Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat snap ik ook niet.” Stuurt veel fijner”
Maar een goed stuurhuis is natuurlijk wel een must,dit voorjaar er ook eentje in laten zetten.
Ik heb nu geen last meer van “speling” en lekkage.( ik had een soort van dood stukje als het stuur in de rechtuit stand stond)
Dus das dan wel weer fijn.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ze nu beter als nieuw, zij hebben nu de machines die ze in de jaren 50,60,70 niet hadden om de cylinders haarfijn af te draaien..
Dit konden ze toendertijd ook wel.
Maar de DSen werden gebouwd voor tien jaar en niet om eeuwig mee te gaan
Ik durf haast te zeggen dat ze toen meer vakmanschap hadden dan tegenwoordig .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik ben al eens bij Citrotech geweest, rondleiding gehad, mooi bedrijf!!
Kosten geloof ik rond de 1000 euro voor een gereviseerd stuurhuis?
Enfin, dat tikken, zou dat toch speling kunnen zijn bedoelt gij?
Ik bemerkte overigens geen interne lekkage, pomp tikte niks en niemendal wil ik maar zeggen
En zo ja, als het klein beetje speling is, hoeveel mag dat zijn voor de APK gaat sputteren? Wordt dat snel erger?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nou ja op meerdere vlakken vergeleken met mijn oude stuurhuis.
Idd geen dood stukje meer. De oude stuurde de ene kant zwaarder dan de andere (ok, dat lag aan mijn oude want dat hoort niet).
Stuurt iets zwaarder, wat eigenlijk wel fijn is. De nieuwe reageerd beter en is meer precies, waardoor je een veel strakker stuurgedrag krijgt.
Met de oude was het allemaal wat zoekerig bij hogere snelheden op de snelweg, dat is ook weg.
Het stuurhuis is ook een onderdeel van hoe de voorwielen vast zitten, dus geeft echt op meerdere vlakken een fijne verbetering.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je bedoeld dus gewoon dat je oude stuurhuis echt op was,net zoals de mijne
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ze nu beter als nieuw, zij hebben nu de machines die ze in de jaren 50,60,70 niet hadden om de cylinders haarfijn af te draaien..
Dit konden ze toendertijd ook wel.
Maar de DSen werden gebouwd voor tien jaar en niet om eeuwig mee te gaan
Ik durf haast te zeggen dat ze toen meer vakmanschap hadden dan tegenwoordig .VgF
Naar wat ik van meerdere DS kenners begrepen heb zaten ze toen in de fabrieken de plungers gewoon te passen in de stuurhuizen, net wat het mooiste paste. Ze hadden toen nog niet de toleranties die de apparatuur van Citrotech nu wel heeft.
Er zijn ook genoeg DS specialisten die alleen die van Citrotech inbouwen, dat zeg natuurlijk ook wel iets
F.SvM schreef:Je bedoeld dus gewoon dat je oude stuurhuis echt op was,net zoals de mijne
Ja dat ook
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dit zijn natuurlijk wel de beste op dit moment,maar dat ontken ik ook niet
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ze nu beter als nieuw, zij hebben nu de machines die ze in de jaren 50,60,70 niet hadden om de cylinders haarfijn af te draaien..
Dit konden ze toendertijd ook wel.
Maar de DSen werden gebouwd voor tien jaar en niet om eeuwig mee te gaan
Ik durf haast te zeggen dat ze toen meer vakmanschap hadden dan tegenwoordig .VgF
Eens met Frank. In 1950 kon citroën plunjers en boringen maken met een precisie van 1 duizendste millimeter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan Verkade schreef:F.SvM schreef:Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ze nu beter als nieuw, zij hebben nu de machines die ze in de jaren 50,60,70 niet hadden om de cylinders haarfijn af te draaien..
Dit konden ze toendertijd ook wel.
Maar de DSen werden gebouwd voor tien jaar en niet om eeuwig mee te gaan
Ik durf haast te zeggen dat ze toen meer vakmanschap hadden dan tegenwoordig .VgF
Naar wat ik van meerdere DS kenners begrepen heb zaten ze toen in de fabrieken de plungers gewoon te passen in de stuurhuizen, net wat het mooiste paste. Ze hadden toen nog niet de toleranties die de apparatuur van Citrotech nu wel heeft.
Dat was alleen het eerste jaar zo, er waren 3 klassen. Daarna hadden ze het helemaal onder de knie met klimaatregeling. stofvrij enzovoorts. Dat werd pas gangbaar bij de fabricage van chips maar ja, de toleranties die voor deze componenten nodig waren waren destijds ongehoord in de auto-industrie.
De passing moest krap genoeg zijn voor drukopbouw en ruim genoeg om iets lhm te laten lekken voor de smering. O-ringen zorgden er namelijk voor dat de zaak onnaukeurig werkte vanwege de wrijving.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Jajaja, reteinteressant allemaal, die Citrotech, en als het een keer nodig is zal ik zeker daar mijn toevlucht zoeken maar we drijven een weinig af van mijn vraag:
Wordt die speling allengs erger of kan dat jaren goedgaan en is dat een klus voor de nabije toekomst waar ik wat op kan afdingen?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Helemaal mee eens dat Citroën toen voorliep op de rest, wat er aan machines niet was maakten ze zelf om aan de eisen te voldoen.
De vraag is natuurlijk of die klik uit het stuurhuis komst of ergens anders vandaan.
Iedereen begint meteen over een stuurhuis vervangen (van Citrotech).
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
takkie swee schreef:Jajaja, reteinteressant allemaal, die Citrotech, en als het een keer nodig is zal ik zeker daar mijn toevlucht zoeken maar we drijven een weinig af van mijn vraag:
Wordt die speling allengs erger of kan dat jaren goedgaan en is dat een klus voor de nabije toekomst waar ik wat op kan afdingen?
idd eerst weten waar die klik vnadaan komt. stuurhuizen die niet lekken hoeven meestal niet vervangen worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Inderdaad, dat was nou juist mijn vraag. Dank. Ik snap ook wel dat je dat niet zo over internet makkelijk kan beoordelen.
Het was overigens bij DS advies, puike club daar toch over het algemeen begrijp ik. Dus kan ik dat toch gewoon in alle eerlijkheid benoemen?
Maarja, verkooppraatjes houden kan natuurlijk iedereen ...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met DS Advies gaat het op het moment effe iets minder:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221808/
Ze gaan wel door, maar het is nog niet bekend in welke setting..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>