1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Bdp-sensor..  ontstekingsproblemen
RAW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-11-2009

- 2CV 2cv6
- CX CX 20 RE
Gepost: 05 november 2009 12:01 AM

Beste forumleden

Mijn CX heeft de gewoonte ontwikkeld op allerlei momenten af te slaan. Wanneer ik dan weer start - met half tot volgas ivm de benzinelucht van een bijna verzopen motor - gebeurt er eerst niets (dwz. de statrmotor gaat wel rond maar hij start niet). Opeens slaat ie dan na 10 tot 20 seconden aan en is er niets meer aan de hand tot hij weer eens afslaat. De koude start is prima.
Als hij afslaat is dat alsof je het licht uitdoet: het is in één keer over zonder sputteren of hikken of wat dan ook. Soms wil hij met terugschakelen en de koppeling op laten komen wel weer tot leven gewekt worden maar meestal is het een kwestie van door blijven starten tot hij weer pakt.
Het gaat om een CX 20 reflex uit 83.
Volgens mijn Vraagbaak modellen 1974-1984 hebben alleen de 2400 en 2500 injectiemotoren een electronische ontsteking maar in mijn CX kan ik geen contactpuntjes vinden. Wanneer hij afslaat is de vonk vervolgens wel heel zielig. Ik ben uiteraard vergeten te kijken hoe de vonk is als hij wel goed loopt.( hoera, hij loopt, snel kinderen erin en wegrijden…)
Op het forum kom ik steeds de bdp-sensor tegen als veroorzaker van allerlei problemen bij warme motor.
Heb ik die ook? Waar zit-ie? en het meest belangrijk: kan dit ook de oorzaak van mijn problemen zijn?

Mvrgr Reinard

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 november 2009 12:12 AM
  [ # 1 ]

Topic verplaatst en andere topic gewist. De volgende keer is een melding net iets handiger, dan houden we de topiclijst mooi schoon.

Succes en welkom op het forum!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 05 november 2009 02:28 PM
  [ # 2 ]

Je hebt geen BDP sensor en wel degelijk een electronische ontsteking, van een bijzonder robuust type. OVer het algemeen zal het daar niet aan liggen tenzij er gewoon een probleem is met een draad die soms geen contact maakt, wat niet ondenkbaar is.

Bij de reflex motoren is de boosdoener meestal de carburateur. Brandstoffilter heb ik ook weleens meegemaakt. Carterontluchting wil vaak troep aanvoeren naar de carb bij de ‘douvrin’ motoren zoals er in jouw reflex zitten, dat is het weer een kwestie van de carb schoonmaken. Komt vaak voor bij reflexen met hoge(re) kilometerstanden.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
familiale
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 05 november 2009 04:48 PM
  [ # 3 ]

@ sans-pareil

Ik heb een douvrin 20 reflex familiale bwjr 1982, maar daar zitten wel contactpuntjes in en geen elektronische ontsteking, is dat in die paar jaar dan gewijzigd ??
Of is ALBA gewoon de spreekwoordelijke vreemde eend.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 november 2009 04:53 PM
  [ # 4 ]

Vanaf zo’n beetje ‘81/‘82 hebben de 2L “douvrin” blokken een electronische ontsteking gekregen. Dit is een systeem met een spoeltje en verschilt wezenlijk van de ontsteking van de 2400 motoren. Zoals Sans al roept: zeer robuust. Wat gaat er mis? Slechte bedrading, maar veel al nog veel meer: slechte stekkers op die bedrading. Ik zou zeker beginnen met nieuwe stekkertjes op de aansluitingen van de bobine. Helpt dat niet dan kun je overwegen de module te vervangen. Dat is het zwarte blokje op de aluminium koelplaat achter de eerder genoemde bobine.

Maar eerst de stekkertjes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RAW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-11-2009

- 2CV 2cv6
- CX CX 20 RE
Gepost: 09 november 2009 01:08 AM
  [ # 5 ]

Nieuwe stekkertjes en carburateur schoongemaakt….
Nog steeds hetzelfde probleem. shout
Is er iemand die mij een module (het zwarte blokje, zie boven) kan leveren.
Een suggestie waar ik verder nog kan zoeken is natuurlijk ook welkom

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 09 november 2009 05:15 PM
  [ # 6 ]
Reinard schreef:

Nieuwe stekkertjes en carburateur schoongemaakt….
Nog steeds hetzelfde probleem. shout
Is er iemand die mij een module (het zwarte blokje, zie boven) kan leveren.
Een suggestie waar ik verder nog kan zoeken is natuurlijk ook welkom

even de dikke zwarte draad volgen vanaf de stroom verdeler naar de onstek.module [richting linker koplamp/accu ]
zo ongeveer halfweg zit ook nog een 3-polige stekker, heb je die al eens geprobeerd
desnoods er tussen uit knippen en de draadjes 1 voor1 aan elkaar zetten

ik heb hetzelfde probleem met een 22 trs , zo om de 8 weken moet ik even aan die stekker morrelen en dan doet t’ie het weer
salut

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 14 november 2009 11:18 PM
  [ # 7 ]

Zo’n module zat ook in mijn GSA X1 (en in mijn 22 TRS, inderdaad). Bij de GSA eens héél lang aan het puzzelen geweest met wel-niet inhouden van de motor, totdat ze gewoon niet meer startte. Met hulp:
- geen signaal van module naar bobine (constant 12V als ik me goed herinner, geen onderbreking die er wel hoort te zijn).
- module vervangen: zelfde, hmmmm
- stekker opengebroken (tja, ging niet echt zonder te slopen): 1 draad had blijkbaar al jaren contact gemaakt via hoop groene oxidatie en was nu helemaal afgebroken!
- gebruikte draadbundel (van verdeler naar module) erop en gaan weer!
Uren zoekwerk, minuten vervangwerk Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 27 januari 2010 09:59 PM
  [ # 8 ]

hallo mijn auto heb ik gister avond bij huis geparkeerd.
de volgende dag wil de auto niet meer aanpakken.

de motor gaat rond maar pakt niet aan
de bougie krijgt geen vonk van de bobine.
ik heb twee nieuwe bdp sensoren uitgewisseld.

maar nog steeds geen vonk !

weet iemand waar ik verder kan zoeken ?

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 27 januari 2010 10:18 PM
  [ # 9 ]
sander-pallas schreef:

hallo mijn auto heb ik gister avond bij huis geparkeerd.
de volgende dag wil de auto niet meer aanpakken.

de motor gaat rond maar pakt niet aan
de bougie krijgt geen vonk van de bobine.
ik heb twee nieuwe bdp sensoren uitgewisseld.

maar nog steeds geen vonk !

weet iemand waar ik verder kan zoeken ?

komt er spannning op de bobine, kapotte bobine, verdeler ?

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2010 10:59 PM
  [ # 10 ]
Mark Gielen schreef:
sander-pallas schreef:

hallo mijn auto heb ik gister avond bij huis geparkeerd.
de volgende dag wil de auto niet meer aanpakken.

de motor gaat rond maar pakt niet aan
de bougie krijgt geen vonk van de bobine.
ik heb twee nieuwe bdp sensoren uitgewisseld.

maar nog steeds geen vonk !

weet iemand waar ik verder kan zoeken ?

komt er spannning op de bobine, kapotte bobine, verdeler ?

Mark

Hij heeft het over BDP-sensors…dus heeft ‘ie een 25IE motor. Die hebben geen verdeler, wel 2 bobines en een ontstekingsmodule (zwart kastje met 2 grote stekkers eraan). Krijgen alle bougies geen vonk of 2 van de 4?
Heb je de bougie tijdens het testen wel massa laten maken? Misschien een lullige vraag, maar toch…


Maarreeeh…. ging het hier oorspronkelijk niet over de startproblemen van een 20 Reflex???  huh

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 28 januari 2010 12:47 AM
  [ # 11 ]

mijn auto is idd een cx 2500ie automaat met dubbele bobine en twee bdp sensoren

staat wel een plus op de bobine

maar word niet aangestuurd door de computer

ik heb de laatste bougie gecontroleerd daar komt geen vonk

de andere die heb ik niet getest

kan het misschien zijn dat de computer geen stroom krijgt door een defect relais

ik hoor het graag

Profiel  
 
Gepost: 28 januari 2010 02:27 AM
  [ # 12 ]
sander-pallas schreef:

mijn auto is idd een cx 2500ie automaat met dubbele bobine en twee bdp sensoren

staat wel een plus op de bobine

maar word niet aangestuurd door de computer

ik heb de laatste bougie gecontroleerd daar komt geen vonk

de andere die heb ik niet getest

kan het misschien zijn dat de computer geen stroom krijgt door een defect relais

ik hoor het graag

 

Computer zelf kan ook kapot zijn. Of gecorrodeerde/losse stekkers?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 28 januari 2010 01:55 PM
  [ # 13 ]

mijne staat ook stil (GTi T2), start niet, of opeens wel

probleem lijkt te liggen in een van de stekkers i/d kabelboom, boven de linker veerpoot.
als ik deze wiebel, stoort deze. gaf eerder ook problemen !
deze ga ik zo er uitknippen en doorverbinden.

ik zou zeggen, maak een rondje stekkers, neem deze zeker mee !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 28 januari 2010 08:21 PM
  [ # 14 ]

weet iemand wat de werking is van de bdp sensor?

maak contact of onderbreek contact ?

kan ik die meten met een multi meter ?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 januari 2010 10:21 PM
  [ # 15 ]
La Léo schreef:
sander-pallas schreef:

mijn auto is idd een cx 2500ie automaat met dubbele bobine en twee bdp sensoren

staat wel een plus op de bobine

maar word niet aangestuurd door de computer

ik heb de laatste bougie gecontroleerd daar komt geen vonk

de andere die heb ik niet getest

kan het misschien zijn dat de computer geen stroom krijgt door een defect relais

ik hoor het graag

 

Computer zelf kan ook kapot zijn. Of gecorrodeerde/losse stekkers?

Of het ontstekingsrelais (het grote blauwe Bosch relais) is kapot…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook