Nou nou, ik breng wat los over het rijgedrag van onze XM’s
Maar Poekoek (Sorry ik ken jullie voornamen nog iet allemaal) hij rijdt errug lekker. Herken er zeker CX elementen in! Zeker met accelereren in een bocht gevolgd door een bocht naar de andere kant vind ik ze machtig. Zo onverstoorbaar en geen trilling in het stuur of niets. Hij sleurt je letterlijk mee
Maar zo rijd ik natuurlijk niet heel de tijd. Verder vind ik de rust van de 6 cylinder en het gemak van de automaat echt fijn. Heerlijk achterover in het leer, rechter armpje op de steun en rustig rond kijkend bij het stoplicht wegglijden. Linker handje net links van het eenspakig stuur ( heb ik wel!) dat is toch vorstelijk???
Nog even een vraagje; waar zijn de relais bij de linker koplamp voor. Het zijn er 4, zie fotootje.
En verder, dacht dat mijn CDVG weer goed was maar vandaag begon ze weer, moet dus toch nog verder zoeken!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat klinkt goed dan Mike!
Overigens mag je m’n voornaam echt wel weten, maar ik dat doen we dan wel via PB. Ik heb niet voor niets een nick
Houden we het toch gewoon op Poekoek! Weet jij trouwens wat van die relais. Heb het “ooit” ergens op dit forum gelezen maar krijg het zo gauw niet meer gevonden…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik en relais zijn niet zo´n succesvolle combinatie (zeg maar gerust autoelectronica en ik zijn geen succesvolle combi).
DSuper1970 schreef:Mijn vraagje: Wat is deze pot? Wat doet “het”? Zit achter het LHM reservoir, en “het” zweet een beetje.
Als laatste een leuk plaatje aan het eind van eindelijk eens een regenloze dag. Mooi Citroen hofje toch??
Diravibol? Zorgt die dan voor de stuurbekrachtiging? Want ik heb ergens aan de bestuurderszijde nog een extra bol(niet de hydractiefbol) en ik dacht dat die voor de diravi was.
Bij mij zweet die zwarte kast ook trouwens, misschien ligt hier wel ergens de oplossing voor mijn diravi-perikelen?
edit: had niet verder gelezen, dus verklaring van het woord ‘bol’ is me al duidelijk, nu nog antwoord vinden op de 2de vraag
1 relais heeft met de automaat te maken en de andere 3 met de ventilatoren van/tegen de radiateur: een (2e relais )t.b.v. lage en hoge snelheid,(3e relais )hoge snelheid en een (4e relais) t.b.v omschakelen van de snelheid. Welke relais bij welk nummer hoort mag je zelf ffff uitvogelen !!! of wellicht weet iemand anders dit al uit ervaring….........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Die zwarte pot, of bol zit ook aan de bestuurderszijde…
Edit: achter deze bol ligt ook een kabel die je kunt stellen, Hij loopt “dood” in de buurt van je ruitenwisservloeistof reservoir tegen het schutboard. Maarrr als nieuwbakken XM eigenaar weet ik niet zeker of deze kabel te maken heeft met het stellen van de rechttuitstand van de diravi. Er bestaat een draadje hierover
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
hoi, dssuper.
de relay’s achter de linker koplamp zijn voor de koelvinnen 3 stuks en de 4e zorgt ervoor, dat je alleen kunt starten in “P” en “N”.
de relay’s achter de rechter koplamp zijn voor het dimlicht en voor de cruise-control.
groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nou ben ik heel benieuwd welke van die vier voor de automaat is. Goede kans dat ik dan mijn startprobleempje kan oplossen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
@citroen23 & @kees05 Dankjewel!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
hetgeen dat ik nog kan vinden is dat het relais voetje van de automaat geel moet zijn. T.b.v. de ventilatoren groen,groen en zwart.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
het start relay zit bij mij aan de kant van het spatbord, maar ff eruit trekken daarna kijken of je kunt starten en je weet het.
Groet,
Kees
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Of alle relais preventief eruit en reinigen en daarna voorzien van vaseline o.i.d.
De rechtuitstand regelaar is het stelwietje achter je linker veerbol.
Maar als ze goed rechtuit rijd afblijven!!!!
Als je voor je XM staat is het rechter relais achter de koplamp aan bestuurderskant het relais voor de automaat.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mark Nijenhuis schreef:stelwietje
Wat rook jij?
Wim,
Disciplus Simplex