




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Da’s alleen voor auto’s van voor 1978 en je moet het spiciaal aanvragen bij de RDW.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Of xx-YA-xx maar die reeks is ‘op’. Maar dat kenteken krijgen ze alleen als ze voor 1 januari 1978 voor het eerst op kenteken zijn gezet (in het buitenland).
Van wikipedia:
Als het voertuig een kenteken heeft met side code 1, 2 of 3 en als de datum eerste toelating vóór 1 januari 1978 ligt, mag een blauwe kentekenplaat worden gevoerd. Een voertuig waarvan de datum eerste toelating na 1 januari 1978, doch voor september 1978 ligt, kan wel over een oldtimerkenteken beschikken, doch mag geen blauwe oldtimerplaat voeren.
Dat zijn dus de gele platen met YA of YB kentekens die je weleens ziet.
Auto’s van later datum krijgen gewoon een standaard kenteken uit het jaar van registratie in Nederland. Op mijn CX zit ook gewoon een kenteken uit 2000 (66-GF-DV). Al is die in 1977 voor het eerst op kenteken gezet en zou ie dus ook een klassiekerkenteken mogen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Aahhh! Weer wat geleerd
Way out in the water, see it swimming.








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Mulder schreef:
Dat zijn dus de gele platen met YA of YB kentekens die je weleens ziet.
Blauwe platen bedoel je natuurlijk…
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nee.
Blauwe platen met YA of YB kentekens mogen op auto’s van VOOR 1 januari 1978.
Blijkbaar is er een soort overgangsregeling (afgaande op de tekst van Wikipedia) voor auto’s die tot 1 september 1978 voor het eerst zijn toegelaten en mogen die wel een klassiekerkenteken (YA, YB) maar enkel op gele platen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Die heb ik nog nooit gezien. Ik lees zelf het volgende:
Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een ‘ouderwets’ kenteken. Voor personenauto’s van voor 1973 is dit een kenteken uit de serie AR-00-00 (stand medio 2010). Eerdere uitgiften begonnen met DE, DH, DM, DR, AE, AH en AL. Voor personenauto’s van 1973 tot en met 1977 is dit een kenteken uit de serie 00-YB-00 (stand medio 2010). Eerdere uitgiften hadden de lettercombinatie YB in het midden.
dat “automatisch” klopt volgens mij niet, zoals je zelf schrijft over jouw eigen kenteken.
Op de Fehac stek lees je hier ook niets over. Heb je die gele wel eens gezien? Wikipedia is ook niet altijd accuraat gezien iedereen er wat neer kan zetten.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb inderdaad wel eens gele YA-platen gezien.
Ik dacht dat op Wikipedia alleen maar De Waarheid stond…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is niet omdat je een historisch kenteken hebt, dat je geen gele platen kunt laten maken he
Dit schrijft het RDW:
Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (personenauto’s, bedrijfsauto’s en motoren) met een “datum eerste toelating” in Nederland van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Invoer historische voertuigen
Oldtimers krijgen (na invoer) automatisch een historisch kenteken als het voertuig een datum 1e toelating heeft van vóór 1 januari 1973. Met het historische kenteken mag het voertuig donkerblauwe (historische) kentekenplaten voeren. Dit geldt niet voor brom- en snorfietsen.
Personenauto’s en motorfietsen met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978 krijgen bij invoer ook automatisch een historisch kentekennummer. De datum “eerste toelating” is bepalend en niet de fabricagedatum of het bouwjaar. Met dit kenteken mogen de donkerblauwe kentekenplaten worden gevoerd.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
OK. Wikipedia sucks.
Al is dat “automatisch” waar de RDW het over heeft, ook volslagen onzin. Mijn auto mag een klassiekerkenteken maar heeft het niet.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
daan schreef:
Oldtimers krijgen (na invoer) automatisch een historisch kenteken als het voertuig een datum 1e toelating heeft van vóór 1 januari 1973.
@Mulder,
Is jouw wagen van voor 1-1-‘73?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mulder schreef:OK. Wikipedia sucks.
Wiki sucks zolang het niet door iemand aangepast wordt. Zo werkt het…
Dus ik zou zeggen, zet de Waarheid er op…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Iets verder doorlezen Patje
Wellicht is dat automatische ook iets van recenter jaren, misschien ook niet. Ik kreeg in elk geval op mijn 404 damals in 1994 wel gewoon automatisch een DL-kenteken.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
graddus schreef:Iets verder doorlezen Patje
ops:

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
patje74 schreef:daan schreef:
Oldtimers krijgen (na invoer) automatisch een historisch kenteken als het voertuig een datum 1e toelating heeft van vóór 1 januari 1973.
@Mulder,
Is jouw wagen van voor 1-1-‘73?
Nee:
Personenauto’s en motorfietsen met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978 krijgen bij invoer ook automatisch een historisch kentekennummer.
Maar dat had je al gezien.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)