Iemand enig idee hoe je de slotcilinder uit het slot van de achterklep verwijdert? Ik heb het slot gedemonteerd en het borgveertje eraf gehaald, maar dat heeft alleen tot gevolg dat er wat speling is ontstaan. Uiteindelijk moeten toch het plastic- en metalenplaatje (bevestiging aan CV motor) er ook af, maar ik ziet het niet. Iemand enig idee?
foto:
http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/SlotAchterklep?authkey=Gv1sRgCIbVh6K1jeyakAE&feat=directlink
Freek,
Je moet die twee boutjes bij het slot( aan de onderkant van de klep) waarmee dat stalen afdekplaatje vastzit, eruit halen. Je kan dat afdekplaatje dan naar boven schuiven en achter het slotje vandaan halen (soort vork) .
Vervolgens moet je ter hoogte van het sleutelslot een klemmetje van het bedieningsstangetje afhalen en dan valt de hele zooi naar beneden.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Hoi Jan, ik had de boel al losghaald zoals jij beschrijft. Achtergrond van de vraag is dat de CV van de achterklep sinds een tijdje niet meer werkte en de sleutel niet in het slot gaat (dat is sinds ik de auto heb). Omdat het toch wel handig is als je de klep kan afsluiten wilde ik de CV weer aan de praat krijgen en meteen het slot eens bekijken. De CV werkt inmiddels weer, maar ik dacht ook de cilinder van het slot te kunnen vervangen door een met een bijpassende sleutel. Maar ik vermoed dat je dan het slot (drukknopmechanisme) incl de cilinder moet vervangen (zie ook de foto). Tenzij dus iemand weet dat de cilinder wel apart kan worden vervangen.
Het is overigens wel een bijzondere constructie: mijn CX heeft origineel ook een ‘garagesleutel’ gehad die iets afwijkt van de deur- en contactsleutel. Hiermee kan de auto wel gestart worden en kunnen de deuren worden bediend maar kan je niet in de kofferbak. Er zat hierdoor ook een (totaal verroest en niet meer werkend) schakelaartje vlak bij het slot: door de gewone sleutel een kwart slag linksom te draaien bedien je deze schakelaar en werkt de CV niet meer op de achterklep. Ik vermoed dat dit ook de storing heeft veroorzaakt: ik heb deze schakelaar nu kortgesloten.
Tot slot: ik ontdekte dat de gaten van de kentekenplaatverlichting ook ideaal zijn in het noodgeval dat het slot niet meer werkt en je de klep niet meer open krijgt: via deze gaten kan je precies bij het slotmechanisme. Het kost je de kentekenplaatverlichting maar daar is overheen te komen in geval van nood.
Hoi Freek, op de foto zie ik dat er één plastic nokje is afgebroken. Zou dat niet het probleem kunnen veroorzaken.
Ik heb momenteel ook een probleem met het slot van mijn achterklep. 2 weken geleden heb ik een “nieuwe” achterklep gemonteerd omdat de oude klep al 5 centimeter was doorgeroest aan de onderkant. Ik heb dus alles over gezet en dat is best goed gelukt, totdat ik de klep dicht gooide en het slot niet meer open wilde
Waarschijnlijk heb ik dat schakelaartje ook in de verkeerde stand staan en gaat daardoor mijn klep niet meer open.
Nu ben ik nog aan het overwegen hoe ik de klep ga open maken!?
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Ha Jules, dat afgebroken nokje heb je scherp opgemerkt! Dat is afgebroken toen ik het slot liet vallen . Maar omdat ik toch geen sleutel in het slot krijg (of geen passende sleutel of er zit iets in) is dat niet zo erg. Het schakelaartje wat ik bedoel heeft geen mechanische maar een electrische functie voor de CV. Ik neem aan dat jij bedoelt dat jouw klep niet meer opengaat als je op de rvs ontgrendelknop drukt. Bij een ontgrendeld slot bedient deze knop (feitelijk de slotcilinder) een palletje die weer verbonden is met een trekstang (in eerdere topics over kofferbakellende bleek deze wel eens te breken..) die weer de nylon slotvanger verdraaid zodat de klep openspringt. Dat palletje kan je zien (en met je hand bedienen) via een gaatje van de kentekenplaatverlichting; er is op dit forum nog een topic met andere tips om de klep weer open te krijgen.
Hoi Freek, goeie info over het achterslot.
Het mijne werkt prima met de CV, maar niet met de sleutel. Ik krijg de sleutel niet omgedraaid.
Ik heb ook zo’n ‘garagesleutel’ maar van het (elektrische) palletje, daar wist ik nog niets vanaf.
Dus deze topic is voor mij een teaser om eens aan het slot te beginnen.
Mocht er iemand een tip hebben hoe ik mijn slot weer gangbaar krijg, mijn dank is alvast groot.
Succes met de demontage!!!
Nog een poging iets bij te dragen.
Slotje (waar het sleuteltje ingaat) zelf heb ik ook uit elkaar gehaald. Slot zat bij mij vast omdat de veer gebroken was en klem zat.
Slotje kan open door het veerringetje aan de achterkant eraf te wippen. Je kan dan met de sleutel het cylindertje uit de behuizing pielen. Wel goed opletten, want de deeltjes en delen vallen vanzelf uit elkaar.
De veer heb ik er gewoon uitgehaald. De boel weer in elkaar gezet en het slotje werkt weer, alleen veert het sleutelgat niet vanzelf terug in de middenstand.
Ander probleem kan zijn, dat de afstelling van het sluitmechaniek te strak is afgesteld en je ondanks het indrukken van de knop, het slotmechaniek niet volledig vrijkomt, waardoor de klep niet opengaat.
Dat lukte uiteindelijk met wat gepast geweld.
Kijk maar wat je er mee kunt.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
leuke info zo bij elkaar Zo te lezen lijkt het erop dat ik de cilinder er uit had kunnen halen toen het veerringetje er af was. Of zou je daarvoor een passende sleutel moeten hebben zodat je de cilinder kan verdraaien en hij er dan pas uitgaat?
Ander probleem kan zijn, dat de afstelling van het sluitmechaniek te strak is afgesteld en je ondanks het indrukken van de knop, het slotmechaniek niet volledig vrijkomt, waardoor de klep niet opengaat.
Dat lukte uiteindelijk met wat gepast geweld.
Misschien is dit het probleem bij mijn kofferbak. Ik heb de kofferbak nog steeds niet open gemaakt
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
freek schreef:Iemand enig idee hoe je de slotcilinder uit het slot van de achterklep verwijdert? Ik heb het slot gedemonteerd en het borgveertje eraf gehaald, maar dat heeft alleen tot gevolg dat er wat speling is ontstaan. Uiteindelijk moeten toch het plastic- en metalenplaatje (bevestiging aan CV motor) er ook af, maar ik ziet het niet. Iemand enig idee?
foto:
http://picasaweb.google.nl/freek.hofker/SlotAchterklep?authkey=Gv1sRgCIbVh6K1jeyakAE&feat=directlink
Hallo Freek,
de link naar de foto werkt niet meer en aangezien ik ook met mijn achterslot aan de gang moet vroeg ik mij af of je de foto weer ter beschikking kunt stellen??
Bvd,
Joost