1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Schudden bij optrekken XM 2.9 V6 handbak
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 19 november 2009 11:49 PM

Wie is hier bekend mee? Ik heb een xm v6 van 2000 die licht vibreerd als je optrekt. Met name in de tweede versnelling is het merkbaar.

Mijn eerste xm, een 3.0 V6 automaat had er ook last van, mijn tweede een 2.9 V6 automaat niet en nu deze met handbak weer wel. Is het een versleten bak? Of kan dit in de aandrijflijn zitten?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 november 2009 02:10 AM
  [ # 1 ]

Motor steunen of draagarm lagers misschien?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 20 november 2009 01:46 PM
  [ # 2 ]

Ik vermoed een aandrijfas.

Emiel

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 20 november 2009 06:12 PM
  [ # 3 ]

Hier hetzelfde probleem.. Ook ik gok op een aandrijfas.. Ze zijn alleen erg moeilijk te krijgen. Mocht je ze nieuw vinden voor een redelijek prijs, dan hoor ik het graag!

Xsara Coupe

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 20 november 2009 07:36 PM
  [ # 4 ]

Gokken voor een hoofdprijs is denk ik niet helemaal goed voor mijn portemonaie.

Ik heb onlangs de auto op de smeerput gehad. Gekeken naar de aandrijassen en de wielophanging, maar hier viel niets aan op te merken. Ook tijdens het rijden voelt de auto goed en hoor je geen gekke geluiden. Krakende aandrijfassen bij korte bochten of klapperende ophanging.

Zit zelf te denken aan de bak, maar is dat uberhaupt mogelijk?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2009 07:40 PM
  [ # 5 ]

Krakende assen veroorzaken dit probleem ook niet. Het wordt veroorzaakt door slijtage van de tripoïdehuizen ( de binnenste koppelingen van de aandrijfas). Als je de as demonteerd ( en ik zou beginnen met de lange as, want die gaat het meeste stuk) en je zet de as in de bankschroef, dan kun je voelen of er speling op de tripoïdehuizen zit. Dat dit probleeem door de bak komt lijkt mij erg onwaarschijnlijk: in een bak zitten namelijk geen onderdelen die dit soort klachten kunnen veroorzaken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 20 november 2009 07:46 PM
  [ # 6 ]

Maar kun je deze speling niet voelen als de as nog onder de auto zit? Ik heb ooit een een civic van aan de hand gehad met een kapotte aandrijfas, waarbij de speling gewoon voelbaar was. En die tripoide kan ik die niet los verkrijgen ergens. Ik weet bij andere auto’s dat dit demonteerbaar is.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2009 07:51 PM
  [ # 7 ]

Deze speling kun je proberen te voelen met de as in de wagen, maar dat is niet zo eenvoudig: je moet met een enorme tang het tripoïdehuis vasthouden en met een andere tang de as zelf vastpakken. Dan kun je misschien voelen of er speling op zit. Ik heb deze klachten meerdere malen meegemaakt in de werkplaats: demontage van de lange as wees in bijna alle gevallen uit dat er slijtage te voelen was op de “glijbanen” in het tripoïdehuis, daar waar de 3 kogels van de 3-poot in het huis heen en weer kunnen glijden. Een nieuwe as loste de problemen dan op. Soms, heel soms, wil het ook wel helpen om de assen van nieuw vet te voorzien. Maar het beste is: as demonteren, splitsen en de tripoïdehuizen heel goed bekijken en de banen voelen of er ongelijkheden en/of deukjes in zitten.

De keuze is aan jou.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 20 november 2009 07:53 PM
  [ # 8 ]

Ok, nou super om te horen. Het schudden irriteert me mateloos dus we hebben iets te doen dit weekend. Weet je toevallig waar een aandrijfas verkrijgbaar is en wat de kosten zijn?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 november 2009 07:56 PM
  [ # 9 ]

Aandrijfassen kun je via de betere autoonderdelentoko’s krijgen, maar ik ben bang dat je voor een V6 zoals die van jou toch naar de dealer zal moeten. En da’s duur….

Je kunt eventueel proberen om bij Carfix in Amsterdam te kopen,maar die leveren écht NIET aan particulieren helaas. Daar zal je iets op moeten “verzinnen” mochten ze dat asje hebben voor je.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 20 november 2009 08:01 PM
  [ # 10 ]

Hmm moeten we maar even kijken of er een oplossing voor is. Anders word het toch echt dealerwerk. Eerst maar eens kijken hoe de as eruit ziet. i.i.g. bedankt voor het meedenken.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 20 november 2009 08:01 PM
  [ # 11 ]

Ik heb al meerdere keren naar assen gezocht, maar het probleem is dat de ES9J4 handbak in de xm weinig is geleverd.. Dit betekent ook dat die assen heel moeilijk te vinden zijn!

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 21 november 2009 12:53 PM
  [ # 12 ]

Het trillen wordt ook heel vaak veroorzaakt door het lager halverwege de lange as (rechts). Die verslijt nog wel eens. Was bij mij goed te voelen door as vlak naast dat lager te pakken en bewegen.

De dealer (tenminste die in Zaandam) levert gewoon revisie assen, geen probleem. Was iets van €150,- Ik heb op andere plekken niet goedkoper gevonden (meestal “niet te leveren”)

Gr Ferry

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 november 2009 05:17 PM
  [ # 13 ]

Ferry,

Zal ook eens bij mijn dealer informeren. Waar bestaat een revisieset uit?

Heb net mijn banden laten balanceren omdat de auto bij ca. 110 begon te trillen. Helaas pindakaas, want hij doet het nog steeds. Wellicht dat dat ook in de aandrijfas zit.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 november 2009 05:40 PM
  [ # 14 ]

ik kan me herinneren dat ik voor Marco een keer assen heb gezocht voor die v6-24 handbak. Was best te doen, staat me bij dat het iets rond de 400 euro oid was… Kost wel ff een paar dagen om die as binnen te krijgen overigens.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 november 2009 11:19 PM
  [ # 15 ]

Gompy,

Weet je nog waar je die assen gevonden hebt?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook