Ik ontdekte een handigheidje dat collega EB6V rijders misschien ook zullen kunnen waarderen.
In de automaatstand (A) zal bij gas loslaten de auto uiteindelijk tot stilstand komen in A1.
Maar in de manuele stand schakelt de auto niet verder terug dan de tweede versnelling, terwijl het motormanagement, ook zonder gas geven, de auto niet laat afslaan.
Dat betekent in de praktijk dat de auto langzaam blijft rijden in de tweede versnelling, vergelijkbaar met een traditionele automaat. Als je afremt of stopt, schakelt de auto wel gewoon terug naar de eerste versnelling (waarin de auto niet de neiging heeft om te kruipen).
Ik gebruik het vaak in de file, waar ik de manuele stand sowieso prettiger vind dan het onbeheerste, niet te doseren optrekken vanuit stilstand of het veelvuldige ongewenste (en tijdrovende!) terugschakelen als je bij lage snelheid (en toeren) wat meer gas geeft in de automaatstand.
Wat dat laatste betreft lijkt de EB6V niet aangepast aan het veel gunstiger koppel van de 1.6THP die sinds een klein jaar de 2.0 benzinemotor vervangt, maar dat terzijde.
Enjoy!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik ga het morgen proberen; bedankt voor de tip!
AC289 schreef:Ik ontdekte een handigheidje dat collega EB6V rijders misschien ook zullen kunnen waarderen.
In de automaatstand (A) zal bij gas loslaten de auto uiteindelijk tot stilstand komen in A1.
Maar in de manuele stand schakelt de auto niet verder terug dan de tweede versnelling, terwijl het motormanagement, ook zonder gas geven, de auto niet laat afslaan.Dat betekent in de praktijk dat de auto langzaam blijft rijden in de tweede versnelling, vergelijkbaar met een traditionele automaat. Als je afremt of stopt, schakelt de auto wel gewoon terug naar de eerste versnelling (waarin de auto niet de neiging heeft om te kruipen).
Ik gebruik het vaak in de file, waar ik de manuele stand sowieso prettiger vind dan het onbeheerste, niet te doseren optrekken vanuit stilstand of het veelvuldige ongewenste (en tijdrovende!) terugschakelen als je bij lage snelheid (en toeren) wat meer gas geeft in de automaatstand.
Wat dat laatste betreft lijkt de EB6V niet aangepast aan het veel gunstiger koppel van de 1.6THP die sinds een klein jaar de 2.0 benzinemotor vervangt, maar dat terzijde.
Enjoy!
Dat laatste is vreemd want de EB6V zou zelflerend moeten zijn
3 x XM 2.0
1 x DS 20 Pallas
2 x C5 Break 2.0
1 x Grand C4 Picasso Exclusive 1.6i THP EBV6 Nocciola
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is een EB6V niet een bak met een droge plaat koppeling? Zo ja, gaat de koppeling niet oud worden op deze manier…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ga ik zeker proberen, bedankt voor je tip
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-05-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP
Neeboukewerf, de koppeling blijft gewoon aangelegd en dus niet slippend. zodra er overgegaan wordt op automaat zal de koppeling lossen als er wordt teruggeschakeld of als de auto tot stilstand komt.
Thijs de Haan
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Heb het gisteren geprobeerd, maar hier werkt het niet. In A schakelt de bak wel sneller terug, en komt weliswaar pakweg 5 meter eerder tot stilstand op vlakke weg, maar in manueel schakelt de onze toch ook terug naar 1, alleen dus wat later. Misschien dat het van bepaalde updates af hangt die wel al dan niet hebben, of van motorisatie of produktiedatum?
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Verschil in benzine/diesel t.a.v. de afstelling wellicht?
Ik heb het ook geprobeerd, maar toch schakelt de auto van zijn 2 terug naar zijn 1 om dan tot stilstand te komen. Helaas!
C4 Grand Picasso 1.6 THP EB6V - augustus 2009
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb…
Morgen denk ik er hopelijk aan.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bij mij werkt het ook niet. De voet heel zachtjes op het gas houden zodat helpt wel om het terugschakelen te verkomen, en dan kruipt de auto tegen 750rpm verder in 2e.
Nuja, kruipt, door de aanzienlijk langere verhoudeningen van de diesels kan je niet echt spreken van kruipen, het gaat ongeveer om 10km/h.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Werkt bij mij ook niet, ik weet niet waarom maar de bak reageert net zo in de A stand als in de M stand
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Vanmiddag even uitgeprobeerd. Hij blijft eventjes in de 2 hangen met een snelheid van 7 km/h, maar daarna schakert de EB6V toch echt terug naar de eerste versnelling totdat de auto volledig stilstaat.
Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Vandaag er ook eindelijk een keer aan gedacht en het geprobeert. Het werkt ook bij mij niet. Niet op een vlak stuk, niet bij een lichtelijke helling (op of af).