Zou mooi zijn Arjan. Ik heb niet veel haast hoor. Alles werkt en nu ik weet dat de hoge temperstuur niet echt is hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Ga eerst vandaag demonteren en kijken of ik toch iets kan vinden in de kabelboompjes. Hou je op de hoogte!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Nah, dashboard los gemaakt. Lampjes eruit, lampjes erin. Alleen fittingen erin. Ze blijft vreemd doen. Zie op de print-plaat wel dat de lampjes die verkeerde signalen geven met elkaar verbonden zijn, maar zie geen beschadigingen.
Kun je die lijntjes schoonmaken of heeft dat geen zin? Ik denk dat het zonder 2e klokken-winkel niet gaat lukken.
Het lijkt nog het meeste op een massa probleem. Soms zie je bij oudere auto’s bij het aan zetten van de richtng aanwijzer dat als deze uit gaat het achterlicht aangaat. En weer uit als dan het knipperlicht weer aangaat. Dat heb ik dus nu ook. Maar dan in mijn dashboard-paneel. Zet ik aan naar rechts, geeft het blauwe groot licht lampje aan. Deze knippert dus op de maat van het knipperlicht-relais.
En bovendien gaat dimlicht en rechterknipper licht verklikker lampje zwakjes branden. En frotten aan de stekkers en miniscule bedrading geeft geen verandering Wim…
Voor de goede orde: Alles aan de buitenzijde van de auto functioneert goed!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Je hebt inderdaad hoogstwaarschijnlijk last van een massaprobleem. En dan bij de ‘groep’ lampjes en meters die je beschrijft, uiteraard. Meestal zit z’n groep op 1 stekker-aansluiting, en de rest op andere stekkers.
Als jij geen beschadiging ziet in de printbaan, dan kan het zitten in de aansluiting (dus waar de stekker op de printplaat gedrukt wordt) Meestal is dan de soldering van de pin/stekker/plug (whatever er gebruikt is) niet goed. Dit is vaak niet of erg moeilijk met het blote oog waar te nemen!
Ook kan het natuurlijk zijn dat je bij de werkzaamheden een stekker verder onderin achter je klokkenwinkel per ongeluk hebt losgetrokken. Maar daar had je vast al naar gekeken, en daarbij: een XM is geen DS natuurlijk.
Je hebt niet toevallig LED-lampjes gebruikt? Vast niet anders had je dat wel gemeld, maar ik vraag het toch maar even. Als je die verkeerdom plaatst kunnen er ook rare dingen gebeuren.
Kijk ook of de stekkerverbinding überhaupt nog wel goed contact maakt. Vaak gaan we daar vanuit, maar soms verbuig je per ongeluk iets bij de- of montage.
Succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zou het probleem misschien ook in het knipperlichtrelais kunnen zitten.
Die heb ik bij mijn XM ook vervangen na wat vreemd gedrag van de knipperlichten maar ik had niet jouw beschreven probleem. Mijn oude knipperlichtrelais was goed heet en een pootje vertoonde wat hittesporen (licht gesmolten plastic rond het pootje en wat bruin van kleur), ik was net op tijd . Dit relais(5 pootjes) zit in de zekeringenkast links onder het dashboard.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
EUREKA !!!
Het is gelukt! Alles werkt weer normaal, ook mijn automaat display! Waar het nu precies aan gelegen heeft, moeilijk te zeggen. Inderdaad, Citroen, das pas fën, en WIm en JP. Ik heb de stekkers nogmaals na gelopen. Heb eens een vergrootglas gepakt en de miniscule stekkertjes bekeken. Een draadje leek wat naar buiten te komen en heb dat voorzichig terug geperst.
Net even gereden en ook de km teller kabel werkt, dus dat aansluiten is ook gelukt. Was daar een beetje bang voor. Ze schommelt nu nog minder maar het is nog niet helemaal weg.
Jongens bedankt voor jullie suggesties en idieeën. Je gaat daardoor toch elke keer weer op zoek.
Verder vandaag de bumper voor grijs gemaakt. JP met de verf föhn krijg je het inderdaad weer zwarter, verdwijnen de lelijke uitgebeten vlekken maar je moet wel erg voorzichtig zijn. Heb de stootranden geschuurd en daarna in de primer gezet. Na drogen speciale bumperlak van Motip en zijde glans blanke lak erover. Ze heeft weer een frisse snuit. Of beter: Nez frais!
Op de Clarion een nieuwe antenne uitgang gemaakt. Hier had de garagist met duk-tape alles bijelkaar geplakt en geknoeit. Resultaat was dat er practisch geen ontvangst was.
Nu super geluid! Wat een goed toestel is die Citroën Clarion! Alleen de rechter uitgang is niet goed, zal wel in de din-stekker liggen. Komt nog wel!
A bientót!!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gelukkig heb je het probleem gevonden!
Heel voorzichig de föhn gebruiken , je bent wel bezig om deze XM helemaal concours te maken
Succes!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Nou..concours…het moet gewoon een nette verschijning zijn.
Ook mijn DS is zo. Het is echt niet de mooiste en hier en daar zou het nog strakker kunnen. Maar ze oogt heel fris, en dat vind ik wel belangrijk! En uiteraard is ze technisch top!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Ha Mike,
Mooi dat dit probleem is opgelost… Ik hoop vandaag of morgen mijn XM weer op te halen. Laat je nog wel even weten wat t nou precies was met m’n stuurhuis.
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heel mooi om te lezen dat het elektrieke probleem is opgelost
Of je je auto in concoursstaat krijgt is toch niet zo relevant. Lekker er aan bezig zijn om het te proberen is net zo leuk Veel succes met je bumpers.
Wim,
Disciplus Simplex
UPDATE 25 februari:
Al een hele tijd niets meer gemeld over mijn zwarte dame. Dat kwam omdat ik een beetje ziek was van de constatering die mijn DS garage maakte in januari; Bij het vervangen van de reactie-stangen zagen ze dat het stuurhuis lekte en niet zo’n beetje ook. Rond bellen en informeren leek er op uit te draaien dat ze dan in feite economisch total loss zou zijn. Een nieuw stuurhuis is in die zin onbetaalbaar.
Dat was wel een domper. Ik had ze nog maar 2 maanden en er pas 1600km mee gereden. Uiteraard contact opgenomen met de leverancier, maar die reageerde nogal teleurstellend in die zin dat het voor aflevering niet zo was en dat het dus goed daarna ontstaan kon zijn. Mijn DS garage gaf echter aan dat de lekkage nogal groot was, hele subframe was goed nat, en dat het toch wel lek op een lekkage die er al veel langer zat. Kortom, had het even flink gehad met de XM!
Gelukkig kreeg ik via Arjan, die in januari ook een V6 met een lek stuurhuis gekocht had, de tip om Garage van der Laan te bellen. En inderdaad, Evert-Jan van vdL vertelde me dat ze veel succes hadden met de reparatie van het stuurhuis zonder het blok en subframe te demonteren. En voor een schappelijke prijs.
Omdat ik het gedaan wilde hebben heb ik de XM meteen naar Abbenes gereden. Ze zitten daar tot over hun oren in het werk maar uiteindelijk kwam het verlossende mailtje; de operatie was geslaagd en de dame maakte het goed! Dit was voor mij reden, daar ze nu toch bij een goede specilaist stond meteen wat andere zaken aan te laten pakken. Zo bleek de Hydractive bol achter volledig dood. En als je daar toch bent; ook het benzine filter vernieuwd. De uitlaat was weer lek en de mantel zat los. Dit is ook verholpen. De rembol was ook practich leeg, en is weer op druk gebracht. Het stuur is gecentreerd en de diravi afgesteld. EJ was nog niet tevreden over de vering maar zijn monteur juist weer wel. Zo zie je maar dat er in veercomfort ook nog verschillende smaken bestaan! Voor zitten comfort bollen en dat maakt de XM nogal soepel. Misschien af en toe wel iets té soepel. Ga dat denk ik weer terug in originele staat laten brengen.
Omdat ook de lagers van de airco pomp goed hoorbaar zijn heb ik een goede 2e handse bij vdL aangeschaft. Kun je maar hebben liggen. Als laatste ook maar de eerste automaat olie verversing gedaan. Binnenkort de 2e. Aangeraden werd om het zeker 4 keer te doen.Voor de komende 10.000km moet ik overigens aan nieuwe schijven voor en een nieuwe motorsteun. Maar dit was niet accuut een probleem.
Uiteraard heb ik gevraagd naar EJ zijn mening over de stuurhuis lekkage en of hij kon aangeven of dit een “oudere” lekkage was. Dit is echter NIET duidelijk aan te geven. Daar er een enorme druk op LHM in het stuurhuis staat zal een lekkage plotseling komen en dan ook in volle omvang. Het is dus heel goed mogelijk dat de lekkage is ontstaan na de aankoop van de XM. In dat geval is het dus niet verwijtbaar aan de leverancier! Ik ben in iedergeval blij dat het gemaakt is! Op de terug weg van Abbenes naar het zuiden had ik weer een andere XM! Weer een stuk beter, en met name het remmen was duidelijk beter.
Afgelopen weekend maar weer eens met “klein-spul” bezig geweest. Mijn buitentemperatuur deed het niet, en knipperde. 9 van de 10 keer is de sensor in de buitenspiegel kaduuk. deze dus vervangen door een dealer-nieuwe van 27,60 euri. Gemonteerd en…geen resultaat Daarom het linker deurpaneel verwijderd en 2 verschillende losse stekkers tegengekomen die eigenlijk met elkaar in verbinding moeten zijn. Na een nieuwe verbinding gemaakt te hebben functioneert deze ook weer. (Zie foto’s)
Komende week gaat de Clarion eruit! Ik krijg het ontvangst niet goed, en de rechter uitgang werkt opeens niet meer. Bovendien is er wat veranderd; de XM blijft! Ze staat nu op de zaak, met 35% bijtelling! Vrouwlief heeft een kleinere auto gekocht en de XM gaat deze omer mee naar zuid frankrijk. Daarom komt er een Alpine 113BT in die ook een ingebouwde parrot heet en mp3 aanluiting. De stuurbediening gaat daardoor wel vervallen. Het is misschien met een interface wel te maken maar het uitzoeken en aanpassen van de 7 polige din-stekker kost nogal wat tijd. En daardoor geld. Dat heb ik er nu even niet voor over gezien de zaken die nog gedaan moeten worden.
Nou, dat was weer een heel verhaal. Ben nu ook nog aan het kijken naar “vettere” wielen. 17 - 18”. Die geven de dame wel een zekere bite. Sorry voor de puristen onder ons
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Wat een lap text zeg…
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Pure Liefde!
En wat is ze mooi , zwart , V6, 1e Type!
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
ja sorry, is inderdaad veel tekst. Maar goed, houdt je wel van de straat!
Dankje Dirk
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mooi dat het stuurhuis te repareren viel!
Wat ik niet snap: heb je de mooiste velgen voor een XM, ga je andere zoeken
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zo vind ik ook het mooist met de blokjevelgen, maar Dsuper moet het zelf weten.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !