hey iedereen
ik had eens een vraagje
ik ben van plan om mijn achterluidsprekers te vervangen in een wat groter exemplaar,op de zelfde plaats waar nu de oude zitten ,normaal gesproken kan je daar mooie en grotere in plaatsen ,denk ik ,de voorste luidsprekers vind ik ok ,die geven genoeg klank en bass,maar de achterste zijn maar maar brol ,weet iemand of dit mogelijk is ,is dat een holle want daaar achter ,waar de achterste luidsprekers zitten ,dan hoef ik alleen maar met een dremel de juiste maat zagen ,kan ik de bekabeling houden ,iemand ervaring?of liever in de hoedeplank ,nieuwe plaatsen ,maar dat vind ik zonde ,en is niet stevig genoeg denk ik ,en als je dan eens de hoedeplank moet weg nemen ,heb je ook weer geen mooi geluid ,zou dit dan toch de beste oplossing zijn ?
wie geeft mij eens raad
mvg nick
En betere luidsprekers in hetzelfde formaat?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
een grotere luidspreker he ,anders zal je geen beter geluid hebben ,er is normaal toch meer plaats voor een grotere luidspreker is ongeveer 15 breed en 20 cm lang waar je een 3 weg luidspreker in kan plaatsen,die veel meer vermogen kan hebben ,normaal steek je die in de hoedeplank ,maar volgens mij kan je die ook mits aanpassing ook aan de zij kanten waar nu de originele boxen in zijn,onder die plastic zal toch niet zitten he ,buiten van onder de wielkasten ,zo ik hoop dat jullie mij beter begrijpen ,wat ik bedoel
Wat Paso al aangeeft, zelfde maat, betere kwaliteit.
Waarschijnlijk zit er nu een 2-weg speaker in, plaats daar een 3-weg speaker voor in de plaats dan is dat al een hele verbetering.
Wil je nog beter geluid, kun je eventueel wat duurdere en kwalitatief betere JBL-speakers monteren, of zelfs een composet.
Een grotere maat wil zeker niet zeggen beter geluid!
JBL-speakers wat je zegt, zo duur zijn die trouwens niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik weet dat er nu alles in steekt van blauwpunkt,radio rd 4 best content mee,voorste tweeters,in dachbord,ok,en dan in de voorste deuren enkele boxvan 16cm ?en van achter ,onder de laatste raam,denk ik 10cm ,geen enkele vraag of reactie laat me weten of dit mogelijk is ,en ja natuurlijk ,ga ik geen prulle boxen steken in de plaats van de originelen,heb gedacht van ja ,jbl ,magnat,phoenix gold,maar dan een 3 weg boxzo’n ovale die je meestal in de hoedeplank monteerd ,maar ik denk dat er plaats genoeg is ,om de oude er uit te halen ,en op de zelfde plaats grotere te steken ,en mijn vraag is ,wat denken jullie daar van ?gaat om een berlingo 3 ,van 2009
Ovale boxen zijn meestal prul, slecht verdeelde spanning van de cone zorg voor een vroegtijig verbranden van het spoel bij goed doorspelen.
Welke deftige PA of serieuze home installatie heeft ovale woofers? 0.0
10Cm kun je toch al heel deftige speakers vinden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
alle man,heb jij een berlingo?dan moet je maar eens alleen de achterluidsprekers laten spelen,daar komt geen klank uit man ,en die geven geen enkele bass,en wat jij zegt 10 cm goed laten spelen?no way,ik snap echt niet wat jij zegt ,bij mijn vorige berlingo ,zaten de luidsprekers bovenaan de zij kant ik schat ze ààk 10cm ik denk dat ze zelfs kleiner waren ,want daar zat het licht ook nog in verwerkt,ik heb zelfs de binnenkant van de plaat moeten bij slijpen en knippen om er een beetje meer power te krijgen ,en dat waren boxen van bosé,je zou zeggen ok ,maar noppens alleen van voor was de klank goed,je mag thuis luidsprekers nooit vergelijken met die van een auto,en wat jij zegt van geen ovale ,ik heb ze al in al mijn wagens gehad en nog nooit geen stukgespeelt,merken ,sony xplo,magnat,jbl,harman cardon,enz,dus weet wel een klein beetje van boxen af,maar is in elke auto anders ,ok dat terzake ,ik zal het zelf moeten ondervinden ,dat ik de originele boxen die achteraan aan de zijkanten zitten,er uit kan doen ,en daar een deftige ,grote al dan niet ovale of ronde boxen in kan verwerken !dat was eigenlijk mijn vraag ,ik zal het u zeker laten weten ,en je zult versteld staan wat het verschil het zal geven ,je kan nooit verwachten dat een luidspreker van 10 het kan evenaren dan een grotere ,en dan bedoel ik het autoboxen he !!!!!!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
In mijn Berlingo zitten ook van die armzalige spiekertjes achterin.
En ze zitten ook nog niet eens luchtdicht gemonteerd.
Bij de Gamma kocht ik een overgebleven -boombox- voor 25 euri.
Met twee 20cm chinese luidsprekers met schuimrand en 2 piezo hogetoners erin.
Dat stelt ook niet veel voor, maar het is wel iets te verbeteren:
Sloop alle losse onderdelen van de kast af, en versterk alle vlakken aan
de binnenzijde met latjes van 12x22mm, rechtop geplakt met houtlijm.
Smeer een oude pot verf leeg op de binnenzijde van de kast
zodat alle spaanplaat en latjes lekker dik in de verf zitten.
Een week laten drogen. Nu is de kast zelf redelijk luchtdicht.
Niet en plak aan de binnenzijde van de kast tegen de bodem en
de achterkant een stukje oud tapijt. Dat geeft wat demping tegen resonaties.
Monteer de luidsprekers en connectors met bedrading weer in de kast
waarbij alle randen voor montage met acrylkit ingesmeerd worden.
Ook de connectors zelf aan de achterzijde.
Als je nu je mond op de basreflexpijp zet en voorzichtig blaast,
zie je dat de konus van de luidpreker naar buiten komt
en maar langzaam weer terug gaat: dan is de kast aardig luchtdicht.
Aan de achterzijde van de autoradio heb ik extra draden aan de bestaande
achterluidsprekerdraden gesoldeerd. Soepele platte 2 aderige verlengsnoerkabel.
Deze onder de middenconsole door onder de achtervloerbedekking
onder de achterstoelen doorgevoerd naar achteren.
En op de -boombox- aangesloten. Let op de polariteit:
+ op +, - op -,links=links, etc.
In de + luidsprekerdraad naar de bestaande spiekertjes heb ik twee
40 microfarad condensatortjes tegengesteld in serie gesoldeerd als hoogfilter.
Het geluid is wel geen Harman Kardon, maar veel beter dan het was.
En wat wilt u voor 30 euri..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
mooi gedaan ,maar al die prul daar begin ik niet mee ,voor 25€ ,en dan al uw werk ,heb je in uw koffer constant een valies staan,en ziet er niet uit vind ik ,het kan meschien goed werken ,maar als je geen versterker plaats,ben je er niks aan ,sorry voor deze op merking ,maar zo te horen is het niet echt pro gedaan ,bij mij moet het mooi en beter geluid zijn ,zonder dat ze het kunnen zien,morgen ga ik mijn boxen kopen ,heb er van hertz gezien en die spreken mij wel aan ,3 weg systeem 350w voor een schappelijke prijs 140€,moet alleen nog zien ,wat er onder de platic zit in het koffer aan de zijkanten,die zijn bij de nieuwe berlingo ,mooi afgewerkt zo dat je de wielkasten niet meer zie,laat nog wel iets weten op het forum,maar toch bedankt voor uw reactie,maar is geen optie voor mij ,daar dat ik mijn koffer te alle tijden wil kunnen benutten,en met zon kast is dit niet mogelijk
Ik heb in mijn Berlingo 1.9D 600 die uiteraard wel iets anders is de volgende setup:
- 10cm 3-weg speakers Sony in dashboard
- 16,5cm 3-weg speakers Pioneer in voordeuren.
6x9” JBL ligt klaar om in wandplaat gemonteerd te worden en aangestuurd te worden met een kleine 2-kanaals versterker.
Heb in het verleden 2 JBL 12” subs en de 6x9” JBL op 2 2-kanaals versterkers gehad, maar dan zijn de subs echt overkill als je voor fatsoenlijk geluid gaat. De ruimte is er gewoon veel te klein voor (inhoud van een auto). Het enige wat je creëert is een petjesvolk stampende auto waar je gewoon hartstikke doof van wordt, waardoor je het mooie van echte muziek niet eens meer kunt horen!
Wil je een echt goeie geluidsinstallatie in je auto testen met een goeie maar niet overkill bas, dan moet je het nummer drumms ‘n bass van The Prodigy op zetten. Als je de bass niet hoort, dan moet je meer investeren, als je het geluid zachter moet zetten omdat je trommelvliezen pijn gaan doen, dan staat je bas verkeerd afgesteld of heb je overkill.
Mocht je voor subs gaan in de toekomst hou er dan rekening mee dat je bij meerder subs je ze niet gelijk aansluit, maar de + en - wisselt, anders heffen ze elkaar op en halveer je het geluid met elke 2e sub.
Last but not least, een goeie bas krijg je alleen door een 3weg speaker aangesloten op een versterker of een hele goeie autoradio. NIET door DBass of Loud functie of dergelijke!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Valt wel mee Kilasy, ik ontkoppel de aansluitingen en til de valies er in 5 tellen uit.
Verder besteed ik liever 25 euro met 1 week werk dan 140 euro kant en klaar.
Ik heb de tijd.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…