1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Koud Startprobleem Xsara 1.9D ‘99
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 09 november 2009 04:26 PM

Hallo,

Mijn auto heeft een erg koud startprobleem.
Afgelopen zaterdag heb ik de gloeibougies vervangen, maar helaas blijft het probleem bestaan!

Het probleem is dus, als de auto een nacht heeft stil gestaan dan start die gewoon bijna niet, ook lang door starten heeft geen effect, pas na een keer of 10/15 slaat de auto aan. Dit gaat gepaart met een behoorlijk wat rook.
Als ik eenmaal rijd en ik kom met nog koude motor in de drukte, dan rookt die ook als een gek. Dat gaat pas over als de motor warm is.
Zodra de motor warm is, dan rijdt de auto echt als een zonnetje, niks geen rare geluiden ofzo.

Wat kan het anders zijn dan de gloeibougies?

Ik heb al gelezen het gloeirelais, maar hij gloeit wel voor, dus dat kan het niet zijn.

Klepspeling?? Lees ik ook her en der, maar loopt die dan niet altijd slecht?

Profiel  
 
pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 09 november 2009 06:07 PM
  [ # 1 ]

ik heb het ook, maar dan met de benzine motor, vandaag de bougies vervangen, dus ik ben benieuwd.

Ik heb wel mijn accu doorgemeten, die was netes 12,5 volt met de motor uit…

Misschien moet jij ook even je accu meten, die moet minstens 11,8 volt zijn, want je accu heb je nodig bij het starten om op toeren te komen, als je dus een gare accu hebt, start hij met de kou bijna niet….

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  
 
Gepost: 09 november 2009 06:09 PM
  [ # 2 ]

Als je 10 tot 15 keer kunt starten is je accu niet dood, graag ontopic antwoorden.

Profiel  
 
pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 09 november 2009 06:14 PM
  [ # 3 ]

ik zeg ook niet dat die accu dood is, maar misschien wel te weinig voltage geeft om op toeren te komen..

dit is toch ontopic antwoorden of niet..

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 09 november 2009 07:24 PM
  [ # 4 ]

De accu is pas 2 maanden oud, dat kan het echt niet zijn.

Ook kan ik een slechte accu niet rijmen met veel rook tijdens een koude motor.
Dan krijg je hooguit een rookpluim als die aanslaat!

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 09 november 2009 08:24 PM
  [ # 5 ]

Na enig onderzoek verder in het forum, ben ik het volgende draadje tegen gekomen;
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/185790/

Er wordt gesproken over een balg, is dat een soort drukknop, die naast de oliepeilstok zit? Want dan kan ik dat morgenochtemd eens proberen!

Profiel  
 
oops
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009

- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gepost: 09 november 2009 08:30 PM
  [ # 6 ]

Ik zou beginnen met klepspeling controleren.

Ik heb al vaak meegemaakt dat 1.9 diesels startproblemen krijgen door te weinig klepspeling.

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 09 november 2009 09:23 PM
  [ # 7 ]

Is er een manier waarop ik dat zelf kan controleren?

Profiel  
 
oops
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009

- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gepost: 09 november 2009 11:55 PM
  [ # 8 ]

Dit is op zich prima zelf te doen. Ik denk dat als je weinig sleutelervaring hebt het handig is om even een vraagbaak te kopen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 november 2009 04:04 PM
  [ # 9 ]
oops schreef:

Ik zou beginnen met klepspeling controleren.

Ik heb al vaak meegemaakt dat 1.9 diesels startproblemen krijgen door te weinig klepspeling.

Bij een DW8 motor, de XUD9 heeft er (veel) minder last van.

Ik verdenk je verstuivers, gezien de zwarte rook wanneer je motor koud is.
Begin eerst maar bij het makkelijkste, de klepspeling controleren en het dieselfilter aftappen, wellicht zit daar water in. (Dan moet er ook een lampje op je dashbord branden).

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 10 november 2009 04:08 PM
  [ # 10 ]

Het gaat om witte rook! Gelukkig geen zwarte.

Welk lampje brand dan? Zodra de auto loopt brand er niks meer..


Hoe goed werkt systeem cleaner??

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 november 2009 04:30 PM
  [ # 11 ]

Witte rook is KVS dat verbrand wordt, ofwel lekke koppakking (waarschijnlijk).

Profiel  
 
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 10 november 2009 04:39 PM
  [ # 12 ]

Dan zal die altijd moeten roken, en niet alleen met een koude motor!

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 10 november 2009 04:43 PM
  [ # 13 ]

Verlies je geen KVS? Zit het reservoir nog altijd vol?

Profiel  
 
Gepost: 10 november 2009 04:46 PM
  [ # 14 ]

Die witte rook bij koude motor is condens in de uitlaat, vrij normaal bij deze weersomstandigheden. Vandaar ook dat het over gaat bij het warm worden van de motor en dus de uitlaat. Luister naar de mensen die zeggen dat het met je klepspeling te maken heeft, ik heb gelijkaardige ervaringen met een DW8. Het begint met slecht starten bij kou, later komt daar inhouden bij en steeds slechter lopen. Kleppen stellen en wellicht het inlaattraject ook even reinigen, door de EGR wil hier wel eens roet ophopen.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 10 november 2009 05:01 PM
  [ # 15 ]

Nagelt hij ook heel erg als hij start en rookt? ( pak spijkers in het blok geluid )

En als hij koud is starten en even uitstappen om te ruiken wat er uit de uitlaat komt.
- zoet is KVS ( vrij onwaarschijnlijk )
- olie stinkt naar verbande olie ( ook onwaarschijnlijk )
- diesel damp ruik je vaak de diesel nog wel en het begint vrij snel te prikkelen aan je ogen

Uiteraard niet te lang je hoofd erin hangen want heel gezond is anders..

Ik zou eerst je plek speling inderdaad even controleren.
Mocht die goed zijn of niets uithalen denk ik ook echt aan je verstuivers.

Je zou hier kunnen langsrijden om ze te laten testen.
Heb alles zo klaar staan.

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook