Ik heb onlangs eens andere stalen velgen gepast op mijn busje, namelijk 195/65/15 ET 27 ( origineel staat er 175/65/14 ET24 op ),
ze waren van een Partner dus ik dacht geen probleem, tot ik ze achteraan monteerde.
Vooraan heb ik voldoende speling maar achteraan heb ik slechts een paar millimeter speling aan de zijkant en bovenaan staan er 2 vijsjes op slechts 3 à 4 cm boven de band.
Heeft er iemand ervaring of kennis over om deze op de wagen te laten staan of niet, vindt het nogal nipt zeker als ik gewicht moet laden.
Alvast bedankt
Oli
Den Berlingo is fantastisch maar kan toch niet aan de Starlet tippen.
Ondertussen een jaar verder en mening toch moeten herzien.
Welke Berlingo?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Kijkend naar de oorspronkelijke maat is 195/65R15 te groot voor wat betreft de diameter, dus de gehele hoogte van velg en band. Daardoor zou het al kunnen dat de wielen aanlopen in de kast. Dit wordt versterkt door het feit dat de band twee centimeter breder is.
Bovendien staat door de hogere ET-waarde in combinatie met de bredere 15-inch velg het wiel als geheel verder naar binnen. Met een nog hoger risico op aanlopen van het wiel.
In meer algemene zin zou ik er voor zorgen bij een wissel altijd dezelfde band- of velgmaten aan te houden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
zolang het nergens tegen loop in geladen toestand zie ik daar geen probleem in ...
ik heb ook niet veel plaats over met mijn 205/40/17
voor het verbruik gaat het ook wel niet mee helpen vrees ik
Het gaat om de Berlingo First, voor het nieuw model was deze maat geen probleem, dacht ik?
De diameter is te groot maar vormt niet echt het probleem, de ET waarde is een ander geval, spijtig want het staat haar echt wel, mooi gevulde wielkasten en een 3 centimeter hoger ( wat toch wel een beetje de bedoeling was).
Den Berlingo is fantastisch maar kan toch niet aan de Starlet tippen.
Ondertussen een jaar verder en mening toch moeten herzien.
Hou er wel rekening mee dat je teller nu niet meer klopt.
Je zult in werkelijkheid harder rijden dan je teller aangeeft.
WYD schreef:Hou er wel rekening mee dat je teller nu niet meer klopt.
Je zult in werkelijkheid harder rijden dan je teller aangeeft.
dat wilde ik ook zeggen…
is het en belgische of nederlandse auo, anders heb je op de keuring in bels ook een probleem….
verhogen kan ook op een andere manier veronderstel ik….
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als die wielen van een partner komen, moet er zich daar hetzelfde probleem hebben voorgedaan. Overigens heb je 15 inch velgen nodig met een ET van 18. Deze werden standaard geleverd op de personenautoversie van de tweede neus in de 1.6 benzine en de HDi’s. Met 185 65 15 heb je dan mooie volle wielkasten en ik verzeker je, deze lopen nergens aan. Ik heb ze er al sinds nieuw onderliggen, da’s nu bijna 7 jaar en 200000 km en er heeft nog nooit een band een wielkast geraakt.
Voor de keuring is het gegarandeerd afgekeurd, mag enkel de originele opsteken had achter maten gevraagd bij citroen.
Zal de velgen alvast maar opzij laten liggen, liever voorkomen dan genezen.
Den Berlingo is fantastisch maar kan toch niet aan de Starlet tippen.
Ondertussen een jaar verder en mening toch moeten herzien.