kon aanschaffen ?
Ik moet er wel even bijzeggen dat ik erg vriendelijk ben ontvangen en dat dit een inruiler is waar het bedrijf gewoon weer vanaf wil. Uitgebreide inspectie en proefrit was geen probleem. Als de bumperbalk iets rechter was geweest had ik ‘m wel meegenomen.
Ik moet er wel even bijzeggen dat ik erg vriendelijk ben ontvangen en dat dit een inruiler is waar het bedrijf gewoon weer vanaf wil. Uitgebreide inspectie en proefrit was geen probleem. Als de bumperbalk iets rechter was geweest had ik ‘m wel meegenomen.
Maar vertelde ze het je ook van die balk ?
Niet iedereen heeft de kennis [maar wellicht wel een kennis] om een auto zo ‘te keuren’
De Tu is een prima motor. Gewoon iedere 80.000 een vers riempje en hooguit een keer een koppakking omdat ie olie gaat lekken op het hoekje. Verder gewoon goed
.
Even een riempje en even de koppakking ach…
Niet iedereen heeft de/jouw [auto]riteit [ook al respecteren wij deze]
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Riem en koppakking is serieus veel simpeler bij een TU dan bij een XU. Als je een makkelijk te onderhouden BX wil hebben gaat er eigenlijk niets boven een TU’tje. En plenty ruimte rondom de motor om te manouvreren, dus je kan ook goed zien wat je doet. En bovendien vind ik ‘r eigenlijk wat mooier lopen dan een XU, die op mij toch altijd iets rauwer overkwam. Alleen was er helaas geen echt superdeluxe uitvoering mee te krijgen. Er mij iig niets bekend van een BX14TZE of iets dergelijks.
Maar goed, meestal gaan 1400 liefhebbers gelijk voor de allerkaalste versie met fietswieltjes. Rare jongens, die BX-rijders…... ahum.
Winnetou schreef
Riem en koppakking is serieus veel simpeler bij een TU dan bij een XU. Als je een makkelijk te onderhouden BX wil hebben gaat er eigenlijk niets boven een TU’tje. En bovendien vind ik ‘r eigenlijk wat mooier lopen dan een XU, die op mij toch altijd iets rauwer overkwam. Alleen was er helaas geen echt superdeluxe uitvoering mee te krijgen.
Ik weet niet of dit nu teveel off topic gaat worden maar….
Ik bedoel de [oude] 1400 [150 motoren] gekantelde dwars geplaatste motor [versnellingsbak in de motor].
Met een ketting als distributie.
Daarbij hoeft de ‘riem’ dus helemaal niet te worden vervangen. Die is er nml niet.
En de koppakking gaat niet kapot.
Maakt dus niet uit of deze serieus simpeler [te vervangen] is dan bij TU
Ik ben niet zo op de hoogte van nummers en dergelijke maar
XU zijn toch de 1600 en 1900 motoren? Of noemde men de oude 1400 ook zo??
Super de luxe maken we er NU zelf wel van. Makkelijk te doen als je die behoefte al voelt.
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja het ligt er maar net aan wat je belangrijk vind…
Ik heb liever wat meer onderhoud en dan een (te) lichte motor.
Ja je kan een 1.4 voorzien van alle luxe van een TZi/GTi.
Maar voor mij is een wat meer vermogen onderdeel van de luxe, en het vermogen en hogere koppel kan een 1.4 simpelweg niet leveren. Steker nog met alle luxe maak je hem alleen maar zwaarder.
Daarbij klinkt een 19 ook gewoon veel fijner