Vervangen reactiestangetjes
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 23 november 2009 11:31 PM

Aangezien ik er zelf weinig tijd/kennis voor heb, ben ik benieuwd hoelang het eigenlijk duurt voor een garage om de welbekende reactiestangetjes te vervangen (die zo fijn pokkelen als de rubbertjes uitgelubberd zijn). Iemand enige ervaring hier mee als je dit zelf doet of laat doen?

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 24 november 2009 12:55 AM
  [ # 1 ]

Ik meende nog geen uur per kant, als alles een beetje los wil komen.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 november 2009 08:13 AM
  [ # 2 ]

Ze zitten elk met twee moeren vast. Dus per stangetje de tijd om twee moeren los en weer vast te draaien. Plus wat tijd voor het los- en vastwurmen.
Bij mij ging toen de meeste tijd zitten in het gangbaar krijgen van die moeren.
Volgens mij staat er een half uur per stang voor.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 24 november 2009 10:09 AM
  [ # 3 ]

wat hebben die reactiestangetjes als functie?

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 24 november 2009 10:21 AM
  [ # 4 ]

Kapot gaan Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 november 2009 10:35 AM
  [ # 5 ]

Het overhellen van de koets in de bocht zoveel mogelijk tegengaan.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 november 2009 11:21 AM
  [ # 6 ]

Ik weet niet hoe lang een garage er over mág doen, maar ik dóe het in minder dan 10minuten per kant. Het is bijna net zoveel werk als een lampje vervangen. En very easy om zelf te doen.
Volgens mij heb ik ergens een beschrijving gegeven hoe het moet.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 24 november 2009 12:55 PM
  [ # 7 ]

Zoek hem eens op Frank, er zijn meer mensen hier die daar belang bij hebben Wink

ikke nie hóór, Viola is rammel vrij Wink

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 24 november 2009 02:20 PM
  [ # 8 ]

Dat zou inderdaad wel makkelijk zijn, kon het zo snel niet vinden. Bij mij lijkt wel of de hele voortrein uit elkaar klapperd Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 november 2009 02:35 PM
  [ # 9 ]

Kan m zo snel niet vinden, dus hier uit mn hoofd;

Zet de auto op een bokje en verwijder het wiel. Ondersteun de draagarm met een krik om de spanning op de reactiestang te houden. Draai de bovenste bout van de stang los, daarna de onderste. Haal de krik weg en trek de reactiestang er tussenuit. Pak een nieuwe. Die heeft aan 1 kant een rechthoekige stalen kop in plaats van een ronde. Dat is de bovenkant en past maar op 1 manier goed in de steun. Draai dus een beetje zodat de kop goed in de steun zit. Zet de kop aan de onderkant in zn steun en zet de krik weer onder de draagarm, zodat de reactiestang goed geklemd zit in zn steunen. Draai dan de onderste en bovenste bouten erop.

Klaar is Kees!

Ik las zojuist in een oud draadje dat het me 20 minuten kostte om 1 kant te vervangen. Dus die 10 minuten is alleen de koffie en sigaret…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 november 2009 02:37 PM
  [ # 10 ]
Poekoek schreef:

Dat zou inderdaad wel makkelijk zijn, kon het zo snel niet vinden. Bij mij lijkt wel of de hele voortrein uit elkaar klapperd Wink

Dan moet je misschien eens verder gaan kijken dan alleen naar de pokkepok stangetjes….Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 november 2009 08:31 PM
  [ # 11 ]
malle pietje schreef:

Kan m zo snel niet vinden, dus hier uit mn hoofd;

Zet de auto op een bokje en verwijder het wiel. Ondersteun de draagarm met een krik om de spanning op de reactiestang te houden. Draai de bovenste bout van de stang los, daarna de onderste. Haal de krik weg en trek de reactiestang er tussenuit. Pak een nieuwe. Die heeft aan 1 kant een rechthoekige stalen kop in plaats van een ronde. Dat is de bovenkant en past maar op 1 manier goed in de steun. Draai dus een beetje zodat de kop goed in de steun zit. Zet de kop aan de onderkant in zn steun en zet de krik weer onder de draagarm, zodat de reactiestang goed geklemd zit in zn steunen. Draai dan de onderste en bovenste bouten erop.

Klaar is Kees!

Ik las zojuist in een oud draadje dat het me 20 minuten kostte om 1 kant te vervangen. Dus die 10 minuten is alleen de koffie en sigaret…

Heb ik toch gelijk: 10 minuten gangbaar maken, 10 minuten loshalen plus wat gedoe eromheen is een half uur Wink
Volgens mij heb ik toen bij de Xant niet eens de moeite genomen om het wiel weg te halen en te ondersteunen: auto in rijstand zetten en stuur naar uiterste stand draaien was voldoende.
Euhhh… bij de Xant is het makkelijker realiseer ik me net omdat daar die stangetjes aan de bovenkant onder een hoek van 90 graden vast zitten. Da’s makkelijker te verwijderen.
Hoedanook, het is geen moeilijk klusje.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 24 november 2009 10:57 PM
  [ # 12 ]

Het enige lastige is inderdaad een meedraaiende stang. Heb aan de eerste kant wel even zitten tobben, half uur of zo. Griptang op het gewricht gezet en toen wilde het wel. Andere kant uit ervaring wijs geworden: Moeren en draadeind eerst met fijn staalborsteltje schoongeboend, dikke IMAL erop, koffie gaan drinken, nog een keer de borstel erover en losgedraaid. Beetje overdreven, maar het ging bijna met de hand…..Bij monteren even opletten wat onder en boven is maar dat werd hierboven al prima beschreven

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 november 2009 12:39 AM
  [ # 13 ]

griptang pas gebruiken nadat je de inbus hebt gemold…

aan een kant valt de stang idd in een soort gat waar hij niet in kan draaien. Die haal je als laatste los. De andere kant, ik meen boven op, heeft aan de bovenkant van een inbus gat zitten. RIngsleutel over de moer heen zetten, daarna de inbus in het gat stoppen zodat de boel niet kan meedraaien en dan heb je die moer zou los.

Vooraf wel eerst ff dat inbus gat schoonmaken zodat die inbussleutel er goed in kan. beetje wasbenzine of perslucht doet wonderen. Daarna ff wat kruipolie op de moeren en dan aan de slag.

de eerste keer deed ik het ook met een griptang. Was een hoop gedoe en daarna kwam ik pas tot de conclussie dat dat inbus gat er ws niet voor de gezelligheid in was gemaakt.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 november 2009 10:29 AM
  [ # 14 ]

Ik heb mezelf aangeleerd om als allereerste schroefdraden en dergelijke in te spuiten met WD-40 of die anti-rust olie van Lidl. En dan pas met de werkzaamheden te beginnen. Dan heeft die olie de tijd gekregen z’n werk te doen.
Scheelt mij een heleboel frustratie en bijbelteksten Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 25 november 2009 10:59 AM
  [ # 15 ]

Als je de krik methode gebruikt, kan je de buiten gewoon losdraaien zonder al teveel moeite. WD40 doet natuurlijk wonderen, maar voldoende druk op de steunen door de krik zorgt er ook voor dat de kop niet mee draait.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook