Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is best mogelijk.
Maar ik denk dus wel dat het aan je dynamo / spanningsregelaar ligt.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo, maar eens even iemand geregeld die ene spanningsmeter heeft en enigzins verstand heeft van elektronica.
Dynamo geeft niets af, dus daarmee zal ik in ieder geval aan de gang moeten.
Schade is pas te zien als de boel gedemonteerd is begreep ik.
Het oog viel echter ook op de startmotor.
Het relais bovenop de startmotor zit behoorlijk los, en dat schijnt ook geen aanrader te zijn.
Plan is dus om komend weekeind (zit morgen t/m vrijdag in Portugal ivm werk) de dynamo te demonteren en dan ook die startmotor eens nader te bekijken.
Heeft iemand hier ervaring met zo’n relais? De beste man wist namelijk niet hoe dat bij een BX in elkaar zit, maar wekte in ieder geval niet de indruk dat het verstandig was het zo te laten .
Is zo’n relais vast te zetten, kun je het relais individueel vervangen, of mag ik me gaan opmaken voor een nieuwe startmotor?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou beide laten reviseren. Weet je voor een x-aantal jaar weer zeker dat het goed is.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Lijkt me een goed verhaal.
De Dynamo vandaag gedemonteerd. Stond elders op het forum nog een beschrijving wat er lost moest, dus zo gebeurt. Paste allemaal net om de dynamo eruit te krijgen.
Dynamo opengemaakt, maar dat zag er niet best uit. Geen idee wat de exacte reden was waarom de boel niet functioneert, maar de algemene staat was beroerd.
Ligt nu bij een auto elektro zaak, met wat geluk maandag klaar en weer er in beunen.
Startmotor moet ook nog, maar het regende vandaag
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Even een update, mocht het iemand boeien .
Dynamo is vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Schade: € 135,-. Kan erger, inbouwen was uiteindelijk in een uurtje gebeurt.
Auto loopt dus weer, maar de startmoter is nog steeds niet goed.
Hij start perfect, daar niet van, maar toch iets wat nog moet gebeuren.
Heb de auto echter dagelijks nodig, dus ik wacht op een week dat mijn pa in het buitenland zit, zodat ik een week zijn auto kan annexeren
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Nog een vraagje.
Ik heb geprobeerd via het forum uit te vogelen hoe de startmotor te demonteren is.
Maar is het nu echt zo makkelijk als het lijkt?
Wat ik begrijp:
-3 bouten loshalen
-Stroomkabels loshalen
Één bout zou een probleem op kunnen leveren door de koppelingshevel, maar aangezien ik een automaat heb zal ik daar geen hinder hebben van in de weg zittende onderdelen? (op wat luchtslangen na).
Kan me haast niet voorstellen dat die Fransen het zo makkelijk hebben gemaakt
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het is zo makkelijk, maar als jij in de volgorde gaat werken die je beschrijft heb je na afloop waarschijnlijk een gebraden BX. Eerst de massa-kabel van de accu loshalen! Dan de bedrading van de starter losnemen en dan de bouten losdraaien.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Het was meer een lijstje, geen volgorde.
Heb gelukkig nog de helderheid van geest om de accu los te koppelen.
Vanmorgen had ik weer het vage probleem dat de ramen/ruitenwissers uitvielen na het starten van de auto.
Auto uit, ramen/ruitenwissers functioneren weer, starten, doet weer niets.
Nou is het volgens mij gebruikelijk dat de ruitenwissers en dergelijke uitgeschakeld worden als je de auto start. Na uiteindelijk lichtelijk geirriteerd een doffe dreun uitgedeeld te hebben op het stuur, begon mijn ruitenwisser weer vrolijk te wissen…
Kan het zijn dat het contactslot de electronica richting ramen en ruitenwissers afsluit tijdens het starten, maar dat er vervolgens iets blijft hangen? Of is het een typisch geval van stom toeval dat de boel weer begon te draaien na een dreun op het stuur?
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-09-2008
- BX TRD
- 2CV Special
- 2CV AZ
Hoi
Heb vorige week ook een BX 19 TRD Automatic gekocht, maar deze is uit 1986 en nog maar 118.000 km gereden, dus net ingereden.
Ben er tot nu toe zeer tevreden over
Groet
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het zou inderdaad je contactslot kunnen zijn. Ik zou het even proberen met een andere, die klik je zo om in het zekeringenbord.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een brak startrelais geeft anders ook van die vage storingen.
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ik ben er uit. Het is het contactslot.
Als ik de auto laat voorgloeien en vervolgens wil starten, draai je de sleutel naar voren. De sleutel draait echter niet helemaal terug na het starten, waardoor de elektronica uitgeschakeld blijft. Vervolgens draai je de sleutel ene halve mm terug, en slaan ruitenwissers en dergelijke weer aan.
Ander feit. Gisteren behoorlijk goed weggekomen.
Ik draaide met de BX achteruit de inrit af, toen ik een enorme knal hoorde linksvoor.
Auto direct stil gezet en uitgestapt.
Van wat ik zag werd ik niet bepaald vrolijk. Het linkervoorwiel stond helemaal achterover in het spatbord gedrukt. Waar het rechtervoorwiel nog naar rechts wees om te sturen, stond het linkervoorwiel haaks de andere kant op.
Ik vreesde inmiddels voor het leven van de BX, en besloot de krik eronder te zetten, om de schade te bekijken. Op het moment dat het wiel echter vrij kwam, gutste de olie uit de automatische versnellingsback.
Wat bleek: De fuseekogel linksvoor, is gisteren losgetrild, waarna de aandrijfas losgekomen was uit de versnellingsbak.
Tegen beter weten in de ANWB gebeld voor een sleepje. Ik stond namelijk in Bad Nieuweschans (voor de mensen die niet thuis zijn in de Groningse topografie, dat ligt een stuk dichter bij Kopenhagen dan bij mijn woonplaats Hilvarenbeek ).
De ANWB stuurde hulp, en wat bleek, hij kreeg de boel nog gefixt ook!
Hij heeft dik 2 uur met voorhamers op de veerpoot en ophanging staan rammen om alles op zijn plek te krijgen, paar liter verse olie in de automaat, en de dame reed weer.
Maar ik wil er liever niet aan denken wat er was gebeurt als dat kreng bij 120 op de snelweg was losgekomen…..
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Dan was het dáááááááág BX geweest! Op z’n minst…...... Je hebt echt mazzel gehad!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Dan was de BX het minste waar ik me zorgen over had gemaakt…
Goed, dat is dus niet gebeurt, belangrijkste is dat het niet nog een keer gebeurt.
Zo’n kogel moet toch niet zomaar los kunnen komen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan is die kogel dus een keer vervangen en daarna niet goed geborgd. Man, wat heb jij een mazzel gehad…bij 120 ben je dood namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste