Versnellingsbak olie vervangen
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 11 november 2009 01:06 PM

Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de bakolie, voor een 5 bak?

Ik ben vooral benieuwd of je de reductiekasten apart moet vullen en aftappen.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 11 november 2009 01:59 PM
  [ # 1 ]

Welk type auto en versnellingsbak = domme vraag…  nono

Emiel

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 november 2009 03:15 PM
  [ # 2 ]

Een C35 Emiel, die heeft reductiekasten.

Helaas kan ik je het antwoord niet geven, maar iemand anders vast wel!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 11 november 2009 09:11 PM
  [ # 3 ]

Stom, had ik er wel even bij mogen zetten. Het gaat idd om een c35; 2.5lt diesel uit 1983. Met een 5 bak, exacte type daarvan weet ik niet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 12 november 2009 02:09 PM
  [ # 4 ]

Hoi Scotch,

Het maakt niet zoveel uit hoor welk type bak.

Bij alle c35 bakken geldt dat de olie uit de reductiekasten apart moet worden afgetapt. Hiervoor zit aan de onder-/voorzijde van beide kasten een grote dikke aftapplug. In elk van de reductie kasten moet geloof ik 0,55 liter olie, in de zijkant van het buitenste deksel (voor de aandrijfas flens) zit hiervoor een kleinere niveau controle/vulplug. Met een normale 1 liter verpakking bakolie met zo’n heel dun tuitje kan je daar net olie in krijgen. Alternatief is om in een iets te grote tuit een iets dunner slangetje te steken en het daarmee te proberen. Ander alternatief is om met een hele lange slang vanuit het interieur door de openingen van de ontluchters van de kasten (wel deze er eerst uit schroeven) nieuwe olie in de kasten te gieten.

Van bovenaf kun je ook het beste de olie in de versnellingsbak gieten, de vul plug zit in het bovendeksel voor de verdikking van de selecteur meen ik. De niveau controle plug zit in de zijkant van de bak vlak bij de bevestiging van de versnellingspook, eventueel kun je deze ook gebruiken voor het bijvullen, maar deze is veel moeilijker bereikbaar dan het bovendeksel.

Vaak worden de kasten vergeten, of beschouwd als niet zo belangrijk, maar deze kunnen ook kapot lopen bij gebrek aan smering.

Let even goed op bij de viscositeit en kwaliteit van de olie, met name de versnellingsbak zelf is meen ik een beetje kritisch (zie ook adviezen van Harry Martens)

Je kunt het best!!!

groeten

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 13 november 2009 01:20 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de uitleg en gaat zeker lukken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook