1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Knoeperharde veerpoot rechtsvoor
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 22 november 2009 01:09 PM

Gisteren banden laten balanceren. Echter de slimmerikken bij de bandenboer hadden nog niet zo vaak te maken gehad met een xm…. Dus auto met alle voetjes van de vloer. Nu liet hij hem weer op de grond zakken en zakte de auto in de lage stand. Lijkt me logisch aangezien hij niet eerst in de hoge stand gezet was. Alleen toen gaf de auto de melding ‘druk hydraulisch systeem’. Auto uit, vervolgens aan en hijkwam netjes omhoog.

Na 10 km rijden werd de auto hard en gaf zo nu en dan weer dezelfde melding. Is dit op te lossen door hem simpelweg te laten resetten? De bollen moeten ook weer gevuld worden, maar nu stuitert de auto werkelijk de weg over.Iemand ervarng hiermee?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 22 november 2009 01:59 PM
  [ # 1 ]

De melding ‘druk hydraulisch systeem’ kan ik me wel voorstellen, alle druk was van het veersysteem af door het optillen van de auto. Maar eenmaal op rij-hoogte mag je deze melding natuurlijk nooit meer zien. Staat de auto wel in de normale rij-hoogte?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 november 2009 02:02 PM
  [ # 2 ]

is het niet zo dat als je de xm optilt zonder eerst naar de hoogste stand te zijn gegaan je dan de bollen aan kapot maken bent ?

Er is me weleens uit gelegd dat als je niet eerst de hoogste stand in gaat, een veerpoot dan bijvoorbeeld aan de bol aan het trekken is.. Iets met vacuum enzo..

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 23 november 2009 10:30 PM
  [ # 3 ]
gompy58 schreef:

is het niet zo dat als je de xm optilt zonder eerst naar de hoogste stand te zijn gegaan je dan de bollen aan kapot maken bent ?

Er is me weleens uit gelegd dat als je niet eerst de hoogste stand in gaat, een veerpoot dan bijvoorbeeld aan de bol aan het trekken is.. Iets met vacuum enzo..

Lijkt me een broodje aap verhaal hoor Gomp. Wink
Moeten je bollen kunnen hebben , immers :in de normale rijstand staat er een kwart van je autogewicht op zo`n bol; zou ìe dan niet tegen het tegengewicht van 1 wiel kunnen?
Lijkt me stug .
Ik heb al zo vaak mijn auto op de kolombrug gezet zonder me te bekommeren om de stand van de autohoogte , stond altijd op de normale hoogte( behalve bij het ontluchten dan, maar da`s logisch) , dan zou ik er zeker last gehad van moeten hebben.
Nooit gebeurd nono .Gelukkig maar. cheese
Chroeth,
Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 november 2009 10:31 PM
  [ # 4 ]

Das mij iig uitgelegd door mensen die wat dieper op de bolletjes zijn ingegaan.

Daarnaast zou vreemd is het niet, als je een doorsnede van een bol zou bekijken zie je dat in zo’n geval het membraam de andere kant op word getrokken dan de bedoeling is.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 november 2009 10:38 PM
  [ # 5 ]

Als je auto echt flink aan het stuiteren is, zal er niet veel meer bij te vullen zijn.

@Gomp
Wat voor braam?  Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 23 november 2009 10:53 PM
  [ # 6 ]

Mem , van Memmen! tongue rolleye

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 23 november 2009 11:02 PM
  [ # 7 ]

On topic,
Gaat je auto nog wel gewoon op en neer bij het gymnastieken?
Geen geratel of gerammel onderin van het stangenstelsel?
En kloppen dan je wagenhoogtes nog ?
Brandt je sportlampje wel even 1-2 sec. na het starten?
Voel je verschil tussen sport- en normale vering?
Reduceren en deduceren.
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 23 november 2009 11:16 PM
  [ # 8 ]

Wagenhoogtes kloppen, auto gaat op en neer en lampje sportstand is uit bij starten. Moet idd ook uitgelezen worden en gereset. Alleen nu doet hij het zo nu en dan. Dus denk rechterveerbol kaduuk.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 november 2009 11:19 PM
  [ # 9 ]

Wat doet het zo nu en dan? Het lampje? Of het stuiteren?
Als het het lampje is, dan is waarschijnlijk de soldeerverbinding op de printplaat brak. Heb ik ook bij drie verschillende lampjes.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 24 november 2009 12:35 AM
  [ # 10 ]

Hard en zacht veren

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 november 2009 01:09 AM
  [ # 11 ]

In je topictitel noem je de rechterveerpoot, in de rest van je topic niet meer. Is het alleen rechtsvoor die niet meer veert, of ook andere wielen?
Als het altijd dezelfde is, kan je eventueel even je linker en rechterbol wisselen. Zo kom je er in ieder geval achter of het aan de bol ligt of aan de veerpoot

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 24 november 2009 02:25 AM
  [ # 12 ]

Als het je rechterveerbol/poot zou zijn , zou `ie constant slecht moeten veren en niet af en toe .
Hij is niet even stuk en dan weer even niet, (of er zou opeens een stevige vervuiling in moeten zitten.)

Denk toch meer aan iets electronisch ; veercomputer of aansturende sensoren , losse of vervuilde stekkerverbindingen.
Je zou je HA 2 kunnen kortsluiten op de Computerstekker zodat `ie op soft blijft staan , kijken hoe `ie dan veert.
Althans , bij HA1 kan dat op die manier ; bij HA 2 werkt dat geloof ik anders , maar hoe je dat moet doen dat weten andere forummers wel.
Veert `ie dan goed , kun je je bollen uitsluiten , dan is dat je probleem niet.
Maar eerst laten uitlezen in een garage is misschien ook wel zo handig .
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 november 2009 09:52 AM
  [ # 13 ]

Als het alleen aan 1 kant is zal het je veercomputer ook niet zijn. Die maakt geen verschil tussen links en rechts.

Dus…. 1 kant of beide kanten? Dat helpt al een hoop bij de analyse.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 24 november 2009 02:30 PM
  [ # 14 ]

Het is echt 1 kant, de rechterzijde. Hij veert nameljk scheef als ik over drempels rijd. kan het niet de rechter bol zijn die kapot is en dat hij soms op drie (goed) veert en soms op twee (slecht).?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 november 2009 02:42 PM
  [ # 15 ]

Idd bol kapot. Lijkt me gewoon domme pech. Ik heb het ook wel eens gehad, op comfort stand goed te doen, op harde stand totaal waardeloos. Zeker over drempels krijg je hele gekke (gevaarlijke) dingen. Snel naar (laten) kijken.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook