Hoe werkt de regelaar in een DS
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 november 2009 02:22 PM

Hierbij enige uitleg:

Je zet het contact aan. Er komt 12 volt te staan op BOB en op het acculampje (rondje met een X erin). Lampje is aan omdat de linker relais dicht is. Rechter relais is ook dicht dus er staat om 12 volt op EXC. Dit bekrachtigt het anker via de koolborstels.
Je start de motor en de dynamo gaat draaien. De stator wekt wisselstroom op (R uitgang) en via de diodes wordt de accu geladen. Door de spanning op R trekt het linker relais open en gaat je acculicht uit. Door de stijgende spanning op BOB wordt het rechter relais opengetrokken. Als de spanning hard stijgt gaat ie helemaal open en komt exc aan aarde te liggen. Daardoor daalt de spanning op bob en valt het relais weer dicht. Als de spanning na een tijdje langzamer stijgt wordt het relais niet helemaal open getrokken en blijft er 6 volt op exc staan(spanningsdeler van weerstanden B en C). Dit relais staat dus contimu open en dicht te gaan. Zowel het relais van het lampje als het regel relais zijn af te stellen.
Kanttekening: het lampje waarschuwt dus NIET voor overspanning. Als het rechter relais niet opent gaat je lamp niet uit maar de spanning wel naar 18 Volt!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook