Ik vind een XM zonder Diravi ook lekker op de weg liggen, ook bij hoge snelheid bij van die fijne Autobahn bochten. Vroeger reden m’n ouders in een Audi 100, de overstap naar de XM was echt heel groot. Die Audi moest zich als het ware eerst zetten in de bocht. De XM had daar (bij volle bepakking) geen last van.
Ik heb wel een XM gehad waarbij de Diravi niet goed werkte. Die bleef in de lichte stand staan, dan ben je wel continu aan het corrigeren.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
@ TurboCT: zeker, 220 was gewoon een snelheid die prima te doen was. Bij 200 was het vertrouwen net zo groot als bij 120.
Met het sportonderstel aan heb ik afgelopen zaterdagavond de A1 naar A35 bocht met 180 genomen (geen indianenverhaal, er zat een forummer naast die het kan beamen). Dan zit je wel redelijk op de max, maar het is dan ook nog wel een behoorlijke bocht.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DSuper1970 schreef:Afgelopen zondag was ik even geschrokken. We reden vanuit Belgie over de A67 naar Eindhoven en ik wilde wel eens wat harder uitproberen. Bij 180km/u kwam er een windvlaag van links waar de XM heftig op reageerde; net alsof ze een stap opzij naar rechts zette. Geen prettig gevoel bij die snelheden!
Toch is dat niet normaal. Ik zou een heel goed kijken naar de draagarm-rubbers van de voorwielophanging en als daar niets aan te zien is de wiel-geometrie eens laten nameten bij een bandenspecialist. Wellicht klopt er iets niet aan het camber/caster vanwege een bv kromme draagarm. Ik heb dat toch al zeker een keer of wat meegemaakt bij een Xm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
citrohanxm schreef:DSuper1970 schreef:Kom er achter, althans bij mijn V6 aut, dat 50km/uur een rot snelheid is voor de XM. Hij schakelt dan vaak terug en weer op. IS een beetje onrustig. Bij 60-65 gaat dat lekkerder maar ja, dan rijd je weer te hard binnen bebouwde kom.
Iemand dezelfde ervaring of is dit wellict “exemplarisch” ???
met de TD auto ligt dit punt op zestig km per uur. Waarschijnlijk is dit zo gekozen in verband met het moment van de bak. ls ie te vroeg opschakelt zijn de krachten te groot en gaat de bak aan gort. Persoonlijk vind ik dit jammer aangezien je langdurig in de 2e versnelling moet rijden met navenant verbruik en geluid. Pas tegen de 60 km schakelt de bak naar 3 en weer terug naar twee bij vijftig…
Dus dat idee van Mark is eigenlijk wat ik zoek.@ Marc, kun al rijdende vanuit D de pook naar drie trekken?
Wat is de volgorde van de ZF PRND321 of PRND123\, zal wel de eerste zijn, lijkt me logisch
Groet, Winus
Bij mijn 2.1 TD AUT ligt het punt tussen 2 en 3 rond de 50 (iets erboven) en ik vond dit ook rete-irritant. Ik denk alleen niet dat het aan het blok ligt, misschien aan de bak? Ik heb een 4HP18. Winus heb jij misschien een 4HP20?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Poekoek schreef:@ TurboCT: zeker, 220 was gewoon een snelheid die prima te doen was. Bij 200 was het vertrouwen net zo groot als bij 120.
Met het sportonderstel aan heb ik afgelopen zaterdagavond de A1 naar A35 bocht met 180 genomen (geen indianenverhaal, er zat een forummer naast die het kan beamen). Dan zit je wel redelijk op de max, maar het is dan ook nog wel een behoorlijke bocht.
Welke precies? er zijn nogal wat bochten van A1 naar A35. Een echte graadmeter daar is de bocht vanuit Hengelo richting Deventer bij knooppunt Azelo de A1 op. Het eerste deel naar rechts kan heel hard, het tweede deel naar links is een stuk spannender.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Mijn V6 automaat schakelt ook rond de 50 over. Denk gewoon een ongelukkig gekozen schakelmoment.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brian schreef:citrohanxm schreef:DSuper1970 schreef:Kom er achter, althans bij mijn V6 aut, dat 50km/uur een rot snelheid is voor de XM. Hij schakelt dan vaak terug en weer op. IS een beetje onrustig. Bij 60-65 gaat dat lekkerder maar ja, dan rijd je weer te hard binnen bebouwde kom.
Iemand dezelfde ervaring of is dit wellict “exemplarisch” ???
met de TD auto ligt dit punt op zestig km per uur. Waarschijnlijk is dit zo gekozen in verband met het moment van de bak. ls ie te vroeg opschakelt zijn de krachten te groot en gaat de bak aan gort. Persoonlijk vind ik dit jammer aangezien je langdurig in de 2e versnelling moet rijden met navenant verbruik en geluid. Pas tegen de 60 km schakelt de bak naar 3 en weer terug naar twee bij vijftig…
Dus dat idee van Mark is eigenlijk wat ik zoek.@ Marc, kun al rijdende vanuit D de pook naar drie trekken?
Wat is de volgorde van de ZF PRND321 of PRND123\, zal wel de eerste zijn, lijkt me logisch
Groet, WinusBij mijn 2.1 TD AUT ligt het punt tussen 2 en 3 rond de 50 (iets erboven) en ik vond dit ook rete-irritant. Ik denk alleen niet dat het aan het blok ligt, misschien aan de bak? Ik heb een 4HP18. Winus heb jij misschien een 4HP20?
Ik zie het al, jouw 2.1TD AUT is uit het 4HP20 tijdperk. Daar zullen ze wel een ander schakelmoment hebben gekozen. Lucky You
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Brian schreef:Poekoek schreef:@ TurboCT: zeker, 220 was gewoon een snelheid die prima te doen was. Bij 200 was het vertrouwen net zo groot als bij 120.
Met het sportonderstel aan heb ik afgelopen zaterdagavond de A1 naar A35 bocht met 180 genomen (geen indianenverhaal, er zat een forummer naast die het kan beamen). Dan zit je wel redelijk op de max, maar het is dan ook nog wel een behoorlijke bocht.
Welke precies? er zijn nogal wat bochten van A1 naar A35. Een echte graadmeter daar is de bocht vanuit Hengelo richting Deventer bij knooppunt Azelo de A1 op. Het eerste deel naar rechts kan heel hard, het tweede deel naar links is een stuk spannender.
Als je uit de richting Deventer komt de A35 op (afslag richting Hengelo/Enschede).
De bocht vanuit Hengelo richting Deventer (dus van A35 op A1) is inderdaad lekker pittig. Afgelopen zondagochtend nog even geprobeerd, in het laatste stuk zat ik zo op 125 per uur en dat is daar geloof ik ook wel redelijk de max (kon beide banen gebruiken). Over de wegligging hoor je mij niet klagen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Deventer richting Hengelo is idd een fantastisch snelle bocht.
De andere kant op red ik met mijn Break 120 op de linker baan, met de DS 100+. Beide moet volgens mij nog wel harder kunne, maar ik rij daar meesstal met vrouw en kinderen. Vrouwlief gaat eerder piepen dan de banden
Wel of niet sportstand maakt niet uit. Als je zo hard door zulke bochten gaat schakelt de VC toch wel naar de harde mode.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Misschien idee voor een nieuw topic?
“Mijn lekkerste XM bocht”.
Simpelweg lokatie / omstandigheden en snelheid aangeven. evt een fotootje erbij en karren maar!
Ik vind een heel lekkere als ik van de A50 uit het zuiden aankom op de A12: Grijsoord.
Buitenbocht insturen, binnenbocht uitsturen naar de 2e baan, snel invoegen want die 2e baan wordt direkt geknepen en dan gelijk door naar de 3e baan op de A12. Snelheid denk ik 160, maar zal het weer eens testen.
Een heel slechte is juist als je de A12 daar afgaat naar de A50 richting zuid: Die bocht is nààr!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
sweef schreef:Misschien idee voor een nieuw topic?
“Mijn lekkerste XM bocht”.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hoe bevalt de XM nou eigenlijk qua rijden etc., Mike?
Poekoek schreef:Brian schreef:Poekoek schreef:@ TurboCT: zeker, 220 was gewoon een snelheid die prima te doen was. Bij 200 was het vertrouwen net zo groot als bij 120.
Met het sportonderstel aan heb ik afgelopen zaterdagavond de A1 naar A35 bocht met 180 genomen (geen indianenverhaal, er zat een forummer naast die het kan beamen). Dan zit je wel redelijk op de max, maar het is dan ook nog wel een behoorlijke bocht.
Welke precies? er zijn nogal wat bochten van A1 naar A35. Een echte graadmeter daar is de bocht vanuit Hengelo richting Deventer bij knooppunt Azelo de A1 op. Het eerste deel naar rechts kan heel hard, het tweede deel naar links is een stuk spannender.
Als je uit de richting Deventer komt de A35 op (afslag richting Hengelo/Enschede).
De bocht vanuit Hengelo richting Deventer (dus van A35 op A1) is inderdaad lekker pittig. Afgelopen zondagochtend nog even geprobeerd, in het laatste stuk zat ik zo op 125 per uur en dat is daar geloof ik ook wel redelijk de max (kon beide banen gebruiken). Over de wegligging hoor je mij niet klagen!
dus jullie zijn die vogels die met een noodgang op het uiterste moment in die bochten nog ff invoegen, zo op de rand van de verdrijvingsvlakken, liefst met aantrekkendgebruik van de linker handel…
En ik maar denken dat je voor dat gedrag een VAG wagen en een petje moest hebben….
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nee hoor, gewoon als het rustig is en de baan vrij.
DSuper1970 schreef:Oh ja, de dorpel verlichting gaat na een tijd WEL uit. Kwam ik achter tijdens het klussen zeg maar. Ik bedoelde eigenlijk dat de plafonierre snel uitgaat als je in het de auto stapt en de deur dicht doet; heb dan vaak mijn contactslot nog niet gevonden…
Vandaag weer eens een langer ritje gemaakt. Kom er achter, althans bij mijn V6 aut, dat 50km/uur een rot snelheid is voor de XM. Hij schakelt dan vaak terug en weer op. IS een beetje onrustig. Bij 60-65 gaat dat lekkerder maar ja, dan rijd je weer te hard binnen bebouwde kom.
Iemand dezelfde ervaring of is dit wellict “exemplarisch” ???
Ik heb van de specialist begrepen dat je de schakelpunten iets kunt verschuiven door de kickdownkabel te verstellen. M’n vorige V6 schakelde bij 50 km/u pas terug als ik tegen de kickdown aan zat, dat lijkt me redelijk? Die zwabberde bij 60 km/u tussen 3 en 4…
Groetjes Erik!