1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Aankoop Citroen Xsara Coupe 1.6i 16v 2001
philthemad
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 15 november 2009 02:46 AM

Dag

Ik ben nieuw op dit forum en heb afgelopene voor een xsara coupe 1.6i Coupe 16v VTR getekend. Volgende week ga ik het auto ophalen en betalen.

Ik heb de laatste 4 jaar een grijze Toyota Starlet automaat van 1988 gereden en deze heeft nu een lekke hoofdremzylinder. I.v.m. de Sloopregeling krijg ik nu precies de bedrag die ik toen betaald heb. Smile

De laatste weeken erg veel op internet naar een 2de hands vanaaf 2001 gezocht. Begonnen met Japanse autos vanwegen betrouwbar. maar deze zitten wel boven mijn limit, bijvoorbeld toyota corolla. Uitendelijk naar een opel agila (lelijk en voor mijn niet handig) en een hyundai accent (ook niet handig) vond ik deze xsara coupe 16.i 16v van 2001, 74.000 km, benzine voor 2950 euro. 2 airbags, elektrische ramen, el. buitenspiegels, centrale vergrendeling.

ik koop deze auto bij smeeing handel in almere. eer zit geen nap (nationale auto pas) en geen gevoerde onderhoudsboekje bij. Eer staat bij dat deze auto voor een handelsprijs verkocht word onder handelscondities,dat wil zeggen, geen garantie en de distriebutieriem is niet gecontroleerd, dus ook geen anspraakelijkheid.

ik heb bij nap online gecheckt en da krijg ik wel een positive reactie op de kilometerstand.

ik heb ook een proefrit gedaan en was erg verbaasd hoe prettig deze auto rijdt. Alles schijnt in orde te zijn. Ik heb de motorklep open gedaan en onder de auto gekeken, roest was er niet en alles zag voor mijn begrip best wel netjes uit.

Mijn vraag:

Als ik de koopprijs op internet met andere xsara vergelijk kan ik geen auto vinden wat zo goedkoop is en zo weinig kilometer op de teller staan heft. Mischien heb ik gewoon mazzel, maar ik ben bang dat eer toch iets an de hand is.

Wat is, stel dat ik met de xsara naar huis rij (almere -> arnhem) en de distributieriem gaat kapot.
Is eer een manier om hiervoor zekerheid te hebben.

In Prinzipe ga ik deze auto naar dat ik hem gekocht heb een beurt geven, om even te checken of alles in orde is, maar weet ook niet of ik eer naar de officiele garage zou moeten gaan (duurder?!) of weer naar mijn kleine noname garage. Kunnen die uberhaupt met deze auto terecht i.v.m. electronic…..?

Veerder zitten eer een paar krassen op de lack, niet groot, je ziet het maar als jij dichtbijstaat, ga hier ok even raadpleggen aan de garage.

Mischien weet iemand van jullie een goede raad.

Ik ben nu de laatste dagen deze forum aan het lezen en leer erg veel dinge. Ik ben ook helemaal weg van deze auto (wat ik tot nu toe nooit eerder had) en hoop dat ik straaks niet teleurgesteld word.

Alvast bedankt en excuses voor typfouten, ik ben duits en woon 7 jaar in nederland Smile

groetjes

p.s. iets vergeten: op de advertentie van de garage stond dat deze auto 66kw/90ps heeft. maar ik vond tot nut toe geen xsara 1.6i coupe 16v met deze, alleen maar met 88kw/110ps? zik ik fout of de garage?

Profiel  

tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5999

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 15 november 2009 10:06 AM
  [ # 1 ]

Welkom en alvast veel plezier gewenst met de Xsara! Smile

Profiel  

J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241

Gepost: 15 november 2009 11:50 AM
  [ # 2 ]

Waarom direct tekenen voor een auto waarbij je toch meteen al zo veel vragen en twijfels hebt?

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  

j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1228

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 15 november 2009 12:28 PM
  [ # 3 ]

Welkom

Het ph 1 model heeft inderdaad 90pk uit een 1.6i, dit is alleen geen 16 klepper.
Vanaf 2001 heb je de ph 2 en dat zijn wel 16 kleppers, hij heeft dus 110 pk. heb jij een xsara met rechte koplampen of wat rondere lampen?
Met de ditributieriem, deze hoeft pas bij 120000km vervangen te worden dus als de km stand klopt hoef je je daar eigenlijk geen zorgen om te maken.

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27939

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 november 2009 12:55 PM
  [ # 4 ]

Een Xsara uit 2001 zou een 1.6 16v moeten zijn. Anders zou het een heel laat verkochte type 1 zijn.

Zoals gezegd een D-riem vervang je om de 120.000 km of om de 10 jaar bij deze motoren in de Xsara.

Heb je trouwens op een 1.6 16v 2 elektrische spiegels? Meestal is alleen de rechter elektrisch, let er maar eens op Wink

Profiel  

philthemad
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 november 2009 01:22 PM
  [ # 5 ]

Hm, hoezo ga ik deze auto kopen? goede verhouding comfort en prijs en wat een overgang van mijn oude toyota starlet (niet dat ie slecht ree, maar de xsara is wel een behoorlijk verschil Smile)

De rechte spiegel is inderdaad elektrisch, de linke beweg ik van de binnenkant van de auto naast de spiegel zelf. echter heeft die hier geen direkte verbinding, het doet mij een beetje denken aan een pneumatik mechanisme.

de koplampen weet ik niet meer. ik vond ze behoorlijk rond en trouwens een gaaf design dat de motorklep zo lang is lijkt het alsof de koplampen ook behoorlijk lang zijn, bijna zo een beetje van beneden naar boven dan van achter naar vorne.

hartstikke bedankt alvast met de informatie over de D-riem.

als ik deze auto nu een beurt zou geven om te kijken of alles goed is, zou dat bij een kleine noname garage kunnen of is het verstandiger om eer naar een officiele citroen garage te gaan?

en ik hoorde ook dat eer in principe elk nederlandse auto vanaaf 1990 bij de nap geregistreerd staat. zo niet wat dan? betekend dat dan meteen dat met deze auto geknooid is?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27939

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 november 2009 01:27 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij wordt elk jaar met de APK de km stand geregistreerd.

Als je daar geen vreemde wijzigingen in standen zit dan moet het wel goed zitten.

Als ik het zo hoor heb je een type 2 front Wink

Profiel  

j-wvb
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1228

- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Gepost: 15 november 2009 02:33 PM
  [ # 7 ]

je km`s worden inderdaad elk jaar bij de apk geregistreerd. bij mijn auto mist er een jaar verdelde ze mij bij de dealer. beetje raar maarja. onderhoud is niet zo moeilijk, als je zelf een beetje handig bent is dat zelfs al goed. Kleine garage is gewoon prima zolang deze lit is van de bovag.

Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?

doei   points   doei

Profiel  

mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1014

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 15 november 2009 07:02 PM
  [ # 8 ]

Gefeliciteerd met je aankoop.

Kwa prijs zit je idd wel heel erg laag met deze prijs zit ej onder de dagwaarde van de auto, De dagwaarde is 3001 euro bij 25000 km per jaar. Dus jou auto heeft minder km’s dus de dagwaarde zou een stuk hoger zijn!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  

philthemad
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2009 12:26 AM
  [ # 9 ]

Hartstikke bedankt voor iederen die mij informatie kon geven.
Auto is nu gekocht, en wat vind ik: een onderhoudsboek met apk registratie. alles in orde dus. breng mijn aanwinst zaterdag naar de veiligheids check van citroen.

voor de rest rijdt ie super. muziek installatie is in orde, mischien dat ik eer op termijn andere speakers inbouw.
parkeren was wel een ramp. moet nog an de spiegels wennen, en je hebt inderdaad weinig zicht. ik heb ook een trekhaak, maakt het niet makkelijker.

alvast bedankt

Profiel  

r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1146

Gepost: 20 november 2009 09:47 AM
  [ # 10 ]
philthemad schreef:

breng mijn aanwinst zaterdag naar de veiligheids check van citroen.

Naar welke ga je? Ik twijfel nog tussen Emmeloord en Lelystad..

Profiel  

philthemad
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2009 12:48 PM
  [ # 11 ]

ga naar jansen in arnhem. lelystad en emmelord zijn te ver voor mij.

als jij behoefte heb kan ik laten weten hoe het was.

Profiel  

RandY
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 470

Gepost: 20 november 2009 12:49 PM
  [ # 12 ]

Ik ben ook sinds kort eigenaar van een xsara coupe vtr 1.6 16v. ( ik heb nog minder betaald voor de auto…)

Veel veilige km’s en rijplezier met de xsaar. Zal wel goed komen.

Citroen DS4 thp200 Sport Chic

vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i

Profiel  

philthemad
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 november 2009 01:26 PM
  [ # 13 ]
RandY schreef:

Ik ben ook sinds kort eigenaar van een xsara coupe vtr 1.6 16v. ( ik heb nog minder betaald voor de auto…)

Veel veilige km’s en rijplezier met de xsaar. Zal wel goed komen.

Hoe komt het dat deze autos zo goedkoop zijn. ik heb onderzoek gedaan bij autocheck.nl. de waarde van mijn auto als ik hem bij een dealer koop zou 2000 euro meer zijn dan ik betaald heb.

Profiel  

pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 20 november 2009 06:41 PM
  [ # 14 ]

mocht het zijn dat de riem breekt onderweg of iets, dan ben je nog altijd bij wet beschermd(kopersbescherming), dit staat los van de garantie. Dan verkoopt hij jouw de auto, die volgens hem in orde is, en dan kan je hem in gebreke stellen, omdat de riem er al erg aan toe was voordat jij hem kocht. Met andere woorden, de riem kan onmogelijk in een rit door jouw kapot gaan, die moet dan al maanden of weken aan het slijten zijn, wat hij jouw dan niet verteld heeft. Daarvoor kan je naar de wetswinkel in jouw gemeente, die helpen je gratis verder, en sturen de verkoper een aangetekende brief, waar hij een maand de tijd voor heeft om op te reageren, daarna wordt hij in gebreke gesteld en moet hij de auto terugnemen of de reparatie uitvoeren, voor zijn kosten.

Dit hebben wij toevallig pas geleden gehad met de auto van een vriend van ons, een alfa(dan vraag je erom natuurlijk)..

dus daar geen zorgen over…

Toch, als je al twijfelde over de prijs, zou ik hem niet eens kopen, want het komt verdacht over, maar je kan natuurlijk ook geluk hebben..

groeten Sander

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  

philthemad
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 november 2009 02:21 AM
  [ # 15 ]

ik ben nu 300km gereden en alles prima. morgen naar de garage veiligheidscheck laten doen. dan weet ik hoe het met mijn auto staat.

de goedkope prijs kwam mij ook verdacht over, maar naar aanleiding van de garage kopen op dit moment weinig mensen duure autos (i.v.m. crisis?). darom deze zeer scherpe prijsaanbieding. echter heeft de garage eer niks met de auto gedaan. even ingeruild tegen een nieuwe en nu aan mij verkopen. verder geen geld en of moeite ingestoken.

i.v.m. de distributie riem vind ik het verhaal van jou garantie wel goed om te weten. helaas staat op mijn contract dat eer geen garantie op de distributie riem valt en deze ook niet gecheckt is.

ik ben benieuwd wat citroen mij morgen gaat vertellen…

trouwens weet iemand of abs standard in alle phase 2 xsaras zit?

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook