Zo, bij mijn 200ste bericht ook maar eens de avatar veranderd van DS naar XM!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
DSuper1970 schreef:Okay, tijdsrelais interieur verlichting, hoewel die bij mij al snel uit gaat. FLink relais ook voor die lampjes.
Met de deuren open na ongeveer 10 minuten zou de interieur verlichting moeten doven. Ik weet niet of dit jiost is maar is gelezen in een aprres vente enige jaren geleden dat het relais hiervoor in de vzessen zich onder het dahboka moet zitten. Mijn lampem blijven branden maar ik heb dat relais ook niet zoals te zien is op mijn avatar
Groet
Winus.
Miss. zou je het een keer willen proberen )de portieren 10 min open houden), dan is dat mysterie wat mij betreft ook weer (niet?) opgelost.
mia macchina è presto per rubare
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Klopt inderdaad, na 10 min dooft de interieur verlichting en de verlichting in de portieren.
Althans bij mijn beide V6’en zowel type 1 als type 2
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
” Diravi bol” is de centrifugaal regelaar die afhankelijk van je snelheid de in je stuur regelt: ga je harder drukt de diravi harder ” naar het midden” . tegen de 200km/u rijdt je op rails.
Onderstaand plaatje al eens eerder geplaatst maar kan het ff niet terug vinden, of is dat verloren in de forum-crash?
De ” bol” = regelaar is het ding rechts boven in het plaatje:
Ander plaatje van’t zelfde: (en…. alweer de “bol” = regelaar rechts boven!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Oh ja, de dorpel verlichting gaat na een tijd WEL uit. Kwam ik achter tijdens het klussen zeg maar. Ik bedoelde eigenlijk dat de plafonierre snel uitgaat als je in het de auto stapt en de deur dicht doet; heb dan vaak mijn contactslot nog niet gevonden…
Vandaag weer eens een langer ritje gemaakt. Kom er achter, althans bij mijn V6 aut, dat 50km/uur een rot snelheid is voor de XM. Hij schakelt dan vaak terug en weer op. IS een beetje onrustig. Bij 60-65 gaat dat lekkerder maar ja, dan rijd je weer te hard binnen bebouwde kom.
Iemand dezelfde ervaring of is dit wellict “exemplarisch” ???
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik had met mijn type 1 dat het soms leek of de bak twijfelde wel of niet terug schakelen, hetgeen soms in hevig schokken van de bak/auto ontaarde. toendertijd trok ik als ik de bebouwde kom in kwam automatisch de hendel al in zijn 3.
Je hoeft daarvoor geen knop in te drukken of wat dan ook, en dorp uit accelerent schoof ik hem dan weer naar de Drive.
Mijn huidige dame heeft die nukken niet, terwijl de automaatbak uit mijn oude ‘90 dame van ‘99 was (daar kawamen we achter tijdens het slopen) Dus die bak is nog 5 jaar jonger als mijn huidige bak.
Maar ik heb nooit gezocht waar het ‘m in zat…......
Nou Mark, het is gelukkig geen hevig schokken, maar het is net of ze twijfelt. Als je in een treintje achter elkaar in een bebouwde kom rijd zitten er altijd tussen die dan weer 45 rijden en dan weer 55. Lift je je voet om vaart te minderen schakelt ze weer terug waardoor je meer vaart mindert dan je zou willen. Meer gas levert dan weer opschakelen.
Goed om te horen dat het gewoon is, duidelijk een slecht keuze moment/instelling van de bak. Alhoewel, was destijds 60km/u niet de toegestane snelheid in de Franse bebouwde kom? Dan is het wel verklaarbaar. Waarom is trouwens mijn snelheidsmeter tussen 50 en 60km aanduiding rood geaceerd? IS dat eigenlijk voor de handbakversies?
Die tip van zijn 3 had ik nog niet aan gedacht, is een goeie Ben nog helemaal niet in “1”, “2” en “3” vast geweest.
Sweef! Thanx voor de duidelijke technische diravi tekening. Afgelopen zondag was ik even geschrokken. We reden vanuit Belgie over de A67 naar Eindhoven en ik wilde wel eens wat harder uitproberen. Bij 180km/u kwam er een windvlaag van links waar de XM heftig op reageerde; net alsof ze een stap opzij naar rechts zette. Geen prettig gevoel bij die snelheden!
Het gebeurde allemaal in een split-second, dus daarna ging het nog steeds als een speer. Er viel ook niks aan te corrigeren, maar ik ben dit van mijn Saab9-5 turbo niet gewend!!! Ben uiteraard rustiger gaan rijden, maar ben huiverig om weer deze snelheid te rijden. OF zou het een truck van Eurlings zijn???
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Willem, de Exclusive serie1 had ook V6 emblemen op de voorschermen. Pas bij de serie2 is dit veranderd naar Exclusive.
@Lampie, met diravi heb je 8 bollen: 4 veerbollen, 2 hydractivebollen, 1 voorraadbol en 1 diravibol(overigens dezelfde 62bar bol als voorraadbol, maar dan aan bestuurderskant onderin op een subframe gemonteerd met een grote slangenklem om vibraties tegen te gaan)
@DSuper, goed bezig en zie je nou wel dat sleutelen aan je eigen auto leuk kan zijn .
De binnenverlichting gaat idd vrij snel uit wanneer het contact wordt aangezet, met een knopje (lampafbeelding erop met een gele lichtindicatie indien ingeschakeld) aan de linker rij achter het stuur kun je alle binnenverlichting tegelijk in en uitschakelen.
De binnenverlichting blijft 10 min branden indien een deur geopend blijft en schakelt duidelijk uit met de relaisklik.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
DSuper,
vreemd die ervaring met zijwind in je XM. Bij mij was het juist een eye opener hoe de XM reageerde op zijwind of een gat in de weg of andere narigheid waarbij een normale auto een zwiepert kan maken. Mijn XM blijft wonderbaarlijk strak in de rails. Nog nooit zoiets meegemaakt.
Rijd nu sonds kort (ook) in een nieuwe C5 op gewone veren en natuurlijk zonder diravi: eerlijk een prima auto, maar toch, XM met bollen diravi is iets bijzonders. ook nog vergeleken bij zo’n heel nieuwe auto.
Dus misschine even ook anderen hier horen, (al is die diravi discussie vaak gevoeerd; dat hoeft niet opnieuw): hoe hoort ie te reageren op zijwind??
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb ook geen last van zijwind en de mijne heeft ook geen stapje opzij gedaan met veel of plotselinge zijwind. Werkt het hydractive en diravi systeem wel goed bij jouw XM? Je hebt geen referentie hoe het hoort te werken bij een XM, misschien toch nog met de mijne rijden?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
hoe hoort ie te reageren op zijwind??
Niet of nouwelijks is mijn ervaring. Ik vind het in iedegeval heerlijk rijden.
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 13-06-2006
- C5 break exclusive
DSuper1970 schreef:Kom er achter, althans bij mijn V6 aut, dat 50km/uur een rot snelheid is voor de XM. Hij schakelt dan vaak terug en weer op. IS een beetje onrustig. Bij 60-65 gaat dat lekkerder maar ja, dan rijd je weer te hard binnen bebouwde kom.
Iemand dezelfde ervaring of is dit wellict “exemplarisch” ???
met de TD auto ligt dit punt op zestig km per uur. Waarschijnlijk is dit zo gekozen in verband met het moment van de bak. ls ie te vroeg opschakelt zijn de krachten te groot en gaat de bak aan gort. Persoonlijk vind ik dit jammer aangezien je langdurig in de 2e versnelling moet rijden met navenant verbruik en geluid. Pas tegen de 60 km schakelt de bak naar 3 en weer terug naar twee bij vijftig…
Dus dat idee van Mark is eigenlijk wat ik zoek.
@ Marc, kun al rijdende vanuit D de pook naar drie trekken?
Wat is de volgorde van de ZF PRND321 of PRND123\, zal wel de eerste zijn, lijkt me logisch
Groet, Winus
mia macchina è presto per rubare
@Sweef ; ik vond het ook een rare ervaring. Ze zal echt geen stap opzij hebben gedaan, da’s onmogelijk, maar zo was het gevoel. Ook dat je dus die split-second het gevoel hebt even niet alles onder controle te hebben. Voel ik dan in mijn midddenrif brrrr…
Misschien was het ook maar alleen een beweging van de carrosserie en bleef het onderstel gewoon zo vast als een huis op de weg.
Heb met mijn CX tijdens de 3 jaar dat ik haar had nog nooit meegemaakt. Inderdaad op rails ging dat altijd, zeker met gas erop. Mijn vrouw merkte er dan ook niets van, hoorde mij aleen maar zeggen “wooowww”. “Woooww wat?” vroeg ze toen.
Ik heb een verkeerde maat banden erop, 195 ipv 205 maar goed dat lijkt me geen probleem.
@JP! Had je al even gemist!! Ja! krijg inderdaad schik in dat uitzoeken en een beetje sleutelen. MAar grotere technische reparaties zijn aan mij niet besteed hoor!
En inderdaad, heb geen referenties met andere XM’s…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Dsuper1970,
Wat je aangeeft over zijwind herken ik wel hoor. Ik heb anderhalf jaar van utrecht naar Almere gereden en dan heb je bijn aaltijd de wind vol van opzij op je XM staan.
Het is idd niet zo dat je een stap opzij doet, maar er zijn van die momeneten van onbehaag zullen we maar zeggen.
Overigens, nu ik dwangmatig in een Passat rij en de afgelopen dagen ook de wind van alle kanten heb gekregen kan ik wel stellen dat je in een XM er veel minder last van hebt.
Wellicht dat het met de vorm te maken heeft. Ik heb altijd begrepen dat naarmate een voertuig meer tegen de waterdruppel vorm aan zit, de ideale aerodynamsche vorm, deze meer last krijgt van zijwind.
De Xm is niet druppel vormig maar wigvormig, als je het zo kan noemen.
gompy58 schreef:Dsuper1970,
Wat je aangeeft over zijwind herken ik wel hoor. Ik heb anderhalf jaar van utrecht naar Almere gereden en dan heb je bijn aaltijd de wind vol van opzij op je XM staan.Het is idd niet zo dat je een stap opzij doet, maar er zijn van die momeneten van onbehaag zullen we maar zeggen.
Overigens, nu ik dwangmatig in een Passat rij en de afgelopen dagen ook de wind van alle kanten heb gekregen kan ik wel stellen dat je in een XM er veel minder last van hebt.
Wellicht dat het met de vorm te maken heeft. Ik heb altijd begrepen dat naarmate een voertuig meer tegen de waterdruppel vorm aan zit, de ideale aerodynamsche vorm, deze meer last krijgt van zijwind.
De Xm is niet druppel vormig maar wigvormig, als je het zo kan noemen.
Inderdaad Gompy, gevoel van onbehaag. Nou binnenkort als ik alleen in de XM zit nog maar eens proberen!
En tsja, een VW, heb met je te doen hoor. Stuurt als een boot natuurlijk, zo van daar komt een bocht aan begin maar vast aan het stuur te draaien…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!