Mijn berlingo multispace 1.6 16V heeft de neiging in een bocht te schokken alsof hij liever rechtdoor wil. Als ik het stuur gewoon in de bocht stand laat staan gaat hij ook wel de bocht om, maar je voelt om de zoveel seconden de lichte schok dat hij liever rechtdoor wil. Bij echt een afslag nemen voel je ook heel licht dit schokken, alleen is de snelheid dan zo laag, dat dit nauwelijks opvalt.
Is het de stuurbekrachtiging, of speling op mijn as, of….
Heeft iemand hier ervaring mee??
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde met mijn 2003 multispace nouvelles frontieres 1.6i
Het voelt als speling, vooral als je en snelweg op- of afrit neemt.
Mijn dealer kon geen stuur (-servo) speling vinden en weet het aan mijn niet meer optimale voorbanden…
Kortom, ik laat het maar zo, want in Januari 2010 komt mijn volgende Berlingo
Ben wel benieuwd of je dealer nog iets vindt.
FF
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
Hoe staan julie achterwielen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Hoe staan julie achterwielen?
?? qua sporing of zo?
Het gevoel dat de OP beschrijft (en ik duidelijk herken) komt IMHO direct uit de voorwielen cq. stuurinrichting.
Het voelt alsof de voorwielen in een flauwe bocht, continu een beetje “zoeken”. Je voelt het in het stuur.
Rechtdoor en scherpe bochten gaan gewoon zonder problemen.
Grt, FF
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat paso bedoelt dat de Adals wel eens slecht zouden kunnen zijn. Dit betekent dat de achterwieldraagarmen een beetje gaan meesturen, waardoor de sporing in de bocht verandert en dus schokken geeft. Niet zo’n heel raar idee volgens mij.
Mijn idee komt van een vroeger VW Variant die een archi slechte ophanging hebben, in bochten zoals beschreven kreeg je dus een wrikend gevoel, het rechtduwen van de voorzijde.
Maar inderdaad de Adals met spel, zou ook verklaren waarom ze in de garage niets vinden, die zij vooraan aan het zoeken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo allen,
ik ben Belg en nieuw op dit forum.
Ik haal deze ietwat oude topic weer op omdat ik twijfel over een aankoop. Ik heb namelijk de kans een een 1.6i Berlingo van 2003 te kopen voor 4500 euro. De wagen heeft iets meer dan 100000km en heeft de leuke modutop. Alles lijkt ok, maar de verkoper (die ook ok lijkt) beschreef wel de bovenstaande symptomen uit dit topic als enige minpunt. Hij was ook al 2 keer naar de garage geweest en ze konden niks vinden.
Is dit iets om de aankoop te annuleren? Ik heb wel al aan auto’s gewerkt/geprutst en ben niet bang om een weekendje te sleutelen, maar wat zijn de kosten van die “adals” en de haalbaarheid om zoiets zelf te doen?
Ik ga weinig km doen, minder dan 5000km/jaar. Dus ik zou het ook zo kunnen laten maar krijg ik dan geen problemen bij de keuring? Is er een gevaar aan verbonden?
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Boris