Hallo allen,
Ik vroeg mij af of het normaal is dat citroen xsara een slechte motorkoeling heeft.
Ik heb nare ervaringen met mijn xsara sinds ik deze heb.
Vandaag is zelfs mijn radiateur gebarsten in de file, iets waar ik niet zo blij
mee ben want de radiateur en alles was nieuw!
Afijn het volgende waarom ik over de koeling begin.
Ik heb ene xsara 1.6i op lpg. Zowel op benzine als op LPG wordt de normale motorkoeling
100 graden (een stuk boven de 90 wat mij een normale temp lijkt.)
Ik heb dit op benzine en lpg. Al vanaf het begin was dit zo bij de auto en toen
is de koppakking vervangen samen met de distributie,waterpomp,thermostaat en de radiateur.
Afijn, de temperatuur bleef alsnog zo hoog. Echter toen ik zonder thermostaat reed, koelde de
auto wel naar behoen. De temp. bleeft onder de 90 graden, alleen in deze tijden wil je warmte
om belagen ruiten te voorkomen of te verhelpen. Ik heb de thermos weer erin gedaan en alles goed ontlucht. Tot het volgende gebeurde in de file.
Nu is het zo dat bij een file de temperatuur snel stijgt, omdat hij al op de 100 graden zit.
Vandaag was het dus daadwerkelijk zover en binnen de korste keren gingen alle lampen knipperen
en gilde de xsara STOP met rode lichten. Afijn, ik stoppen en toen is de radiateur gescheurd bij
het expansievat.
Is de koeling nou zo slecht van een xsara of zie ik dingen over het hoofd?? Ik ga voorloppig
rijden zonder thermostaat en met WEER een nieuwe radiateur.
————————-
citroen xsara coupe 1.6i 8v LPG bouwjaar 99
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Weet je zeker dat je koelvin draait?
Tijdens rijden heeft je auto rijwind koeling en dan valt de temp nog redelijk mee, maar als de auto stil staat dan heeft de motor totaal geen koeling meer zoals in de file.
Dus even 12v en massa op koelvin zetten en kijken of die draait, als dat werkt even de auto stationair laten draaien tot ong 95 a 100graden en kijken of hij dan inslaat.
Draait de koelvin wel op 12v en massa direct, maar niet via motor koeling dan kan het zijn: bedrading probleem, thermosensor in radiateur,( waarschijnlijke opties)
mvg jeffrey (als je schema’s nodig heb zeg het maar en ik mail ze wel naar je)
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive
de fan slaat best rap aan en hij koelt gewoon goed. Aangezien de temp best hoog zit slaat de fan retevaak aan.
Bij hoeveel graden zou de thermostaat open moeten gaan, anders meet ik dat met een thermometer en kokend water van de week.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
zit het circuit ergens niet verstopt.
als ik het zo lees heeft ie zoveel druk opgebouwd dat het zwakste punt het heeft begeven. daarnaast als ie verstopt ie kan de vloeistof ook niet gekoeld worden. of iig niet snel genoeg.
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Ik zou ook beginnen met het koelsysteem te reinigen. Dit heb ik een aantal weken geleden ook gedaan d.m.v. Forte Cooling System Flush. Dit is het beste wat er te krijgen is op de markt hiervoor. Daarna motor doorspoelen met tuinslang o.i.d. en daarna verse nieuwe KVS erin. De thermostaat moet je dan ook schoonspoelen. Als je deze eruit hebt, staat in het midden een getal, en ik hoop dat daar 89 staat. Dat betekend dat de thermostaat dan bij 89 graden open gaat.
mijn draadje staat hier: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/198858/
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1664.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is de dop op je expansievat van het juiste type? Het lijkt er inderdaad op dat er teveel druk wordt opgebouwd, maar dat moet normaal worden afgeblazen langs deze dop en niet door je radiateur te laten knallen…
Dat zeik ik ook al tegen de anwb man.
De dop is nieuw en komt van de citroen dealer, motorhuis.
DE anwb vertelde me dat het wel eens vaker voorkwam dat het expansievat scheurde voordat
de dop open ging. Raar verhaal.
Ik ben nu met koelsysteemcleaner aan de gang. Koste 10 euro en ik ga het systeem
dus reinigen. Ben benieuwd hoe of wat het uithaald. Hoop dat me koppakking nog heel is,
die is pas vervangen grrrr
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
dennizzz schreef:Hoop dat me koppakking nog heel is,
die is pas vervangen grrrr
hoe lang geleden, zit de pakking niet verkeerd????
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
3000km geleden. waterpomp distri koppakking kop vlakken.
Heb vandaag et systeem gereinigd met koelsysteemreiniger. Nieuwe radiateur besteld.
Thermostaat gechecked, gaat rond 90 graden open. Hoop dat het reinigingsmiddel werkt.
Van de week alles inbouwen.
Zou het ook aan evt bougies kunnen liggen? Ik heb gereden met normale bougies die er toen
bij aanschaf inzaten. Toen werd hij net zo heet. Met deze lpg bougies merk ik geen verschil motortemperatuur.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
De auto rijd weer als vanouds. Koelsysteem schoonmaken lijkt goed
te hebben gewerkt, nu nog ff wat langer rijden op de LPG om echt
het verschil te zien. Ik maak me soms wel zorgen om de nieuwe radiateurdop.
Deze schijnt bij 1 bar open te moeten gaan, maarja hoe controleer je dat.
Ik vindt het raar dat mijn vorige radiateur scheurde bij het expansievat ipv
dat de radiateurdop open ging. De dop is bij de dealer gehaald, maar hoe kan ik die nu controleren?
Als ik hem na het rijden open draai hoor je wel lichtelijk een druk, maar dat is echt weinig.
Iemand idee
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999