













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is het injectie-relais.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
sander-pallas schreef:weet iemand wat de werking is van de bdp sensor?
maak contact of onderbreek contact ?
kan ik die meten met een multi meter ?
Het is een spoeltje met een magneetkern dat een pulsje afgeeft bij het langskomen van de tanden van het vliegwiel. De ene geeft 1 puls per omwenteling en de andere geeft een treintje, voor elke tand 1. Deze pulstreintjes worden gebruikt om je injectie en ontsteking te regelen. Multi-meter zal niet veel weergeven maar als je bougie vonkt doen ze het. Voor meer details zijn er experts op het forum.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
ik heb het probleem gevonden stekers van de onsteking en injectie computer.
even los gekoppeld en weer aan gedrukt.
en ja hoor starten maar als van ouds.
bedankt voor de goede informatie.



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
de afgelopen dagen wilde de cx alleen starten als ik voor de tijd de stekkers van de outnstekings computer heb losgekoppeld en weer heb aan gekoppeld.
mijn vraag is nu eigenlijk
waar uit bestaat het ontsteking systeem
1 bdp sensoren
2 computer
3 bobine
4 bougie kabels
5 bougie.
of zit er nog meer elektronica tussen
m.v.g Sander
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Sander,
Ik heb een zeer gedetailleerde handleiding over de injectie van de 2400 motor. Als je per PB je mailadres geeft, stuur ik hem op.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
ter info op dit moment heb ik geen vonk van de boubine



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
kan iemand mij vertellen wat dit voor een onderdeel is.
en of die ook in een citroen cx 2500 ie automaat auto zit ?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een ontstekingmodule, en die zit NIET in deze vorm op een 2500i.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
sander-pallas schreef:ter info op dit moment heb ik geen vonk van de boubine
Sander, jouw auto heeft TWEE bobines. Elke bobine is direct via de kabels verbonden met 2 van de 4 bougies. Het zou helpen voor de diagnose, als je kan vaststellen of er dus 2 bougies geen vonk krijgen, of alle 4 niet. In het laatste geval lijkt het mij heel sterk dat beide bobines plotseling kapot zijn en moet je het eerder zoeken in de ontstekingscomputer of de bedrading/stekkers daarvan. deze stuurt namelijk beide bobines aan.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
komt geen vonk op alle vier de bougie kabels
ga morgen een andere onstekings computer halen.
ik vraag me alleen af of ik niets over het hoofd zie
de twee bdp sensoren zijn uitgewisseld voor twee andere
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als ze wil starten nadat je de stekkers op de ontstekingscomputer hebt losgetrokken en weer aangedrukt, lijkt een kabelbreuk mij het meest waarschijnlijk. Vooral omdat ze een tijdje daarna weer niet start.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
sander-pallas schreef:
ga morgen een andere onstekings computer halen.
Let er goed op dat het een exemplaar is, afkomstig uit een auto die ook TWEE BDP-sensors heeft. Latere 2500s hadden n.l maar één sensor en dus ook een andere -hierop aangepaste- ontstekingscomputer!!
Helaas is het met dit soort problemen altijd een kwestie van logischerwijs testen en uitsluiten. Je begint met het simpelste. Dit heb je nu gedaan, maar je moet er niet gek van opkijken, als er uiteindelijk toch gewoon een stekker gaar blijkt te zijn, of ‘ergens’ een draadbreukje is opgetreden.
EDIT: Peter, je was me nèt voor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
ik heb zo net de computer open gehaald en ik kan zien dat er ooit in gesoldeerd is door iemand anders dan de fabriek om dat de soldeer punten anders zijn aan gesoldeers
is het bekabeling van de onsteking helemaal verwerkt in de bedrading van de auto.
of is het redelijk goed uit tewisselen ?
ik ga de oude computer meenemen om de nummers te vergelijken



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
vandaag even bij bonhof geweest voor een onstekings computer.
en heb een goede voor weinig op de kop kunnen tikken.
een maal thuis pluggen die computer.
na slecht starten gaat op eens de dame weer mooi geluidje horen
eerst leek het of de motor op drie cilinders draaide.
maar waarschijnlijk gewoon flink verzopen in de benzine van de injectie.
nou maar afwachten of alles goed blijft



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
mijn andere computer doet al weereen lange tijd goede diensten.
soms moet ik wel de bdp schoon maken.
zijn die sensoren nog nieuw leverbaar en welke prijs moet ik aan denken.